Hoe zorgen we ervoor dat ieder kind met meer plezier deelneemt aan de gymles? Dat is de hoofdvraag van dit project. Uit eerder onderzoek blijkt dat plezier in bewegen een belangrijke factor is voor een leven lang bewegen. Omdat vrijwel alle kinderen in Nederland bereikt kunnen worden via het bewegingsonderwijs, vormen gymlessen een goede basis voor een leven lang bewegen. Er bestaat echter geen eenduidig begrip van beweegplezier tijdens de gymles. Ook is er nog geen meetinstrument om plezier te meten en het is onduidelijk welke factoren plezier in bewegen beïnvloeden.

Doel

Het projectteam voert onderzoek uit onder basisschoolkinderen van groep 5 en 7. Tijdens het project kijken de onderzoekers naar de factoren die het plezier van kinderen beïnvloeden tijdens de gymles. Zo zal beweegplezier meetbaar worden gemaakt en kunnen vakleerkrachten ondersteund worden in hun lessen.

Doelgroep

Dit project zal vakleerkrachten in het primair onderwijs ondersteunen in hun lessen door beweegplezier meetbaar te maken. Zo weten leerkrachten hoe ze kinderen tijdens de gymles beweegplezier laten ervaren. Onder de kinderen bevordert dit een leven lang bewegen.

Het project loopt van september 2023 tot en met augustus 2025.

Methode

In dit onderzoeksproject staat de volgende vraagstelling centraal: Hoe zorgen we ervoor dat ieder kind met meer plezier deelneemt aan de gymles? Om deze hoofdvraag te beantwoorden, worden de volgende vier deelvragen gesteld:

1. Hoe ervaren leerlingen beweegplezier en wat zijn de factoren voor beweegplezier tijdens de gymles?
  2. Uit welke elementen bestaat een meetinstrument dat beweegplezier in kaart brengt?
  3. Hoe ervaren vakleerkrachten het meetinstrument?
  4. Welke handvatten of programma’s ondersteunen de vakleerkrachten en zorgen dat leerlingen met (meer) plezier meedoen aan de gymles?

Deze deelvragen worden beantwoord door gebruik te maken van een combinatie van onderzoeksmethoden:

1. Leerlingen zullen deelnemen aan focusgroepen en zullen vragenlijsten invullen.
  2. Aan de hand van de resultaten van de focusgroepen en vragenlijsten zal met design thinking een instrument worden ontworpen met behulp van vakleerkrachten.
  3. Dit instrument zal worden geëvalueerd in samenwerking met vakleerkrachten.
  4. Deze bevindingen worden gebruikt om te komen tot concrete handvatten/programma’s, waarmee vakleerkrachten in hun lessen aan de slag kunnen met beweegplezier.

• Sanne de Vries
  • Jonas Leenhouts
  • Anne Luderus

Samenwerking

Voor dit project werkt De Haagse Hogeschool samen met vijf verschillende lectoraten van hogescholen in Nederland:

Daarnaast wordt ook nauw samengewerkt met de praktijkpartners, bestaande uit vakleerkrachten en leerlingen van 17 basisscholen in Nederland. Ook is er een adviesgroep die bestaat uit medewerkers van ALO Nederland, de KVLO, de SLO en Kenniscentrum Sport & Bewegen.

Financiering

Het project wordt gefinancierd door RAAK-publiek, onderdeel van Regieorgaan SIA