“De ontwikkeling van kinderen heeft mij altijd geboeid. Voordat ik besloot mij aan te melden voor de Pabo, heb ik eerst een paar jaar in de kinderopvang gewerkt. Dan begeleid je kinderen tot en met 4 jaar. Maar wat gebeurt er met hen na hun vierde jaar? Hoe ontwikkelen zij zich op de basisschool? Dat was voor mij de reden om de voltijdopleiding aan de Pabo bij De Haagse te gaan doen. Toen ik eraan begon, zag ik mijzelf al helemaal voor de klas staan. Dat was een droom, die waarheid is geworden.”

Ga ervoor, het is mij ook gelukt

“Toen ik aan de opleiding begon (2014), was ik moeder van een kind op de basisschool en in verwachting van de tweede. Ik weet nog dat docenten wat bezorgd keken: jonge moeder van straks twee kinderen die een voltijdopleiding gaat doen? Weet je dat wel zeker? Ik heb de opleiding in vier jaar gedaan. Aan alle studiezoekers wil ik meegeven: zie jij jezelf voor de klas staan en heb je net als ik affiniteit met de doelgroep? Laat je dan door niets en niemand tegenhouden en ga ervoor! Het is mij ook gelukt.”

Niet het café, maar de studie

“Als je een baan hebt, werk je van 9 tot 5 uur. Dan heb je je aan die werktijden te houden. Er is geen flexibiliteit. Als je studeert, is dat anders. Er waren dagen dat ik om 1 uur ’s middags al klaar was. Of ik hoefde alleen ’s middags op school te zijn. Natuurlijk moet je in die ‘vrije uren’ ook nog studeren. Maar dat ging prima. De kinderen lagen om 7 uur ’s avonds in bed. Dan had ik de hele avond voor mijn studie. Na de college-uren koos ik niet voor het café op de hoek, maar voor mijn studie thuis. Zo heb ik alle scepsis om mij heen weggenomen.”

Intern begeleider

“Na de Pabo begon ik als leerkracht op een basisschool en heb ik een master kunnen afronden. Intussen ben ik behalve leerkracht ook intern begeleider. In die functie houd ik mij onder andere bezig met het coachen van leerkrachten en de zorg en ontwikkeling van de leerlingen. Ik begeleid zij-instromers van de Pabo en mensen die bezig zijn met de mbo-opleiding Leerkrachtondersteuner. Daarnaast heb ik een aantal zorgcasussen. Zo zijn er leerlingen die meer nodig hebben dan het basisaanbod. Ik faciliteer datgeen wat nodig is. Soms ook met externe partijen.

Vaker kleinere doelen afspreken

“Ik heb op de Pabo heel veel geleerd. Pedagogiek. Didactiek. Noem maar op. Ik ontdekte óók dat de werkelijkheid voor de klas toch anders is. Op de Pabo gingen we in mijn tijd – tien jaar geleden – nog lekker aan de slag om met eigen creativiteit de lessen uit een methode aan te passen en leuker te maken. Daar heb je geen tijd voor in de praktijk. En verder: ik weet niet hoe nu de begeleiding vanuit de Pabo is georganiseerd. Maar in mijn tijd kwam een docent één of twee keer naar mijn klaslokaal om feedback te geven. Uit mijn werk weet ik nu dat het effectiever is om met de student vaker kleinere doelen af te spreken en die te toetsen in de praktijk, voor de klas.”

“Ik ging naar de Pabo om te leren over de ontwikkeling van kinderen na hun vierde jaar. Daar weet ik nu heel veel meer van dan toen. Nog steeds zeg ik: de Pabo is een prachtige opstap voor een carrière in het onderwijs. Voor de klas of in de begeleiding waar ik nu met veel plezier bezig ben.”

Ga terug naar de opleidingspagina