Theo Bakker heeft een brede achtergrond. Hij studeerde Theologie, Informatiekunde en Management Consulting. Hij promoveerde in de Klinische Ontwikkelingspsychologie op het studieverloop en studiesucces van studenten met autisme.
Al sinds 2004 zijn studiedata de rode draad door Theoās carriĆØre. In eerste instantie met het implementeren van onderwijsadministraties en later het benutten van de informatie uit deze systemen in het kader van studiesucces. Via de Universiteit van Amsterdam en Deloitte Consulting kwam hij in 2014 terecht bij de Vrije Universiteit Amsterdam. In 2022 promoveerde hij daar op zijn proefschrift āStudy Progression and Success of Autistic Students in Higher Education, A Longitudinal, Propensity Score-Weighted Population Studyā.
In 2021 startte Theo bij De Haagse Hogeschool als directeur van de dienst Onderwijs, Kennis & Communicatie. Na zijn promotie combineert hij nu in de functie als lector Learning Technology & Analytics al zijn kennis en ervaring. Daarnaast werkt Theo als universitair docent bij de Faculteit der Gedrags- en Bewegingswetenschappen van de VU.