Goed Verpakt
Bedrijven maken allerlei afwegingen bij het maken van een keuze voor de manier waarop zij foodproduct op een duurzame manier verpakken.
Centre of Expertise Mission Zero
Bedrijven maken allerlei afwegingen bij het maken van een keuze voor de manier waarop zij foodproduct op een duurzame manier verpakken. Dit keuzeproces wordt de komende 2 jaar onderzocht door HAS Hogeschool samen met De Haagse Hogeschool (HHs), de Hogeschool van Amsterdam (HvA), het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken en een brede groep aan food- en verpakkingsbedrijven.
Het doel is bedrijven in de gehele foodketen te helpen de meest duurzame oplossing te kiezen als het gaat om product-verpakkingscombinaties, bijvoorbeeld een plastic bakje in combinatie met de salade die erin zit. Dit RAAK MKB project, gefinancierd vanuit SIA, bouwt voort op het project Duurzaam Verpakken (2018-2020).
Het gaat ons niet alleen om hoe duurzaam de verpakking is, maar ook om de combinatie met de inhoud”, stelt Antien Zuidberg, lector bij HAS hogeschool en projectleider. “Dit kan te maken hebben met de duurzaamheid van de ingrediënten en materialen maar heeft ook te maken met het proces en de verliezen en verspilling in de keten.” De focus van het project ligt daarbij op product-verpakkingscombinaties in de AGF-sector (groenten en fruit) en kant-en-klaar maaltijden/ maaltijdcomponenten (soepen, maaltijden, snacks).
Wat is duurzaam?
Maar wat is precies duurzaam als het gaat om voedselverpakkingen? De consument wilt geen overdaad aan plastic, maar toch blijkt plastic vaak het meest duurzame materiaal, ook als het om vers voedsel gaat met een relatief korte houdbaarheid. Verpakkingen krijgen in het gesprek over duurzaamheid de meeste aandacht, met belangrijke aspecten als materialen, gewicht en de mate van recycling. Ook hebben de voedselresten die overblijven in de verpakking een grote impact op duurzaamheid, doordat het verlies van waarde ten aanzien van voedselverspilling zo groot is.
Circulaire ontwerpstrategieën
In het onderzoek maken de onderzoekers gebruik van circulaire ontwerpstrategieën die ook wel bekend staan als de R-Ladder. Antien: “Met behulp van REDUCE (verminderen), REUSE en RECYCLE (hergebruiken) en RETHINK (herontwerpen) kunnen we slimme ontwerpen maken die bijdragen aan de duurzaamheid van de verpakking maar ook dat van de product-verpakkingscombinatie in zijn geheel.” Studenten participeren in het project via onderwijsmodules, minors en afstudeeropdrachten.
Betrokken onderzoekers
Wander Colenbrander en Kim Poldner
Start- en einddatum project
1 juni 2021 – 31 mei 2023
Betrokken opleidingen en/of minoren
Industrial Design Engineering
Financiering
SIA, RAAK MKB subsidie
Partners
Bedrijven en brancheverenigingen die zijn aangesloten bij het consortium zijn: AKSV, Maître, Henri, Van Oordt, Eosta, Green Specialties Holland, GreenCo, GetPact, Trioworld, Bunzl, StarCuisine, Treasure Dim Sum Products en Royal Smilde.