Doel Project

Het doel van dit Hoger onderwijs subsidieproject is het ontwikkelen van (toegepast) onderzoek, netwerkvorming, kennisdeling en samenwerking tussen onderwijsinstellingen, gemeentelijke diensten, maatschappelijke organisaties of andere belanghebbenden. In dit geval gaat het om de energietransitie in de Vruchtenbuurt in Den Haag. Daarbij zijn enkele coöperaties, enkele private partijen en natuurlijk de gemeente betrokken. Het concrete doel is de realisatie van een energiegemeenschap van burgers waarin op rechtvaardige wijze lokaal opgewekte energie wordt gedeeld in een zogenaamd smart grid. Daarvoor is onderzoek, netwerkvorming en kennisdelen noodzakelijk.

Eindproduct/beoogde resultaten

Het beoogde resultaat van de netwerkvorming is een Plan van aanpak voor de realisatie van de energiegemeenschap en een memorandum van overeenstemming (MoU) tussen de betrokken partijen over hun bijdrage in de realisatie.

In het toegepaste onderzoek wordt beschikbare data van elektriciteit opwek en gebruik geanalyseerd. Op basis hiervan worden scenario’s en KPI’s ontwikkeld voor het beheer van het smart grid. Het gaat daarbij om de opwek uit PV-panelen, eventuele lokale energie opslag, slim gebruik binnen de energiegemeenschap (met veranderend gedrag van basis van incentives) en energielevering en beheer van een slim laadplein voor elektrische auto’s. Een belangrijke randvoorwaarde hierbij is dat alle lokaal opgewekte energie ook lokaal wordt gebruikt en dat op deze manier een bijdrage wordt geleverd aan het probleem van netcongestie.

In twee symposia wordt gewerkt aan het verbinden van de alle betrokken en aan kennisdeling.

Projectmanagement

• Ing. Fred Zoller

Betrokken onderzoekers

• Ing. Noelle Choong
  • Dean Shenhav
  • Ing. Fred Zoller
  • Lector dr. Rizal Sebastian

Start- en einddatum project

Het project wordt in 2024 uitgevoerd en afgerond.

Betrokken opleidingen, faculteiten en/of minoren

• Lectoraat Future Urban Systems
  • Lectoraat Energy in Transition
  • Kenniscentrum Mission Zero
  • Faculteit Technology Innovation & Society

Financiering

Het project is gesubsidieerd door de gemeente Den Haag; Hoger onderwijs subsidie 2024.

Partners

De belangrijkste partners zijn coöperatie Sterk op Stroom en coöperatie Vruchtenbuurt Deelt en de gemeente Den Haag. Daarnaast zijn professionele partijen betrokken zoals de netwerkbeheerder Stedin en dienstverleners zoals Spectral.