De gymles maakt standaard deel uit van het curriculum op het voortgezet onderwijs. Toch is dat niet voldoende om jongeren te laten voldoen aan de richtlijn van zestig minuten beweging per dag. Slechts de helft van de jongeren haalt deze beweegrichtlijn. Met name in steden ervaren docenten moeilijkheden bij het omgaan met diversiteit in de gymles. Dit project is opgestart om te zorgen dat de gymles op iedereen aansluit en alle jongeren gemotiveerd worden duurzaam te (blijven) bewegen.

Diversiteit

Omwille van de gezondheid is het belangrijk dat jongeren leren deel te nemen aan de beweegcultuur. Om die reden maken gymlessen deel uit van het onderwijs. De traditionele, sportgerichte aanpak sluit echter niet bij iedereen aan. Deze aanpak houdt onvoldoende rekening met diversiteit onder jongeren. Vooral in steden hebben jongeren diverse achtergronden en identiteiten. Het onderzoeksproject wordt daarom uitgevoerd in drie grote steden, namelijk: Amsterdam, Den Haag en Eindhoven.

Buurtinitiatieven

Door de diversiteit in de drie steden, zijn er buurtinitiatieven die beter aansluiten bij de lokale diversiteit. Dit onderzoeksproject zal de mechanismen van succesvolle initiatieven onderzoeken, zodat dit geïntegreerd kan worden in de gymlessen. Dit wordt uitgevoerd in samenwerking met jongeren, ouders, docenten en de bewuste buurtinitiatieven. Samen willen zij recht doen aan de diversiteit in achtergrond en identiteit van de vele jongeren die Nederland rijk is.

Doel

Dit project onderzoekt hoe gymlessen in het voortgezet onderwijs beter kunnen aansluiten op de diversiteit onder jongeren. Zo worden de gymlessen inclusiever en zullen jongeren leren duurzaam te blijven bewegen.

Het project is gestart in 2023 en loopt tot en met februari 2025.

Samenwerking

Voor dit project werkt De Haagse Hogeschool samen met de Hogeschool van Amsterdam en Fontys Hogeschool.

Sjoerd Dreteler (s.j.dreteler@hhs.nl)