Studenten van de lerarenopleidingen tweedegraads hebben besloten deze stap te zetten in een spannende tijd. We leven namelijk in een wereld van grote ecologische en maatschappelijke uitdagingen, met transities en grootschalige veranderingen tot gevolg. Denk dan bijvoorbeeld aan de beweging van fossiele brandstoffen naar duurzame energiesystemen en de bewegingen van een wegwerpmaatschappij naar een circulaire, waarin we proberen zo lang mogelijk materiaal in het systeem te laten. Dit soort transities komt voort uit het bereiken van grenzen van wat de aarde en de mensheid aankunnen. 

Met behulp van een docent die zichzelf kent en begrijpt, maar ook perspectieven van anderen kan innemen en begrijpen, en betrokkenheid voelt om in gezamenlijkheid aan een hoopvolle toekomst te kunnen werken, kunnen leerlingen hun plekje vinden om bij te dragen aan deze toekomst. Dit boek richt zich op het ontwikkelen van de vaardigheden om op een duurzame manier aan de slag te gaan met leerlingen.

Doelgroep

Het boek is voor diegene die de eerste stappen zet voor de klas. Voor hen die in aanraking komen met het onderwijs, docentschap en leerlingbegeleiding.

Dit boek is er voor docenten in opleiding. Dit boek helpt bij het verbreden van hun blik op het onderwijssysteem en hun rol daarin. 

Indirect is dit boek er voor de leerlingen die de docenten zullen lesgeven: zij zullen de lessen van de nieuwe docenten ondergaan en leren over de manieren waarop zij in de wereld kunnen staan. Ook de docenten van de lerarenopleidingen zullen met dit boek te maken hebben en alles wat in dit boek geschreven staat is net zo goed relevant voor hen als voor hun studenten.

Aanpak

Het handboek is een initiatief van onderzoekers en onderwijzers Rosa Groen (Global & Inclusive Learning) en Aniek Draaisma (Mission Zero). Samen fungeren zij als hoofdredactie van dit boek, als ook als co-auteurs, onderzoekers, begeleiders en facilitators binnen dit project.

Het project brengt een breed consortium van partners samen, waaronder:

  • Noordhoff Uitgevers: Actieve partner in de productie en publicatie van het werkboek. Noordhoff ondersteunt het project met hun ervaring in het ontwikkelen van onderwijsboeken en levert input over de doelgroep, structuur en inhoud van het boek.
  • Het auteursteam: Betrokken co-auteurs afkomstig van verschillende hogescholen, universiteiten en organisaties, met uiteenlopende expertises die bij de verschillende thema’s aansluiten.
  • Verschillende HHS opleidingen: vanuit dit project zijn gastlessen, professionele ontwikkelingsactiviteiten en onderzoeksprojecten ontstaan voor studenten en medewerkers van de HHS.
  • Lerarenopleidingen: Om met het boek aan te sluiten bij de lerarenopleidingen tweedegraads is er een netwerk lerarenopleidingen gerealiseerd dat als klankbordgroep voor dit boek fungeert.

HHS-onderwijsvisie groep: Op basis van de gegeneerde kennis door middel van de samenwerkingen met andere onderwijsexperts, intern en extern, op het thema duurzaamheid zal dit project diepgaand kunnen bijdragen aan de HHS onderwijsvisie groep die zicht richt op de Leeruitkomsten op Duurzaamheid.

Looptijd

Planning: 2024-2026 (2 jaar)

  • 2024 (gerealiseerd): Co-creatiesessies, 1 schrijfweek, gastcolleges aan en interviews door studenten Pedagogiek van de HHS.
  • 2025: Schrijfweek 2, schrijf coördinatie auteursgroep, redactie, afronding van het schrijfproces (juli), en redactiewerk in voorbereiding op publicatie (augustus-december).
  • 2026: Lancering en implementatie van het studieboek.

Resultaten

Het handboek: Duurzaam onderwijs. Eerlijk, inclusief, hoopvol. Voor lerarenopleidingen tweedegraads.

Dit boek belicht actuele inzichten, benodigde vaardigheden en te ontwikkelen attitudeveranderingen die docenten in spe en in (toekomstige) leerlingen helpen te verhouden tot de grote ecologische en maatschappelijke uitdagingen van deze en de toekomstige tijd. Naast theorie- en praktijkvoorbeelden zullen zij regelmatig uitgenodigd worden tot reflectie op wat dit voor betekent.

In het voorjaar 2026 zal dit boek verschijnen bij Noordhoff Uitgevers.

Vanuit daar is de wens om meer pedagogische en didactische handvatten te realiseren om de manier waarop we onderwijs realiseren naar het niveau van regeneratie te tillen.

Betrokken lectoraten

Regenerative Thinking i.s.m. Centre of Expertise Global and Inclusive Learning

Samenwerking

Noordhoff Uitgevers, auteursteam, HHS opleidingen, HHS-onderwijsvisiegroep, netwerk van lerarenopleidingen uit Nederland.

Financiering

Dit project wordt gedeeltelijk gesubsidieerd vanuit de PGO-middelen.

Team

dr. Aniek Draaisma 
dr. Rosa Groen (Centre of Expertise Global and Inclusive Learning)

Contact

dr. Aniek Draaisma
A.j.draaisma@hhs.nl 06 49 30 05 50