Een onderzoek naar kansengelijkheid en Universal Design for Learning aan De Haagse

In het hedendaagse onderwijs wordt steeds vaker onderkend dat studenten verschillende behoeften en leerstijlen hebben. Om studenten zo goed mogelijk te ondersteunen, is een flexibele en inclusieve benadering van onderwijs essentieel. Universal Design for Learning (UDL) is een raamwerk dat docenten helpt deze diversiteit te faciliteren door het bieden van meerdere manieren van leren, betrokkenheid en expressie.

Het LIFT-onderzoek - Linking Inclusive Flexible Teaching – van het lectoraat Learning Technology & Analytics onderzoekt hoe docenten UDL effectief kunnen implementeren en kunnen inspelen op de uiteenlopende behoeften van hun studenten aan De Haagse. Het onderzoek wordt uitgevoerd in het eerste semester van het studiejaar 2024-2025 onder een deel van de docenten en studenten van de bachelor opleiding Technische Natuurkunde van de Faculteit Technologie, Innovatie & Samenleving (TIS). Deelname door docenten en studenten is vrijwillig.

Onderzoeksvragen

Het LIFT-onderzoek heeft drie kernvragen:

1. Wat is het effect van het gebruik van UDL in het onderwijs op de waardering van de zelfregie van studenten in hun leerproces?
    Deze vraag betreft de mate waarin studenten met en zonder ondersteuningsbehoefte zelf verantwoordelijkheid nemen voor hun leerproces als gevolg van UDL.
  2. Wat is het effect van UDL op de communicatie tussen docenten en studenten?
    Deze vraag onderzoekt hoe UDL de interactie en feedback tussen docenten en studenten beïnvloedt.
  3. Hoe beïnvloedt UDL de bereidheid van docenten om zich te professionaliseren in het lesgeven aan studenten met ondersteuningsbehoeften?
    Hier wordt onderzocht hoe UDL-training docenten motiveert om hun lesmethoden aan te passen aan de diverse behoeften van hun studenten.

Doel en aanpak van het LIFT-onderzoek

LIFT biedt docenten een professionaliseringstraject dat hen ondersteunt bij de implementatie van UDL. Om de docenten goed voor te bereiden op het onderzoek, hebben zij voorafgaand een UDL-training gevolgd, verzorgd door onderzoeker en docent autismecoach Maria Sobral. Deze training biedt hen de nodige voorkennis van de Universal Design for Learning-onderwijsmethode. Door workshops, trainingssessies en continue feedback worden de docenten verder toegerust met de vaardigheden en inzichten die nodig zijn om hun lespraktijk te transformeren. Het onderzoek moedigt docenten aan om hun pedagogische benaderingen te herzien, zodat zij beter in staat zijn om alle studenten, inclusief die met ondersteuningsbehoeften, effectief te ondersteunen.

Mogelijke voordelen voor docenten, studenten en De Haagse Hogeschool

Het LIFT-onderzoek kan mogelijk veel betekenen:

Voor docenten: Door deel te nemen aan LIFT, worden docenten toegerust om UDL in hun onderwijspraktijk te integreren, wat hun flexibiliteit en effectiviteit kan vergroten. Dit kan leiden tot een hogere betrokkenheid en motivatie om zich verder te professionaliseren.

Voor studenten: Studenten kunnen direct profiteren van het gebruik van UDL, doordat ze meer op maat gemaakte leerervaringen hebben. Dit bevordert naar verwachting hun zelfregulatie, betrokkenheid en succes in het onderwijs.

Voor De Haagse Hogeschool: De implementatie van UDL binnen het onderwijs kan mogelijk bijdragen aan een meer inclusieve en flexibele leeromgeving. Dit versterkt de positie van De Haagse Hogeschool als onderwijsinstelling die voorop wil lopen in het aanbieden van toegankelijk en kwalitatief hoogstaand onderwijs voor alle studenten.

De verwachting is verder dat LIFT, door de zelfreguleringscapaciteiten van zowel docenten als studenten te versterken, niet alleen de onderwijskwaliteit verbetert, maar ook de tevredenheid en betrokkenheid van alle betrokkenen vergroot.

Contact

Voor vragen, suggesties of meer informatie, kun je contact opnemen met onderzoekster Maria Sobral via m.j.sobral@hhs.nl

Wij waarderen je input en kijken uit naar verdere samenwerking!

Maria Sobral