Hoe is het gesteld met de beweegcompetenties van leerlingen uit groep 8? Wat is het aanbod in het bewegingsonderwijs? Zijn de beweegcompetenties van leerlingen gerelateerd aan kenmerken van leerlingen, leerkrachten en het aanbod? Dat zijn de drie hoofdvragen van dit onderzoek.

Doel

Onder groep 8 leerlingen op Nederlandse basisscholen zal een grote, representatieve steekproef inzicht geven in het niveau van de beweegcompetenties van leerlingen. Een verdiepende studie zal de lessen observeren van specifieke klassen. Hiermee kunnen verbanden worden gesignaleerd tussen beweegcompetenties van leerlingen en de leskwaliteit in het bewegingsonderwijs. Daarnaast is er specifieke aandacht voor het beweegplezier van leerlingen.

Bouwstenen

Er zal voor dit onderzoek gekeken worden naar bepaalde bouwstenen binnen Curriculum.nu. Dit is de naam waaronder het onderwijscurriculum wordt vernieuwd. Sport en bewegen wordt hierin meegenomen en bepaalde bouwstenen binnen Curriculum.nu hebben hiermee te maken. Bijvoorbeeld de bouwstenen ‘leren bewegen’, ‘bewegen regelen’, ‘gezond bewegen’ en ‘samen bewegen’. De beheersing van leerlingen en het aanbod van scholen omtrent deze bouwstenen wordt inzichtelijk gemaakt middels dit onderzoek.

Aanpak

Middels 13 tot 14 verschillende beweegopdrachten zullen eerst de beweegcompetenties in kaart worden gebracht. Daarnaast zal er een vragenlijst onder de leerlingen uitgezet worden, dit geeft o.a. inzicht in buitenschoolse sportactiviteiten. Schoolleiders en leerkrachten zullen ook een vragenlijst invullen die de praktijk van het bewegingsonderwijs in kaart brengt en verbanden legt met de beweegcompetenties van leerlingen. Tot slot wordt een verdiepend onderzoek gehouden onder een klein aantal scholen. Daarin wordt de kwaliteit van de lessen geobserveerd en via interviews met leerlingen wordt in kaart gebracht of ze plezier hebben in sport en bewegen.

Duur

Het project is 1 november 2022 van start gegaan en loopt tot en met 31 december 2024.

Team

Vanuit De Haagse Hogeschool werken Sanne de Vries en Jonas Leenhouts aan dit project.

Samenwerking

Voor dit project werkt De Haagse Hogeschool samen met GION (Gronings Instituut voor Onderzoek van Onderwijs), wat onderdeel is van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG). Zij zijn de coördinator van dit project. Verder wordt er samengewerkt met Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG), afdeling Bewegingswetenschappen, Cito, Hanzehogeschool Groningen, HAN University of Applied Sciences, Windesheim, Fontys Hogeschool en Hogeschool van Amsterdam.

Meer informatie

Meer informatie over dit project is te vinden op de website van Peil.Sport en Bewegen en op de website van de Inspectie van het Onderwijs.

Informatie die aan de basis van dit project liggen, is te vinden in de domeinbeschrijving ten behoeve van peilingsonderzoek en op de website van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO).

Jonas Leenhouts (j.j.leenhouts@hhs.nl)