Het Cybersecurity Living Lab is een experimentele werkomgeving waar studenten, onderzoekers, bedrijven, publieke instellingen en eindgebruikers samenwerken om nieuwe ideeën, producten en diensten op het gebied van cybersecurity te ontwikkelen, testen en evalueren in de praktijk. Door middel van innovatieve experimenten en onderzoek leren deelnemers effectief te reageren op cyberdreigingen en risico’s te beheren.

Het proces is iteratief, wat betekent dat we voortdurend feedback verzamelen en verbeteringen aanbrengen. Hierdoor kunnen we innovaties ontwikkelen die echt aansluiten bij de behoeften en het gedrag van gebruikers in hun dagelijks leven. Living Labs richten zich vaak op complexe maatschappelijke uitdagingen, waarbij onderzoek en duurzaamheid centraal staan. Ze bevorderen real-time leren en dichten de kloof tussen theoretisch onderzoek en praktische toepassing. Innovaties worden hierdoor meer gericht op daadwerkelijke bruikbaarheid en acceptatie door de gebruiker. In het Cybersecurity Living Lab creëren we met deze visie een leergemeenschap voor cybersecurity.

Wat gebeurt er in het Cybersecurity Living Lab?

De belangrijkste onderdelen van het lab zijn:

Cybersecurity werkplaats In de cybersecurity werkplaats werken we met het Living Lab-concept aan de toekomst van cyberveiligheid. We ontwikkelen nieuwe technologieën, leermodules, AI-hulpmiddelen en meer.
Real-time dreigingsmonitoring en incidentrespons Studenten en professionals leren hoe ze effectief kunnen reageren op cyberaanvallen met real-time dreigingsdetectie, incidentrespons en cyber risk management.
Security Operations Center (SOC) In het lab zetten we een SOC op waar studenten en onderzoekers leren hoe ze cyberdreigingen kunnen identificeren, analyseren en aanpakken, vergelijkbaar met hoe professionele cybersecurityteams dat doen. Dit biedt hen niet alleen praktijkervaring, maar ook de mogelijkheid om onderzoek te doen naar risicomanagementmethoden.
Onderwijs en training Studenten doen praktijkervaring op met cybersecuritytools, zoals risicomanagementraamwerken, beveiligingssoftware, procedures voor incidentrespons en cyber wargaming. Ze leren hoe ze risico’s kunnen beoordelen, monitoren en beheren, en hoe ze kunnen reageren op cyberdreigingen. Het lab biedt ook mogelijkheden voor stages, afstudeerprojecten en postdoctoraal onderzoek. In samenwerking met docenten en het bedrijfsleven streeft het Living Lab ernaar onderwijsvernieuwingen te realiseren die beter aansluiten bij de praktijk.
Toegepast onderzoek Samen met bedrijven, onderzoekers en studenten doen we onderzoek naar innovatieve oplossingen voor cybersecurity. De onderzoeksthema’s variëren van het optimaliseren van cyberrisicomanagement en het bestuderen van biases en kennisoverdracht tot het ontwikkelen van gezamenlijke mentale modellen. Daarnaast onderzoeken we het co-creatieproces met eindgebruikers, bijvoorbeeld bij systeemontwerp en authenticatie. Tot slot richten we ons op onderzoek naar beslisondersteuning, de rol van cyber management games en de inzet van kunstmatige intelligentie als hulpmiddel bij cyberrisicomanagement.
Cyber Security simulatielab In het Cyber Security simulatielab ontwikkelen we specifieke simulaties voor cyberriskmanagement met behulp van AI-modellen. Deze simulaties worden gebruikt voor onderwijs, productontwikkeling en onderzoek.
Verbinding tussen onderwijs en bedrijfslevenHet lab werkt nauw samen met bedrijven om ervoor te zorgen dat de activiteiten aansluiten bij de nieuwste security en veiligheidsnormen, regelgeving en technologische trends. Hierdoor blijft het onderwijs relevant en up-to-date, en kunnen studenten werken met tools en gegevens die in de praktijk worden gebruikt.

Voor wie is het Cybersecurity Living Lab?

Het lab is bedoeld voor:

• Studenten van opleidingen zoals Cyber Security Technology, Information Security Management, Software Engineering, Integrale Veiligheidskunde en vergelijkbare richtingen.
  • Docenten met interesse in onderzoek en onderwijs over cybersecurityrisico's.
  • Onderzoekers, postdocs en PhD-studenten.
  • Bedrijven en organisaties die willen samenwerken met de academische wereld op het gebied van cybersecurity en Security Operations Centers.

Partners

Het Cybersecurity Living Lab is gevestigd in de Dutch Innovation Factory: hét ICT-clubhuis van Zoetermeer en omgeving. We werken samen met verschillende partners, waaronder mboRijnland, Pinewood, Infinity IT, Rapid7, SURF, Cyberweerbaar NL, TAPS BV, Allianz, het Human Factor Lab, TAPAEMEA, DataFiber, Audit and Risk Solutions, en andere partners in de Dutch Innovation Community.

Meer informatie

In een aflevering van Editie NL deelde Peter Roelofsma, lector Risk Management & Cyber Security aan De Haagse Hogeschool, zijn kennis over een van de onderdelen van het Cybersecurity Living Lab: cyber wargaming

Contact

Wil jij meer weten over het Cybersecurity Living Lab? Neem dan contact op met Peter Roelofsma: p.h.m.p.roelofsma@hhs.nl.