Waar de plannen voor inclusief onderwijs vaak ambitieus zijn, is de praktijk meestal weerbarstig. Het project ‘Changing our story: The Pursuit of Inclusive Education’ draagt bij aan de kennis en professionalisering van inclusief onderwijs in Tjechië, Slowakije, Nederland en Ghana. Lectoraat Inclusive Education heeft het onderzoek en de studenten in Nederland begeleid.

Met op maat gemaakte activiteiten en een praktische benadering wil het team de uitdagingen en kansen inzichtelijk maken die zij in hun organisaties en landen tegenkomen. Het streven is om met oplossingen en vernieuwende bevindingen te komen die rekening houden met de lokale en culturele contexten.

Met behulp van de methode ‘storytelling’ streven studenten, onderwijsmedewerkers en bredere gemeenschappen uit deze landen ernaar om het verhaal over inclusief onderwijs te herschrijven.

Doelen

Het project heeft de volgende doelen:

  • De promotie van de waarden en voordelen van inclusief onderwijs
  • Professionalisering van medewerkers
  • Ontwikkeling van trainingen en een informatieplatform
  • Vaardig worden in het gebruiken van verhalen als analytische benadering en gereedschap dat rekening houdt met lokale en nationale contexten
  • Studenten en hun community betrekken als waardevolle partners en bronnen

De resultaten

Het project heeft een online cursus, een kunstexpositie en een documentaire opgeleverd.

  1. De gratis online cursus ‘Inclusion at HE in stories’:
    De cursus Inclusion at HE in stories is in de eerste plaats bedoeld voor docenten, studenten en ondersteunend personeel van hogescholen en universiteiten. De cursus is echter interessant voor iedereen die geïnteresseerd is in het onderwerp inclusie in het hoger onderwijs. 

    In de cursus vind je veel verhalen die het fenomeen van inclusief onderwijs in het hoger onderwijs documenteren, vooral in Nederland, Tsjechië en Slowakije. De cursus is gebaseerd op de principes van delen, inspireren en reflecteren. Je verkent de voordelen van inclusieve leeromgevingen, maar ook de uitdagingen en concrete voorstellen voor oplossingen.

    Klik hier om deel te nemen aan de gratis online cursus!
     
  2. De kunstexposities: Changing Our Story
    In het voorjaar van 2024 werden er in Pilsen (Tsjechië), Den Haag en Nitra (Slowakije) exposities gehouden die gaan over het veranderen van de toekomst door verhalen inclusie. Kan het doorgeven van eigen ervaringen bijdragen aan verandering? Kunnen we met onze verhalen bijdragen aan het vormgeven van wat inclusie is en wat het voor ons betekent?

    Tijdens de exposities werd er gereflecteerd op de ontwikkeling van inclusie in de samenleving en op het gebied van onderwijs. Bovendien werd inclusie gepresenteerd aan de hand van persoonlijke verhalen en ervaringen.  
  3. Documentaire:
    De documentaire (van director John Akerman Ozguc) vertelt het verhaal van de reis van samenwerkend leren en de werkelijke voortgang van het project, inclusief alle triomfen en valkuilen.

Samenwerkingen

Dit is een project van Erasmus+ waaraan – naast De Haagse Hogeschool – ook hoger onderwijsinstellingen uit Tsjechië, Slowakije en Ghana meewerkten.

Lees meer

https://changingourstory.eu/

Vragen? Mag altijd! 


Stuur een mail naar dr. Naomi van Stapele.
 

Mail Naomi

Naomi van Stapele