3E: wetenschappelijk kader voor EdTech-evaluatie
Het 3E-project ontwikkelt een wetenschappelijk raamwerk voor de evaluatie van EdTech. Dit helpt onderwijsinstellingen effectievere keuzes te maken en geeft EdTech-aanbieders inzicht in wat het beste werkt.
Centre of Expertise Global and Inclusive Learning
![EdTech](https://www.dehaagsehogeschool.nl/sites/hhs/files/2025-01/EdTech.jpg)
Het 3E-project heeft als doel een uitgebreid kader te ontwikkelen voor het uitvoeren van evidence-based evaluatie van onderwijstechnologie (EdTech). Het raamwerk zal helpen bij het bepalen van de effectiviteit van deze tools en onder welke omstandigheden ze het beste werken.
Wat verstaan we onder EdTech?
EdTech verwijst naar digitale hulpmiddelen, platforms en programma's die zijn ontworpen om het onderwijs te verbeteren. Hoewel er elke dag nieuwe EdTech tools verschijnen, hebben we vaak geen duidelijkheid over hun effectiviteit - of ze überhaupt effectief zijn. Veel tools dragen niet bij aan zinvolle leerresultaten en verstoren in sommige gevallen de dynamiek in de klas in plaats van deze te verbeteren.
Behoefte aan evaluatie van EdTech
Onderwijsinstellingen maken steeds meer gebruik van EdTech-oplossingen, terwijl EdTech-aanbieders net zo enthousiast zijn om hun innovaties aan te bieden. Instellingen worden echter geconfronteerd met uitdagingen bij het selecteren van tools die zowel effectief als op maat gemaakt zijn voor hun specifieke behoeften. Ook hebben EdTech-bedrijven moeite om overtuigend bewijs te leveren van de effectiviteit van hun tools.
Als gevolg hiervan selecteren instellingen tools vaak op basis van marketing, aanbevelingen van collega's of populariteit, in plaats van solide bewijs van hun impact op leren en onderwijzen. Er is dringend behoefte aan een gestructureerde, op bewijs gebaseerde aanpak om EdTech-tools te evalueren. Terwijl landen als Australië, de VS en het Verenigd Koninkrijk kaders hebben ontwikkeld voor dit doel, ontbreekt het in Nederland aan een vergelijkbare aanpak om Edtech tools in de onderwijscontext te evalueren.
Een raamwerk voor wetenschappelijk onderbouwde evaluatie van EdTech
In samenwerking met het nationale Npuls programma ontwikkelen senior onderzoeker Manika Garg en lector Theo Bakker van het lectoraat Learning Technology & Analytics het 3E raamwerk. Dit raamwerk zal een bewijs-gedreven proces voor EdTech evaluatie in Nederland opzetten. Het maakt gebruik van een beoordelingssysteem met drie niveaus - goud, zilver en brons - om de mate van effectiviteit van een EdTech-hulpmiddel aan te geven.
Tijdlijn en ontwikkeling van het project
Het project is gestart in november 2024 en de eerste resultaten worden verwacht in het voorjaar van 2025. In de volgende fasen wordt het raamwerk getest en verfijnd op basis van feedback en resultaten.
Mogelijke resultaten
Het raamwerk zal niet alleen beoordelen of de tool werkt, maar ook wat werkt, voor wie en onder welke omstandigheden. Hierdoor kunnen onderwijsinstellingen beter geïnformeerde beslissingen nemen en krijgen EdTech-aanbieders een stappenplan om hun tools te verbeteren op basis van objectieve evaluatiecriteria. Het zal ook de transparantie over de effectiviteit van EdTech-producten vergroten.
Meer informatie
Voor meer informatie of om deel te nemen aan dit onderzoek, neem je contact op met dr. Manika Garg via M.Garg@hhs.nl.