Introductie

De grootste uitdaging waar de mensheid momenteel voor staat, is het herontwerpen van onze manier van samenleven met de wereld. De huidige systemen zijn destructief en overschrijden de draagkracht van de Aarde. We moeten gezamenlijk leren hoe we regeneratief kunnen werken om zowel onszelf als onze omgeving te herstellen. Bijdragen aan deze transformatie is de missie van onze onderzoeksgroep!

Over het lectoraat

De wereld bevindt zich in een zogeheten polycrisis, waarin sectoren zoals energie, economie, mode, voeding en onderwijs zich in transitie bevinden. Deze fundamentele veranderingen in systemen en praktijken roepen vragen op over onze rol als voorouders van de toekomst en onze relatie met de wereld.

De onderzoeksgroep Regenerative Thinking ontwikkelt inzichten, gebaseerd op ‘living systems’ framworks die ons kunnen helpen bij wat Daniel Wahl de grootste uitdaging van onze tijd noemt: het herontwerpen van de menselijke aanwezigheid binnen de sociaal-ecologische grenzen. Dit doen we via praktijkgericht onderzoek, nauw verweven met het onderwijs, op het gebied van regeneratieve pedagogiek—hoe we mensen kunnen opleiden in hun vermogen om zichzelf en de aarde te herstellen—en regeneratief leiderschap—hoe we organisaties en mensen op een helende manier kunnen ondersteunen.

Onderzoekers, docenten en studenten vormen de drijvende kracht achter het lectoraat Regenerative Thinking. Samen streven zij naar impact op verschillende manieren: door zich als team te verdiepen in innovatieve onderwijs- en leiderschapspraktijken. Met een sterke nadruk op collectieve auto-etnografische en audio-etnografische

Over de lector

dr. Bas van den Berg

Bas van den Berg studeerde Voedingsmiddelen- en Chemische Technologie aan De Haagse Hogeschool, waarna hij in Edinburgh een master Management of the Bioeconomy, Innovation & Governance afrondde (2018). In 2023 promoveerde hij aan Wageningen University & Research met een proefschrift over regeneratief hoger onderwijs. De afgelopen jaren heeft hij verschillende (leidinggevende) rollen vervuld binnen de verduurzaming van het (hoger) onderwijs. Hij werd onder andere benoemd tot Fellow van de Royal Society of Arts in Londen en uitgeroepen tot Duurzaamheidsdocent van het jaar in de categorie hoger onderwijs.

Bas publiceert regelmatig in nationale en internationale vakbladen en zijn meest recente boek, Onderwijzen tijdens Transities, heeft een aanzienlijke impact gehad op het onderwijs. Naast zijn werk bij De Haagse is hij medeoprichter van de School of Regenerative Educators, waar hij tevens de rol van Chief Vitality Officer vervult.

In zijn vrije tijd is Bas een fervent Dungeons & Dragons-speler, activist voor disability justice, en groot liefhebber van veganistische gebakjes. Je kunt Bas altijd enthousiast maken voor betekenisvol onderzoek naar het regeneratieve potentieel van onderwijssystemen en mensen. Hij brengt zoveel mogelijk tijd door in de bergen, waar hij zich verbonden voelt met de Aarde waar hij zo van houdt.

Nevenfuncties

• Chief Vitality Officer – School of Regenerative Educators

ResearchGate

b.vandenberg@hhs.nl

Linkedin profiel

drs. Bas van den Berg

The Orchestra of the Earth has few Musicians left, let’s join them

Wera Saether, 2024.

Team

Binnen ons lectoraat werken onderzoekers, docent-onderzoekers en studenten nauw samen met praktijkpartners om onderzoek te verrichten. Samen zetten zij zich in om de resultaten van het onderzoek -kennis en inzichten- te vertalen naar de praktijk van het onderwijs en de regio.

Ontmoet ons team

Team Onderzoek