Waarom werd je docent?

‘Als architect werkte ik bij een architectenbureau. Ik begeleidde daar stagiaires en vond dat erg leuk. Ze waren nieuwsgierig en stelden goede vragen, waardoor ik zelf ook werd uitgedaagd. De overstap naar De Haagse voelt daarom logisch. De afwisseling van voorbereiden, lesgeven, nakijken en de interactie met studenten spreekt me aan. Je hebt veel vrijheid om invulling te geven aan je lessen. Ook kun je je eigen kennis en ervaring inbrengen.’ 

Ben je tevreden over deze stap?

‘Ik voel me zoveel beter op mijn plek. De Haagse Hogeschool is een open en toegankelijke organisatie. De sfeer tussen docenten onderling en met studenten is fijn. Je stapt makkelijk op elkaar af om bijvoorbeeld iets te vragen. Soms bedanken studenten me voor de les of uitleg. Hoe leuk is dat! Het is fijn om kennis over te brengen en waardering te krijgen voor wat ik doe.’ 

Hoe motiveer je studenten? 

‘Een keer vroeg ik aan studenten om feedback te geven op elkaars werk. Dat werkte verrassend goed. Er ontstonden interessante, inhoudelijke discussies. Er werden kritische vragen gesteld en een student gaf spontaan een presentatie. De dynamiek die ontstond was positief. Ik stimuleer en prikkel studenten om niet rechtlijnig, maar out of the box te denken. Naderhand zijn ze dan verbaasd over hun eigen creativiteit. Zo ontdek ik wat werkt en welk type docent ik ben.’ 

Wat wil je bereiken?

‘Het is goed dat De Haagse inzet op Life Long Learning. De bouw staat namelijk nooit stil. Studenten moeten daarom in de breedte leren denken en het hele palet leren overzien. Ik daag hen uit om de vraag achter de vraag te stellen, zodat ze precies weten hoe iets werkt. Ik stimuleer hen ook om kritisch en nieuwsgierig te zijn en te ontdekken waar hun talenten liggen. Als ik zie wat voor werk studenten in korte tijd verzetten en welke groei ze doormaken, dan geeft dat veel voldoening.’

 

Terug naar Faculteit TIS