Een gezonde leefstijl draagt bij aan een goede gezondheid, jongeren bewegen echter onvoldoende en eten ook onvoldoende gezond voedsel. Daarom is door De Haagse Hogeschool onderzoek gedaan bij de Food Boost Challenge onder meer dan duizend middelbare scholieren. Aan hen is gevraagd wat hen verleidt tot het eten van meer groente- en fruit(producten). Resultaten laten zien dat middelbare scholieren graag in spelvorm en op interactieve wijze meedenken over dit onderwerp.

Serious gaming

Spellen kunnen leuk zijn en tegelijkertijd kunnen ze helpen bij het leren en begrijpen van verschillende onderwerpen. Sommige spellen, die ‘serious games’ worden genoemd, zijn speciaal ontworpen om niet alleen plezier te bieden, maar ook om kennis of vaardigheden bij te brengen. Dergelijke spellen kunnen effectief zijn in het beïnvloeden van het eetgedrag. Deze inzichten hebben geleid tot de ontwikkeling van de Influencergame. 

Doel

Centre of Expertise Health Innovation onderzoekt samen met studenten en scholieren hoe ze via de Influencergame jongeren meer gezondheidsvaardigheden kunnen bijbrengen. Dit doen ze aan de hand van de volgende onderzoeksvraag: Hoe kunnen we vmbo-leerlingen weerbaarder maken tegen gezondheidsgerelateerde desinformatie die wordt verspreid door influencers en zodoende hun gezonde leefstijl bevorderen?

Doelgroep

De focus ligt op de onderbouw van het vmbo, maar de serious game wordt zo vormgegeven dat deze op maat te maken is voor alle middelbare scholieren. Zo kan het spel op elke middelbare school in Nederland uitgevoerd worden en daarnaast ook op andere plekken waar jongeren komen.

Aanpak

De komende tijd staat in het teken van de volgende onderzoeksvragen:

  • Welke gezondheidsgerelateerde onderwerpen spelen bij vmbo-leerlingen? 
  • Welke digitale gezondheidsvaardigheden kunnen vmbo-leerlingen helpen om fabel en waarheid van elkaar te onderscheiden?
  • Welke vormgeving en spelonderwerpen spreken vmbo-leerlingen aan? Hoe wordt de Influencergame ervaren door vmbo-leerlingen?
  • Wat hebben docenten nodig om de Influencergame in te zetten in de klas? Welke belemmerende en faciliterende factoren zien zij bij de game?

Duur

Het project is gestart in 2022 en loopt voorlopig nog door.

Opleidingen

Bij dit project zijn studenten van diverse opleidingen aan De Haagse Hogeschool betrokken, zoals: Communication and Multimedia Design (NL/EN), HBO-ICT en Voeding & Diëtetiek.

Team

  • Diana Eijgermans
  • Wendy Scholtes-Bos
  • Astrid Doorduijn

Samenwerking

Marieke Battjes-Fries (Louis Bolk Instituut)

Bowie Derwort (Game Tailors)

Financiering

Het project wordt mogelijk gemaakt door de Gemeente Den Haag en de Gemeente Westland.

Contact

Diana Eijgermans ([email protected])

Wendy Scholtes-Bos ([email protected]