Een ecosyndemie is een situatie waarin verschillende ziektes en aandoeningen elkaar versterken als gevolg van een ongunstige leefomgeving. Het moment waarop een ecosyndemie ontstaat, wordt een kantelpunt genoemd. Binnen ECOTIP worden deze kantelpunten onderzocht.

Data

Voor dit project wordt data verzameld uit verschillende bronnen, wat een cruciale rol speelt en de basis vormt voor de datagedreven ontwikkeling van gezondheidsinterventies. De Haagse Hogeschool zorgt dat deze data op een verantwoorde manier wordt verzameld, verwerkt en geïnterpreteerd. De juridische en ethische kanten worden besproken in een leernetwerk met beleidsmedewerkers, zorg- en welzijnsprofessionals en burgers. Daarbij is aandacht voor de verschillende perspectieven.

Doel

Het project heeft drie opeenvolgende doelen gesteld:

1. bepalen op welk moment en onder welke omstandigheden deze kantelpunten precies ontstaan;
  2. bepalen wat de optimale timing en omstandigheden voor interventies zijn;
  3. ontwikkelen van effectieve interventies.

Doelgroep

De doelgroep zijn de inwoners, zorg- en welzijnsprofessionals en beleidsmaker uit de regio Den Haag.

Methode

Voor de uitvoering van dit project wordt gebruikt gemaakt van zeer verschillende werkpakketten, waarbij kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeksmethoden worden gebruikt. Deze variatie aan werkpakketten bestaat o.a. uit complexe data science technieken waarmee kantelpunten cijfermatig worden vastgesteld. Een ander voorbeeld zijn de co-creatie methodieken, waarmee een gezamenlijk gedragen gezondheidsinterventie wordt ontwikkeld.

Resultaten

Van dit project wordt verwacht dat het verschillende eindproducten zal leveren, namelijk: datasets, algoritmes, visualisaties, infographics, dasboards, wetenschappelijke artikelen, beleidstukken, toolboxen, multidisciplinaire workshops en conferenties. Daarnaast zal het een ‘businessplan’ voor de volksgezondheid opleveren, een data kwaliteitsregister en een richtlijn voor verantwoord datagebruik.

Duur

Het project loopt van 1 februari 2024 tot en met 31 januari 2029.

• Lampros Stergioulas
  • Ester de Jonge
  • Heidi Chierandjoe

Samenwerking

Voor dit project werkt De Haagse Hogeschool samen met verschillende partners, namelijk: Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC), Erasmus MC, Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMC Utrecht), Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG), Rijksuniversiteit Groningen (RUG), Leiden Institute of Advanced Computer Science (LIACS), Gemeente Rotterdam en Utrecht, Provincie Zuid-Holland en Groningen, GGD Hollands Midden, Haaglanden en Zuid-Holland Zuid, Menzis, Mezuro, WeCity, AM, Geogap, ESRI, Hadoks en Accare.

Financiering

Het project wordt gefinancierd door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).

De financierder, NWO, heeft het project op hun website genoemd.

Ester de Jonge (e.a.l.dejonge@hhs.nl)