Hybride professional in het groen
Hoe versterken we de samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven in de groene sector? Dit project ontwikkelt en verankert hybride docentschap, zodat studenten beter worden voorbereid op de praktijk.
Centre of Expertise Global and Inclusive Learning

Hoe kunnen we meer hybride professionals succesvol inzetten in het groene mbo en hbo? Hoe versterken we de samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven, zodat studenten beter worden voorbereid op de praktijk? Het project ‘Hybride professional in het groen’ werkt aan innovatieve en duurzame oplossingen voor deze vragen.
Wat is een hybride professional?
De hybride professional is iemand die zowel in het bedrijfsleven als in het onderwijs actief is. Dit kan op verschillende manieren: bijvoorbeeld door naast een baan in een organisatie ook bij te dragen aan het opleiden van studenten voor de groene sector. Een hybride professional kan ook twee verschillende banen combineren, waarvan er minimaal één in het onderwijs is. In alle gevallen staat de samenwerking tussen bedrijfsleven en onderwijs centraal. Daarbij krijgen studenten de mogelijkheid praktijkervaring op te doen.
Het doel van het project
Het doel van dit project is om meer geschikte Hybride Docenten succesvol in te zetten in het groene onderwijs (mbo en hbo). Dit doen we door nieuwe docenten te werven of door huidige docenten de kans te geven zich verder te ontwikkelen en te professionaliseren.
Hiervoor ontwikkelen we realistische en holistische concepten voor verschillende typen en niveaus van Hybride Docenten voor de groene mbo- en hbo-opleidingen. Met een ‘holistisch concept’ bedoelen we een brede, samenhangende kijk op de Hybride Docent. We kijken naar alle aspecten van het beroep en plaatsen de docenten in hun werkcontext.
Daarnaast willen we zorgen voor een duurzame implementatie van het concept Hybride Docent. Dit doen we door het te integreren in het beleid van organisaties en HRM-afdelingen. Denk hierbij aan werving en selectie, professionalisering van hybride docenten en de samenwerking met de praktijk.
Looptijd project
Het project ‘Hybride professional in het groen’ loopt van september 2024 tot en met april 2026.
Samenwerking en partners
Dit project is een samenwerking van het lectoraat Duurzame Talentontwikkeling van De Haagse Hogeschool en het lectoraat Human Capital van Hogeschool Inholland. Lector Petra Biemans, associate lector Jeany van Beelen-Slijper en onderzoeker Iris van Noort nemen deel vanuit het lectoraat Human Capital. We voeren het project uit in het kader van het Groeifonds Katapult-project met Inholland en Lentiz.
Hoe pakken het aan?
We starten met interviews met onder meer experts, hybride werkende mbo- en hbo docenten, en praktijkbegeleiders uit het bedrijfsleven. In tweede deel van het project ontwikkelen we producten rondom de Hybride Docenten zodat deze vaker, breder en beter ingezet kunnen worden. De ontwikkeling doen we samen met een werkgroep bestaande uit hybride werkers uit mbo en hbo. Hiermee ontwikkelen we in co-creatie de instrumenten, die we later gaan testen in de praktijk.
In maart 2026 weten we:
- Welke varianten van Hybride Docenten relevant zijn voor mbo en hbo groen (holistische beroepsbeelden op diverse niveaus);
- Wat de impact van hybride docenten is op het ecosysteem (onderwijs en bedrijfsleven samen);
- Wat er in het ecosysteem (onderwijs en bedrijfsleven én samen) moet gebeuren om Hybride Docenten breed en succesvol in te zetten;
- Wat een passende manier van werving is die zich in een pilot heeft bewezen;
- Wat een passende manier van ontwikkelen en professionaliseren is;
- Op welke manier en onder welke voorwaarden de eigenheid van de groene mbo en hbo-opleidingen, inclusief eventuele niveauverschillen, gewaarborgd kan blijven.
Meer informatie
dr. Ellen Sjoer, e.sjoer@hhs.nl
dr. Miranda de Hei, m.s.a.dehei@hhs.nl