Introductie

Dit lectoraat legt zich toe op actiegericht onderzoek om De Haagse Hogeschool te helpen zich te ontwikkelen tot een onderwijsinstelling waar iedereen zich welkom en opgenomen voelt en ondersteund wordt om zijn of haar potentieel op onderwijsgebied optimaal te kunnen ontplooien.

Over het lectoraat

Het lectoraat is van plan dit doel te bereiken door de bredere HHs-gemeenschap hierbij te betrekken en inclusief onderwijs tot een vanzelfsprekend onderdeel van de dagelijkse cultuur te maken. We onderzoeken vooral de concrete processen die nodig zijn om duurzame verandering teweeg te brengen.  Er zal onderzoek worden verricht naar de beste manieren van ondersteuning die zowel studenten als docenten voor een succesvolle studie nodig hebben. Het lectoraat is van mening dat studenten een intrinsiek onderdeel van dit vraagstuk vormen. Daarom komt er een specifieke branche die zich gaat bezighouden met het studentenonderzoek en het bevorderen van studentenbetrokkenheid en empowerment. Daarnaast werkt het lectoraat samen met nationale en internationale instellingen om inclusieve onderwijspraktijken te stimuleren.

Research group

De onderzoeksgroep bestaat uit een kerngroep van mensen die zich inzetten voor het bevorderen van onderzoek en kennisproductie voor het lectoraat. Leden bestaan uit toegewijde docenten en medewerkers van de brede community van de Haagse Hogeschool. Elk lid draagt bij aan de kennis binnen de cirkel en streeft zijn of haar eigen individuele onderzoeks- of projectbelangen na.

Affiliate group

Het lectoraat werkt met apart aangesloten of “affiliate” leden. Dit zijn leden die werken aan individuele projecten zoals dissertaties of master scripties. Deze tak biedt ook ruimte voor individuele docenten of administratief personeel die bepaalde ideeën hebben die ze willen nastreven.

Over de lector

Naomi van Stapele

Naomi van Stapele is sinds januari 2021 lector Inclusive Education. Zij werkte onder andere als Diversity & Inclusion Chair en Assistant Professor Urban Governance and Development Policy bij het International Institute of Social Studies (ISS/ EUR). Naomi is cum laude gepromoveerd in antropologie aan de Universiteit van Amsterdam met haar proefschrift getiteld 'Illegal Respectability—Gangs, Masculinities and Belonging in a Nairobi Ghetto’.  Naast haar bijdrage aan vele nationale en internationale wetenschappelijke samenwerkingsprojecten op het gebied van inclusief onderwijs in het HBO en WO, heeft zij ruime ervaring met praktijkgericht onderzoek, participatief onderzoek en het begeleiden van PhD studenten. Naomi heeft een heldere visie op inclusief onderwijs en een duidelijk beeld van hoe dit binnen De Haagse Hogeschool verder vorm kan krijgen. Haar ambitie is om samen met studenten en docenten te onderzoeken hoe de ervaringen van diegenen die uitsluiting ervaren als leidraad kan worden genomen in de transformatie naar inclusief onderwijs. 

Nevenfuncties

Naomi ondersteunt de Social Justice Movement in Kenya met onderzoek en fondsenwerving en de Ghetto Foundation in Kenya met een Gang-rehabilitatie programma. 

Contact:

[email protected]

Naomi van Stapele

Team

Binnen ons lectoraat werken onderzoekers, docent-onderzoekers en studenten nauw samen met praktijkpartners om onderzoek te verrichten. Samen zetten zij zich in om de resultaten van het onderzoek -kennis en inzichten- te vertalen naar de praktijk van het onderwijs en de regio.
 

Ontmoet ons team

Team Onderzoek

Projecten

Streven naar inclusief onderwijs ‘Changing our story’

Het project wil bijdragen aan de kennis en professionalisering van inclusief onderwijs in Tjechië, Slowakije, Nederland en Ghana.
Lees meer

Op weg naar inclusieve participatie met PartnerUp!

Als een van de meest diverse hogescholen streeft De Haagse Hogeschool naar een inclusieve en participatieve organisatie waar de student centraal staat. Om dit te realiseren, moeten studenten betrokken worden in de besluitvorming van het klaslokaal tot in de bestuurskamer.
Lees meer

Inclusivity Pathway Training (IPT)

De Inclusivity Pathway Training (IPT) is een training die speciaal is ontwikkeld om mensen te helpen bij het ontplooien en versterken van hun vaardigheden om inclusieve leer- en werkomgevingen te faciliteren.
Lees meer

Nieuws

5 september 2024

Algemeen

Hoe creëer je een inclusieve onderwijsomgeving waarin iedereen zich goed voelt?

Speciaal voor docenten, studenten en onderwijsprofessionals, met een interesse in inclusief onderwijs, is er een gratis…
Lees meer

28 augustus 2024

Onderzoek

Jongeren in de democratie: een duurzame en rechtvaardige toekomst

Summer School 2024 biedt jongeren de tools en inspiratie om actief bij te dragen aan de democratische processen van…
Lees meer

11 juli 2024

Onderzoek

Prestigieuze Comenius Leadership Fellow beurs voor dr. Barbara Warwas en dr. Naomi van Stapele

Met deze beurs gaan zij een baanbrekend project leiden bij De Haagse, voor het ontwikkelen van een Peer Mediation…
Lees meer

Publicaties

Intreerede

Inclusive Education: Undoing Authority to Transform

Inclusief onderwijs staat hoog op de agenda van De HHs. Sinds januari 2021 is Naomi van Stapele lector Inclusive Education bij kenniscentrum Global & Inclusive Learning. In september 2022 gaf ze haar intreerede

Download PDF

Onderzoeksrapport

Inclusivity Pathway Training

Een onderzoeksverslag van IPT, het trainingsprogramma dat ontwikkeld is om mensen te voorzien van concrete handvatten in het uitvoeren van handelingen om hun klaslokalen, instituten en de omgang met (andere) mensen meer inclusief te maken.

Download PDF