Roddels in organisaties
Een groot aantal studies heeft aangetoond dat roddelen in organisaties niet alleen onvermijdelijk is, maar zelfs kan worden gebruikt als een positief communicatiemiddel. Door op de verkeerde manier te roddelen, kunnen werknemers echter gemakkelijk het vertrouwen van hun collega's verliezen en zeer snel negatief worden bekeken.
Dominique Darmon heeft hier onderzoek naar gedaan en schrijft hieruit voortvloeiend een boek over de rol van roddels in organisaties geschreven: ‘Have I got dirt for you: Using office gossip to your advantage’ (uitgeverij Management Impact).
Dit boek is geschreven in een journalistieke stijl. Het geeft een overzicht van het academisch onderzoek dat is gedaan naar roddelen in organisaties. De verschillende theorieën en thema's worden geïllustreerd met een reeks voorbeelden en anekdotes.
Projectleider
Dominique Darmon; docentonderzoeker bij het lectoraat Change Management en docent bij de faculteit Management & Organisatie. Ze geeft colleges over het onderwerp roddelen in lessen als Interculturele Communicatie, Organisatiecommunicatie en Ethische Communicatie https://lectoraatchangemanagement.nl/wie/dominique-darmon/
Beoogde duur van het project
Het onderzoek naar roddels in organisaties is op 1 januari 2018 gestart en zal naar verwachting lopen tot 31 december 2021.
Samenwerking
- Minor Journalistiek en Media
- ICM
- minor Global Citizens (b-ij HRM)
Interviews die zijn afgenomen met de studenten zijn ook in het boek terug te vinden.
Externe partners
Dominique onderzoekt mogelijkheden om COIL projecten te organiseren met andere universiteiten zoals, the University of Milano.
In de media
- Podcast: What is the role of gossip in organizations: The Lighthouse
- https://lectoraatchangemanagement.nl/2019/08/23/an-intercultural-analysis-of-gossip/
- Researching the Mechanisms of Gossip: https://nsuworks.nova.edu/tqr/vol23/iss7/18/
- The book is still in progress.