Introductie

Voldoende bewegen en gezond eten zijn belangrijk voor je gezondheid. Dat weet iedereen. Toch hebben veel kinderen en jongeren in Nederland een ongezonde leefstijl.Dit heeft de nodige gevolgen, zowel op persoonlijk als maatschappelijk vlak. Maar hoe kun je dit voorkomen? Of preciezer: hoe kun je kinderen goed leren bewegen en ervoor zorgen dat zij blijven bewegen? En hoe kun je gezonde voedingskeuzes stimuleren bij jongeren? 

Stap voor stap naar een gezonde leefstijl van de jeugd

10 jaar onderzoek met impact

Ter ere van het 10-jarig jubileum publiceerde het lectoraat een magazine vol interessante informatie, een quiz en feiten.

Download het magazine (pdf)

GLSO jubileum magazine

Over het lectoraat

Missie

Het lectoraat richt zich op het ondersteunen van jeugd van 2 t/m 24 jaar bij het ontwikkelen en behouden van een gezonde leefstijl.

Visie 

Het lectoraat streeft naar duurzame gedragsverandering bij jeugd op het gebied van bewegen en voeding. Deze gedragsverandering wordt bereikt door kennis over bewegen, voeding, gedragsveranderingstechnieken, technologie, interactie ontwerp en pedagogiek om te zetten in innovatieve producten, programma's en diensten die kinderen en jongeren bewust, dan wel onbewust, ondersteunen bij een gezonde leefstijl. Daarbij geloven we in de kracht van verleiden en impliciet leren naast overtuigen en expliciet leren en in de kracht van een stimulerende sociale en fysieke omgeving. 

We werken vraaggestuurd en praktijkgericht. De wensen, behoeften en belevingswereld van de doelgroep en stakeholders staan centraal in de innovaties. Daarnaast werken we nauw samen met professionals in het werkveld zoals vakleerkrachten lichamelijke opvoeding, buurtsportcoaches, diëtisten, ontwerpers en beleidsmakers.

De kennis die we in het praktijkgericht onderzoek opdoen, vertalen we naar concrete aanbevelingen, tools en producten voor de praktijk gericht op voldoende en gevarieerd (leren) bewegen en het maken van gezonde(re) voedselkeuzes in contexten waar kinderen en jongeren veel tijd doorbrengen (thuis, school, opvang, wijk, sport, online). De kennis vertalen we ook naar het onderwijs en na- en bijscholing van (toekomstige) hbo-professionals. 

Zo werken we samen aan een gezonde start voor een gezonde generatie!

Over de lector

dr. Sanne de Vries

Sanne de Vries studeerde af als Bewegingswetenschapper en Epidemioloog aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Van 2000 tot 2013 werkte Sanne als onderzoeker en projectleider bij TNO. Zij promoveerde in 2009 aan de VU, Sociale Geneeskunde op haar proefschrift getiteld: 'Activity-friendly neighborhoods for children'. Sanne is betrokken geweest bij meer dan 125 onderzoeksprojecten op het gebied van jeugd, bewegen en gezondheid en heeft meer dan 200 wetenschappelijke rapporten en publicaties op haar naam staan. De rol van de fysieke leefomgeving in het beweeggedrag, de lichamelijke opvoeding en nudging hebben haar bijzondere aandacht. 

Nevenfuncties 

  • Associate Professor LUMC Health Campus, Department of Public Health & Primary Care
  • Lid Erkenningscommissie Interventies, deelcommissie 5 Sport en Bewegen 
  • Voorzitter Lectorenplatform SIA; Sport en Bewegen 
  • Guest editor
  • Copromotor – Universiteit Leiden, LUMC, UMCG, TU Delft, TU Eindhoven, Vrije Universiteit Amsterdam


+31 (0)6 - 46 87 68 52
[email protected]

Linkedin profiel

Sanne de Vries

Team

Binnen ons lectoraat werken we in een multidisciplinair team van zo'n 25 parttime (docent-)onderzoekers, promovendi en een managementassistent aan het bevorderen van een gezonde leefstijl van jeugd (2-24 jaar). Ons team bestaat uit: bewegingswetenschappers, voedingswetenschappers, gezondheidswetenschappers, onderwijzers, psychologen, sociaalgeografen, ontwerpers en mediatechnologen. 
 

Ontmoet ons team

Lectoraat GLSO 10 jaar Team

Projecten

Actieve Start voor een Actief Systeem (ASAS)

Een multidisciplinair consortium gericht op de ontwikkeling van gezonde beweeggewoontes voor het jonge kind (0 tot 3 jaar oud).

Lees meer

Beweegalliantie 0-4 jaar

Onderzoek naar het beweeggedrag van nul tot vier jarigen: de Beweegalliantie werkt aan het oplossen van obstakels.

Lees meer

MOOI PASS

Professionalisering om een sprong te maken van lokale Actie naar Systeemverandering voor Sport en bewegen.

Lees meer

Nieuws

14 november 2024

Onderzoek

Onderzoek naar beweeggedrag van kinderen wordt geprezen om geslaagde kennisoverdracht

Het onderzoeksteam van Start (V)aardig is tweede is geworden bij de Pim Breebaart Research Award tijdens de Prijzenparade op het THiNKFeST festival van De Haagse Hogeschool.

Lees meer

17 oktober 2024

Onderzoek

Kinderen aan het woord: nieuw inzicht in gebruik en beleving van openbare ruimte als speelruimte

Opvallend aan dit onderzoek is de insteek waarbij kinderen te allen tijde aan het woord waren.

Lees meer

26 september 2024

Onderzoek

Studenten mbo en hbo gezamenlijk aan de slag binnen de Westlandse onderwijsBooST

Hoe Challenge-Based Learning kan bijdragen aan het opleiden van wendbare beroepsprofessionals in het mbo en hbo.

Lees meer

Publicaties

Artikel

Kijkgedrag in dynamische sportsituaties

Een vernieuwend onderzoek naar kijkgedrag binnen het hockey.

Download PDF

Artikel

Investigating young children’s physical activity through time and place

Een onderzoek naar beweeggedrag van kinderen, waarbij de GPS-gegevens van 248 kinderen werden geanalyseerd.

Lees meer

Artikel

Bijna 1 op de 5 kleuters laat een zorgwekkende motorische ontwikkeling zien

In een recente, langlopende studie van project Start(V)aardig werd de motorische vaardigheid van 1128 kinderen tussen 4 en 6 jaar onder de loep genomen.

Lees meer

Tijdschrift

GLSO Magazine

Ter ere van het 10-jarig jubileum publiceerde het lectoraat een magazine vol interessante informatie, een quiz en feiten.

Download PDF

Artikel

The Participant Journey Map: Understanding the Design of Interactive Augmented Play Spaces

In het kader van dit topic kijkt de Haagse Hogeschool naar hoe Augmented Play Spaces (APS) de sociale interacties en fysieke activiteiten kan bevorderen in een (semi-)publieke omgeving.

Lees meer

Artikel

Inclusief bewegingsonderwijs in het primair onderwijs

In het kader van dit topic kijkt De Haagse Hogeschool naar hoe het gesteld is met de
leerlingen die in het kader van de ‘Wet passend onderwijs’ in het reguliere onderwijs
blijven/geplaatst worden.

Download PDF