Dr. Hongli Joosten-Ma promoveerde via een gezamenlijk Duits-Chinees onderzoeksprogramma in cognitieve psychologie van de Georg-August-Universität Göttingen en de East China Normal University in Shanghai. Na verder wetenschappelijk onderzoek als postdoc aan universiteiten in zowel Duitsland als Nederland, zette zij haar loopbaan voort in het internationale bedrijfsleven in Azië, Noord-Amerika en Europa.
Met meer dan 20 jaar ervaring in verschillende sectoren heeft zij verschillende leidinggevende posities bekleed op het gebied van bedrijfsstrategieën en van toegepast onderzoek in het marketingdomein. Dit heeft zij gedaan voor zowel multinationals zoals als Philips en Shell, als voor kleine ondernemingen zoals consultancybedrijven. Vanuit het bedrijfsleven heeft zij betekenismarketing op zowel uitdagende als waardevolle manieren ervaren. In 2018 verlegde ze haar focus naar onderwijs om aan te sluiten bij een persoonlijke verschuiving naar betekenisgerichtheid.
Voordat zij dit lectoraat aanvaardde, werkte zij bij de opleiding International Business van de faculteit Business, Finance en Marketing aan De Haagse Hogeschool. Daar vervulde zij als hoofddocent een belangrijke rol bij het opzetten van een nieuw programma voor marketingonderwijs op basis van de nieuwste marketingpraktijken, waaronder digitale en betekenisgerichte elementen.