Next Fashion Retail
Hoewel consumenten aangeven duurzame aspecten van kleding belangrijk te vinden, verkoopt het aanbod duurzame kleding van MKB multi-brand fashion retailers slecht.
Doel van het project
Hoewel consumenten aangeven duurzame aspecten van kleding belangrijk te vinden, verkoopt het aanbod duurzame kleding van MKB multi-brand fashion retailers slecht. De onderzoeksvraag van Next Fashion Retail (NFR) luidt: Hoe kunnen mkb multi-brand fashion retailers hun customer journey inrichten om de verkoop van duurzam(er)e kleding te vergroten?
Het onderzoek richt zich op negen MKB retailers met een volledig duurzaam (purpose driven) en een deels duurzaam assortiment (in transitie). Het doel van het project is het geven van praktische handvatten om een duurzaam kledingaanbod voor mkb multi-brand moderetailers rendabel te maken. Het resultaat zullen concrete point-of-sales en customer journey innovaties zijn die direct door de MKB multi-brand retailer toegepast kunnen worden. Dit RAAK MKB project, gefinancierd vanuit SIA, bouwt voort op het project Future Proof Retail (https://futureproofretail.nl) waarin retail innovaties getest worden in lab-omgevingen.
Doelgroep
Het onderzoek richt zich op mkb retailers met een volledig duurzaam (purpose driven) en een deels duurzaam assortiment (in transitie). Wat kunnen beide partijen leren van elkaars points of engagement en klantbenadering? In Next Fashion Retail brengen wij deze twee mkb-groepen voor het eerst samen.
Aanpak
Hoewel consumenten aangeven duurzame aspecten van kleding belangrijk te vinden, vertaalt dit zich niet direct in de aankoop van meer duurzame kleding. Mkb multi-brand retailers die hun assortiment verduurzamen klagen over de slechte doorverkoop van duurzame merken, de meest duurzame merken belanden met hoge korting in de uitverkoop. Het is niet bekend waarom duurzame(re) kleding slecht verkoopt en bovendien is er in het algemeen weinig inzicht in consumentgedrag op het gebied van duurzame kleding. Hoe gedraagt de consument zich bij het doen van een duurzame mode aankoop en hoe kan de retailer hier beter op inspelen?
Next Fashion Retail wil onderzoeken hoe diensten, expertise, de sfeer en de unieke retail experience het koopgedrag van duurzame kleding kan beïnvloeden en welke rol de mkb multi-brand retailer hier precies in kan spelen. Dit gaat om zowel kennis van consumentenbehoeften (1), gedragsbeïnvloeding (2) en testresultaten van verschillende retail benaderingen (3) om consumenten te verleiden tot het doen van een duurzame(re) aankoop.
Voor dit onderzoeksproject werkt De Haagse Hogeschool samen met TMO Fashion Business School en CUBE retail. Studenten van TMO en De Haagse Hogeschool voeren het onderzoek uit en ontwerpen innovaties, in cocreatie met de retailers. Deze innovaties worden in lab-omgevingen, op de winkelvloer van de retailers, getest. Het resultaat zijn in de praktijk bewezen praktische tools.
Looptijd
1 september 2021 – september 2024
Financiering
SIA, RAAK MKB subsidie
Resultaten
Wil je meer lezen over de onderzoeksresultaten lees dan hier de whitepapers;
- Whitepaper Retailers, zet je personeel in als duurzame influencers
- whitepaper De toekomst van duurzame mode bij mkb multi-brand retailers
Download hier de tools en de trainingsgids:
Voor meer informatie bezoek onze website:
Samenwerking
Uitvoerende partners: Haagse Hogeschool, TMO Fashion Business School, CUBE retail
Bedrijven en brancheverenigingen die zijn aangesloten bij het consortium zijn: Modint, INretail, EK (Euretco), Van Tilburg Mode, Koopman Mode, Modehuis Blok, Wagenaar Mode, Rinsma Mode, BrandMission, Berden Mode, Hype Heroes, Kokotoko.
Betrokken opleidingen en/of minoren
- Ondernemerschap & Retail Management
- Industrial Design Engineering
- Communication & Multimedia Design
Team
Kim Poldner, Elise van der Laan, Shashi Roopram
Contact
Lector Kim Poldner: [email protected]