De Student-led Research Unit (SRU) stimuleert een onderzoekende leeromgeving binnen De Haagse Hogeschool. Als project binnen het Centre of Expertise Global and Inclusive Learning werkt SRU aan nieuwe manieren van onderzoek doen. Ons onderzoek wordt door studenten en De Haagse gemeenschap geleid. We kijken hoe we gedeelde ervaringen en zorgen van studenten kunnen gebruiken. Daarbij bieden we praktische oplossingen en ondersteunen ook leiderschap en community-building.

Wat doet SRU?

Met een focus op de ervaringen van studenten binnen De Haagse Hogeschool, onderzoeken onze studentonderzoekers onderwerpen die ze zelf hebben aangedragen (student-led). De projecten zijn gebaseerd op het verzamelen en analyseren van de ervaringen van studenten. Met deze informatie en door het vergelijken van goede voorbeelden, kunnen de studenten voorstellen doen om het schoolbeleid en de regels aan te passen. Het doel is om de hogeschool meer betrokken, eerlijk en inclusief te maken.

Logo SRU

Onderzoek voor studenten, door studenten

De studentonderzoekers binnen deze unit dragen op drie manieren bij aan onderzoek binnen De Haagse. Bijvoorbeeld door mee te werken aan lopende onderzoeksprojecten bij verschillende lectoraten van het Centre of Expertise Global and Inclusive Learning. Deze projecten geven studenten de kans om meer invloed te hebben door mee te doen en zich betrokken te voelen.

Ook doen studenten onderzoek in samenwerking met verschillende afdelingen binnen De Haagse Hogeschool (zoals lectoraten, het Inclusion Office en het Well-being Office). Deze afdelingen willen bijvoorbeeld meer te weten komen over verschillende aspecten van de ervaringen van studenten.

Onze studentonderzoekers kunnen ook zelf onderwerpen aandragen om te onderzoeken. Zoals het gevoel van erbij horen binnen de hogeschool. Of de invloed van verantwoordelijkheden tussen de hogeschool en studenten op de geestelijke gezondheid.

Voorbeelden van (lopende) student-led projecten:

1. Om mediageletterdheid en inclusieve participatie binnen De Haagse te ondersteunen, onderzoekt een van onze studentonderzoekers de ervaringen rond het gebruik van media, desinformatie en desinformatie.
  2.  Een andere studentonderzoeker neemt de manieren om de toegang tot hoger onderwijs voor migrantenstudenten te verbeteren terwijl hun asielaanvraag in behandeling is, onder de loep. Daarvoor heeft hij innovatieve aanbevelingen opgesteld.
  3.  In een ander project wordt onderzocht hoe studenten discriminatie ervaren tijdens hun stages. Het doel is om een systeem te maken dat deze problemen kan voorkomen en oplossen.
  4.  In het Partner Up!-project werken studenten, docenten en opleidingsdirecteuren samen  (co-creatie) om delen van de onderwijsplannen te maken en bij te dragen aan een inclusieve cultuur.
  5.  Een project dat is geïnitieerd door het Well-Being Office van De Haagse ging over het maken van voorstellen voor beleid om ongewenst gedrag aan te pakken. Ze wilden een meldingssysteem maken dat meer participatief en inclusief is. De studentonderzoekers onderzochten hierbij ervaringen met ongewenst gedrag binnen De Haagse en waarom er zo weinig incidenten worden gemeld.

Word ook studentonderzoeker

Ben jij student en vind je het interessant om onderwerpen zoals inclusie, participatie, diversiteit, gelijkheid en burgerschap te verkennen? Dan is de functie studentonderzoeker misschien wel iets voor jou. SRU staat open voor studenten van alle opleidingen binnen De Haagse.

Ook wanneer je interesse hebt in een ander specifiek onderwerp of vraagstuk ben je als student welkom bij het platform. SRU nodigt studenten uit om bij te dragen aan discussies die van toepassing zijn op de hele gemeenschap van De Haagse.

Wil je meer weten over het worden van studentonderzoeker? Neem dan contact op met dr. Tamara Takács via de knop onderin. Ze vertelt je graag meer over de mogelijkheden bij SRU.

Studentonderzoeker is een betaalde (bij)baan waarvoor je wordt aangenomen basis van werving en selectie.

Op zoek naar samenwerkingspartners

De studentonderzoekers doen graag een waardevolle ervaring op om nieuwe vaardigheden te leren en hun professionele netwerk uit te breiden. Daarom werkt SRU graag samen met (maatschappelijke) organisaties die bij de waarden inclusie, participatie, diversiteit en gelijkheid aansluiten. Partners zijn verzekerd van betrokken studenten met frisse ideeën en meningen die hands-on aan de slag gaan met hun missie.

Neem contact met ons op!

De coördinator van de SRU is Dr. Tamara Takács, die ook strategisch adviseur is bij het Centre of Expertise Global and Inclusive Learning. Wil je meedoen of samenwerken?

Stuur een mail naar Tamara

Tamara Takacs