Vanaf september 2024 werken de gemeente Den Haag en het lectoraat Grootstedelijke Ontwikkelingen drie jaar lang samen aan een onderzoeksagenda rond migratie en lokaal beleid. Het doel is om beter te begrijpen hoe bepaalde migratiestromen de stad vormen, welke (beleids-)opgaven dit oplevert en samen met partners uit de stad naar praktische verbeteringen toe te werken.

Structureel samenwerken voor complexe problemen

Den Haag is een heel diverse stad, ongeveer 57% van de bevolking heeft een migratieachtergrond. Dit levert de nodige onderzoeksvragen op, maar ook vragen voor beleid. In plaats van kortlopende onderzoeken, willen we met deze gezamenlijke agenda structureel samenwerken, voortbouwend op eerdere kennis en inzichten om zo kennis te generen en te delen die relevant zijn voor de beleidspraktijk en impact kunnen maken in de stad.

Doelgroep

Focus op werk, taal en huisvesting

In het eerste onderzoeksjaar 2023-2024 staan vragen rondom huisvesting, werk en taal centraal. Via een netwerkende onderzoeksopzet wordt de positie van Oekraïense ontheemden en Midden- en Oost-Europese arbeidsmigranten verhelderd op deze thema’s. Bij de Midden- en Oost-Europese arbeidsmigranten ligt de focus bij de twee grootste groepen in Den Haag: mensen met een Poolse en een Bulgaarse achtergrond.

Samenwerking met het onderwijs en de stad

Talloze Haagse maatschappelijke partners vormen belangrijke aanspreekpunten voor mensen die vanuit Oekraïne, Polen of Bulgarije naar Den Haag migreren. Samenwerking met hen is een belangrijke voorwaarde voor een succesvol onderzoeksproject. Daarom sluit het onderzoeksteam aan bij overleg met maatschappelijke partners van de gemeente en legt ook zelf contacten met relevante partners. Ook studenten van De Haagse Hogeschool leveren een waardevolle bijdrage binnen het onderzoek. Eerste actieve samenwerkingen met vakken als ‘onderzoeksvaardigheden’  en ’projectmatig werken’ van de opleidingen Bestuurskunde en Veiligheidsstudies zijn inmiddels van start. Ook studeren enkele studenten af binnen de lijnen van het onderzoek.

Looptijd

De gezamenlijke onderzoeksagenda loopt in ieder geval van september ‘23 tot augustus ‘26. Jaarlijks wordt een nieuwe focus afgestemd tussen de gemeente en het lectoraat.

Financiering

Dit onderzoek wordt gefinancierd door De Haagse Hogeschool en gemeente Den Haag.

Resultaten

In oktober 2025 worden op bondige wijze onderzoeksresultaten van het eerste jaar gedeeld met de gemeente en met het veld. Studenten leveren hun producten tussentijds op, passend bij de deadlines van hun vak. Deze resultaten worden in een gezamenlijke miniconferentie eind 2025.

Betrokken lectoraat

Lectoraat Grootstedelijke Ontwikkelingen

Team

Het onderzoeksteam bestaat uit Anita Ham en Stefanie Schuddebeurs en wordt overzien door lector Grootstedelijke Ontwikkelingen Katja Rusinovic. Meerdere studenten van de opleidingen International Public Policy en Bestuurskunde en Overheidsmanagement zullen ook hun afstudeerprojecten hieraan koppelen.

Contact

Voor meer informatie over het onderzoek, kunt je contact opnemen met Katja Rusinovic, lector Groostedelijke Ontwikkelingen, De Haagse Hogeschool (k.m.rusinovic@hhs.nl)