Lenen, verlengen en reserveren

Ik kan mijn boeken niet online verlengen

Verlengen werkt het best wanneer je cookies verwijdert en de pagina opnieuw opstart. Online verlengen werkt niet als: de boete hoger dan €7,50 bedraagt of materialen die meer dan 5 keer verlengd zijn. Je kunt ook verlengen in de bibliotheek bij de zelfservice of door contact op te nemen met de bibliotheek via (070) 445 7882 of [email protected]

Ik ben geen student en ook niet werkzaam bij de HHs, kan ik boeken lenen?

Studeer of werk je niet (meer) op De Haagse Hogeschool dan kun je als externe gebruiker lid worden van de bibliotheek. Hier zijn kosten aan verbonden, nl. € 15,00 per jaar. Meer hierover in het bibliotheekreglement. Externe gebruikers kunnen geen gebruik maken van de digitale bibliotheek en van de computers in de bibliotheek.

Hoe kan ik lenen bij de bibliotheek?

Studenten van De Haagse Hogeschool kunnen met hun studentenkaart lenen. Medewerkers met een lenerspas, deze kan online worden aangevraagd.

Ik heb een e-mail gekregen dat ik mijn bibliotheekmateriaal moet inleveren, maar dat heb ik al gedaan

Stuur een e-mail naar [email protected] met een duidelijke omschrijving van het probleem. Als je de innamebon of e-mail met bevestiging van inname nog hebt dan kunnen de desbetreffende boeken alsnog van je naam worden gehaald. Dit laatste kan alleen door persoonlijk langs te komen met de bevestiging van inname.

Ik heb een eerste herinnering per e-mail gekregen maar heb al verlengd

Alle herinneringen worden automatisch verzonden. De eerste herinnering is dan verzonden voordat je verlengd hebt. Je kunt de uitleendatum controleren via "Lenergegevens" in de catalogus. Klopt de uitleentermijn nog steeds niet? Neem dan contact op via [email protected] of 070 - 445 7882.

Ik ben mijn boek kwijt

Controleer thuis of je het boek toch niet hebt. Vraag ook na bij medestudenten of collega's of zij het boek niet in bezit hebben. Verleng eventueel het boek zodat je extra tijd hebt om te zoeken.

Als je zeker weet dat het bibliotheekmateriaal zoek is, dan kun je om een rekening met de vervangingswaarde vragen via [email protected]

Ik mag niet lenen want ik sta geblokkeerd. Waarom is dat?

De blokkade kan ontstaan door de volgende situaties:

  1. De boete bedraagt meer dan € 7,50.
  2. De vervaldatum is overschreden (langer dan 35 dagen).
  3. Je hebt een boek in bezit dat gereserveerd is en waarvan de vervaldatum is verstreken.
  4. Je hebt een factuur ontvangen voor het niet tijdig inleveren van geleende bibliotheekmaterialen. Deze factuur wordt 70 dagen na het verstrijken van de uitleentermijn verzonden.
Ik kan een boek niet vinden, terwijl het aanwezig moet zijn, hoe kan dat?

Als het boek niet op de plank staat kan dit diverse oorzaken hebben, bijvoorbeeld verkeerd teruggezet, nog niet opgeruimd of in gebruik voor studie in de bibliotheek.



Te ondernemen stappen zijn:

  1. Kijk goed op en rondom de plank(en) waar het boek zou moeten staan.
  2. Vraag bij de helpdesk wanneer het boek is teruggebracht, het kan nog op een kar staan met boeken die nog opgeruimd moeten worden.
  3. Het kan zijn dat iemand het in gebruik heeft voor studie in de bibliotheek, kijk rond of het boek te vinden is.
  4. Is het echt nergens te traceren meld dit bij de helpdesk, zodat er passende maatregelen genomen kunnen worden.
Hoeveel mag ik lenen?

Er geldt een maximum voor het aantal informatiedragers dat een gebruiker tegelijkertijd te leen mag hebben, namelijk: maximaal 7 van één bepaalde categorie (boeken/ cd-roms en dvd's) en in totaal nooit meer dan 10 materialen.

Hoe lang kan ik materialen lenen?

De uitleentermijn van boeken, cd-roms en dvd's is drie weken. Eventueel is het mogelijk om de geleende materialen tot maximaal 5 keer toe te verlengen. Materialen die gereserveerd zijn, kunnen niet worden verlengd.

Kan ik verlengen en hoe vaak?

Het is mogelijk de leentermijn te verlengen met drie weken, mits de materialen niet zijn gereserveerd door een andere lener. Je kan je materialen ook telefonisch tijdens de reguliere openingstijden van de bibliotheek verlengen: hoofdvestiging en bibliotheek Delft en Zoetermeer via (070) 445 7882 of Bibliotheek Sportcampus Zuiderpark (070) 305 2109. Natuurlijk kun je ook bij de receptie in de bibliotheek je materialen verlengen. Je mag in totaal vijf keer verlengen. Buiten de openingstijden om kan je ook een e-mail sturen naar [email protected] met het verzoek je boeken te verlengen, vermeld dan ook jouw naam en eventuele studentnummer.

Is het mogelijk om online te verlengen?

Studenten en medewerkers kunnen boeken of andere materialen online verlengen in de catalogus van De Haagse Hogeschool. Ga naar de catalogus en kies voor 'Lenergegevens'.      

Hoe kan ik een boek reserveren?

Alleen uitgeleende materialen kunnen bij de helpdesk in de hoofdvestiging of in de vestiging Sportcampus Zuiderpark worden gereserveerd. De kosten hiervan bedragen € 0,50. Te betalen met een campuscard of bankpas. Via e-mail krijg je bericht wanneer je reservering binnen is. Het is niet mogelijk om online of per telefoon te reserveren.

Bibliotheekapp

Waar kan ik de app downloaden?

De app is te downloaden voor Android (Google Play) en voor IOS (App Store).

Ik wil een herinnering ontvangen als de vervaldatum van mijn boeken bijna verstrijkt, hoe stel ik dat in?
  1. Log in via ‘lener gegevens’
  2. Ga naar ‘beheer pushberichten’
  3. Ga onderaan de pagina naar ‘overige opties’ en klik op de knop ‘registraties voor push notificaties’
  4. Vink ‘uitleningen’ aan om twee werkdagen voor het verstrijken van de vervaldatum een melding te krijgen op je telefoon
Ik heb een boek gereserveerd, kan ik daar een melding van krijgen op mijn telefoon?

Ja:

  1. Log in via ‘lener gegevens’
  2. Ga naar ‘beheer pushberichten’
  3. Ga onderaan de pagina naar ‘overige opties’ en klik op de knop ‘registraties voor push notificaties’
  4. Vink ‘reserveringen’ aan om een melding te ontvangen wanneer een reservering voor je klaar staat
Hoe maak ik een verlanglijst?

Je kunt tijdens het zoeken bepaalde boeken in je verlanglijst plaatsen:

  1. Zoek een titel op in het zoekbalk ‘zoeken naar boeken, e-books, tijdschriften’
  2. Klik op een titel en ga naar beneden
  3. Je ziet nu de optie om de titel op te slaan in je verlanglijst
Kan ik in de app de openingstijden en adres van de verschillende vestigingen bekijken?

Ja, ga hiervoor naar  ‘locaties’ en kies de vestiging om de openingstijden, adres, telefoonnummer, e-mail te bekijken.

Heb ik via de app ook toegang tot de bibliotheekwebsite?

Met de knop ‘bibliotheekwebsite’ kom je terecht op de homepage van de Hogeschoolbibliotheek.

Hoe werkt de ISBN barcode scanner?

Met de ISBN barcode scanner kun je snel zien of een boek in de bibliotheekcollectie aanwezig is. Ga naar ‘Scan ISBN barcode’ en scan de barcode die je achterop het boek vindt.

Werkt de app hetzelfde als de bibliotheekcatalogus?

Nee, de app heeft geen geavanceerde zoekopties en filtermogelijkheden zoals de bibliotheekcatalogus. De app gebruik je om snel een titel op te zoeken of om je leengegevens te bekijken/beheren.

 

Wat kun je niet met de app?

Op dit moment werken de links naar e-books en e-journals niet. Ga hiervoor naar de bibliotheekcatalogus: http://catalogus.hhs.nl

Hoe verleng ik op de app?
  1. Log in op de app
  2. Ga naar lenergegevens
  3. Selecteer te verlengen items (rechter vakje)
  4. Scroll onderaan de pagina en selecteer ‘verleng geselecteerde exemplaren’
Het lukt me niet om te verlengen?

De items hebben de maximale limiet van 5 keer verlengen bereikt. Lever de boeken in bij de bibliotheek. Indien er geen reservering op de boeken staat, kunnen de boeken direct weer geleend worden. Ook bij reserveringen en/of boetes hoger dan €7,50 kan niet worden verlengd.

Databanken en online bronnen

Waar vind ik de databanken?

Ga naar A-Z databanken.
De databanken en overige online bronnen zijn ingedeeld in domeinen / onderwerpsgebieden. Als een databank over meerdere onderwerpsgebieden gaat (multidisciplinair is), dan staat deze alléén onder het domein Algemeen. De complete alfabetische lijst staat onder “A-Z bronnen”. Klik op de titel van een bron voor toegang. Klik op de “i” voor een korte beschrijving met aanvullende informatie.

Wat zijn online bronnen? Wat zijn databanken?

Een online bron is een informatiebron die via Internet toegankelijk is. Een databank is een computerbestand met een grote hoeveelheid geordende gegevens. Een databank kan diverse soorten informatie bevatten: meestal artikelen uit digitale tijdschriften (e-journals), vaak (onderdelen van) e-books, beeldmateriaal, feitelijke gegevens en beschrijvingen van literatuur.

In het overzicht van databanken en online bronnen zijn voornamelijk betaalde databanken opgenomen. Maar ook enkele openbare informatieve websites (zoals Statline en OpenAIRE). Studenten en medewerkers hebben toegang tot de inhoud (content) omdat de bibliotheek de licenties regelt en betaalt.

Welke databanken zijn relevant voor mijn studie?

Een overzicht van de meest relevante databanken voor je studie vind je via deze pagina.

Hoe is de toegang geregeld tot de databanken en online bronnen?

De Hogeschoolbibliotheek heeft licenties afgesloten met de leveranciers van de meeste databanken om toegang te kunnen bieden tot de betaalde content. De leverancier moet daarom kunnen herkennen dat een gebruiker een student of medewerker van De HHs is. Dit gebeurt op verschillende manieren. De apparaten die zijn ingelogd in het campus computernetwerk (vast of via EduRoam) krijgen een IP-adres van de hogeschool toegewezen. Dat wordt door leverancier herkend, zodat bij veel (maar niet alle) bronnen geen inlog nodig is binnen de campus omgeving. Om een HHs gebruiker ook buiten de campus toegang te kunnen geven vanaf bijvoorbeeld huis, werk of stage-adres, moet wel ingelogd worden. Meer informatie over (thuis)toegang en het linken naar content vind je hier.

Op welke wijze moet ik inloggen?
  • Standaard inlog: op de campus pc’s en op intranet met als gebruikersnaam: [email protected] (studenten) of [email protected] (medewerkers).
  • Bij de meeste databanken (bijvoorbeeld: Academic Search Ultimate) moet men inloggen via EZproxyserver voor thuistoegang. Ook hierbij worden de standaard inloggegevens gebruikt.

    Binnen de campus is inlog niet nodig omdat de gebruiker automatisch herkend wordt.

    Deze bronnen zijn herkenbaar aan het voorvoegsel in de hyperlink: https://ezproxy.hhs.nl/login?url=
  • Bij sommige databanken (bijvoorbeeld: Legal Intelligence) gaat de inlog via SURFconext, dus met de standaard inloggegevens.
  • Bij enkele databanken is er maatwerk toegang, vergelijkbaar met SURFconext (bijvoorbeeld: O'Reilly Safari).
  • Bij enkele databanken (bijvoorbeeld: BRISwarenhuis) gaat de inlog via KennisID. De gebruiker moet eerst een KennisID aanmaken met HHs-emailadres en zelfgekozen wachtwoord. Zie de beschrijving van de bron voor meer informatie.

Meer informatie over (thuis)toegang en het linken naar content vind je hier.

 

Welke link moet ik gebruiken om te verwijzen naar een bron?

Dit is niet de URL die in de adresbalk van de browser staat, nadat je de bron hebt aangeklikt!

Als je in de lijst van databanken met de muis over de titel van de bron gaat maar niet doorklikt, zie je de URL van die hyperlink. Kopieer déze URL voor thuistoegang, via de rechter muisknop.

Zie ook deze handleiding.

Hoe weet ik of ik moet inloggen?

Van buiten de campus moet altijd ingelogd worden. Binnen de campus is dat soms wel, soms niet nodig. Dat kun je zien aan de URL van de hyperlink in het databanken overzicht. Ga met de muis over de link zonder deze aan te klikken. Als de URL het EZproxyserver voorvoegsel bevat is binnen de campus inlog niet nodig. Zie ook: “Op welke wijze moet ik inloggen?”.

Privacy Disclaimer

Voor sommige databanken / digitale bronnen / digitale tools kun je een persoonlijk account aanmaken om extra functionaliteiten te gebruiken zoals attendering, opslag et cetera. Als je dit doet, check dan eerst de Privacy Voorwaarden daarvan, zodat je weet welke persoonlijke gegevens worden opgeslagen. Het is je eigen verantwoordelijkheid of je je persoonsgegevens deelt. De Haagse Hogeschool is niet aansprakelijk in het geval van datalekken vanuit dergelijke databanken / digitale bronnen / digitale tools.

Zie ook de disclaimer voor de websites van de hogeschool.

Toegangsproblemen bij databanken en online bronnen

Ondersteuning van browsers en versies

Helaas is het onmogelijk om alle versies van alle webbrowsers te ondersteunen. Soms geven bepaalde versies van browsers problemen; indien bekend is dat vermeld in de beschrijving van de databank (klik op de “i”). Als een bepaalde browser problemen geeft, probeer dan eens een andere.

Wat is de juiste link voor toegang tot de databank?

Gebruik de juiste en snelste route voor toegang tot de databank: ga naar Bibliotheek > Zoeken en vinden en kies A-Z databanken. Kies de databank uit de onderwerpsindeling of het alfabetische overzicht en klik op de titel voor toegang. Zo krijg je namelijk ook van buiten de campus het inlogscherm te zien, dat nodig is om je te identificeren als student of medewerker.



Nota bene: als je wilt linken naar een databank, ga dan met de muis over de brontitel in het databanken overzicht en kopieer de URL via de rechtermuisknop. Voor correct linken naar de inhoud van een databank zie de uitleg.

Hoe weet ik of er een algemeen toegangsprobleem is?

Bovenaan het databankenoverzicht op de bibliotheekwebsite staat een link naar Actueel nieuws en toegangsproblemen databanken. Het kan gaan om storingen bij de leverancier van de databank, bij de HHs of om verminderde beschikbaarheid wegens technisch onderhoud. Neem bij vragen contact op met de bibliotheek.

Algemene tips
  • Toegangsproblemen kunnen te maken hebben met de gebruikte browser. Probeer het eens met verschillende browsers.
  • Als inloggen een keer fout is gegaan, kan het zijn dat je de browser “schoon” moet herstarten om toegangsproblemen op te lossen. Wis de tijdelijke Internetbestanden en cache in de instellingen van je webbrowser en herstart deze. Uitleg Internet ExplorerFirefoxChromeSafari.
  • Als je een VPN gebruikt, probeer dan of tijdelijk uitzetten van het VPN een oplossing is.
Toegangsproblemen op stage- of werkadres

De beveiligingsinstellingen van het computernetwerk kunnen ook de oorzaak zijn van een probleem met de toegang. Dit kun je het beste met de IT-medewerkers op je stage- of werkplek bespreken.

Kom je er toch niet uit? Neem contact op

Je kunt contact opnemen per email, telefoon (070 445 7882) of je kunt naar de Helpdesk op de begane grond in de bibliotheek gaan.

Scripties en publicaties

Waarom zou ik mijn digitale afstudeerscriptie op de HBO Kennisbank laten opnemen?

Zie het filmpje bij “Student” via Bibliotheek > Zoeken en vinden > Scripties en Publicaties

Hoe kan ik als student van De HHs mijn digitale afstudeerscriptie laten opnemen in de HBO Kennisbank?

Dat kan op verschillende manieren

Hoe kan ik als alumnus van De HHs mijn digitale afstudeerscriptie laten opnemen in de HBO Kennisbank?

Via het digitale scriptie-aanmeldformulier wat je hier kunt vinden:

Ik wil een/mijn scriptie/publicatie van de HHs laten verwijderen van de HBO Kennisbank of ik kan een scriptie/publicatie niet downloaden.

Ga naar de veelgestelde vragen van de HBO Kennisbank: https://www.hbo-kennisbank.nl/pages/veelgestelde-vragen

Hoe kan ik als docent/medewerker/onderzoeker van de HHs mijn digitale publicatie laten opnemen in de HBO Kennisbank?

Dat kan op verschillende manieren:

  • Voor lectoraten loopt er een project van de Hogeschoolbibliotheek met O&O om publicaties die zijn opgevoerd op de Sharepointsite “Onderzoek Lectoraten -> Output Onderzoek” direct te beoordelen op toestemming om te worden opgenomen in de HBO Kennisbank. Evt. wordt er door de Hogeschoolbibliotheek nog contact opgenomen met de eerste HHs-auteur en/of met de uitgever, bv. voor toestemming en/of de fulltext-publicatie.

     

  • Bij meer haast om je publicatie via de HBO Kennisbank te delen:
    • Via een mail naar [email protected] met daarin zoveel mogelijk gegevens en de publicatie als bijlage.

Verzeker je er in alle gevallen wel van dat een evt. uitgever en/of samenwerkende instelling ook akkoord is met opname in de HBO Kennisbank via de “groene” of de “gouden” open access route. Desgewenst kunnen ook opmerkingen worden opgenomen als een verwijzing naar de officiele uitgeversversie.

Tot slot: vergeet niet aan te geven volgens welke cc-gebruikslicentie men gebruik mag maken van de publicatie.

Tijdschriften en BrowZine

Waar vind ik de papieren tijdschriften?

De papieren tijdschriften staan op de begane grond van de bibliotheek. Alle tijdschriftnummers van het huidige jaar, vind je in de tijdschriftenkasten. De meest recente nummer op de schuine klep, de rest van de jaargang is onder de openslaande kleppen te vinden. Oude (afgesloten) jaargangen staan iets verder op de begane grond in tijdschriftencassettes. Alle tijdschriften zijn gealfabetiseerd op titel. Via de catalogus kun je een tijdschrift opzoeken (geen artikelen).

Kan ik elektronische tijdschriften (e-journals) thuis bekijken?

Ja, via de A-Z lijst e-journals. Ga Bibliotheek > Zoeken en vinden > Tijdschriften. Deze lijst kun je ook vanuit huis raadplegen.

Wat is BrowZine?

BrowZine is een service waarmee je in academische tijdschriften kunt browsen, lezen en deze tijdschriften kunt volgen in een mooie visuele display.
Mogelijkheden:
• In tijdschriften browsen en lezen: blader in de belangrijkste tijdschriften op onderwerp, krijg snel een overzicht van de inhoudsopgaven en download volledige artikelen.
• Up-to-date blijven met My Bookshelf: Maak je eigen persoonlijke boekenplank met titels die je wil volgen en waar je notificaties/alerts wil ontvangen als er nieuwe artikelen gepubliceerd worden.
• Toegang via verschillende apparaten: je hebt eenvoudig toegang via je iOS of Android apparaat en ook via je desktop on- en off-campus.
• Artikelen opslaan en exporteren: Om artikelen offline te lezen, kan je ze downloaden. De referenties kunnen geëxporteerd worden naar bv. RefWorks or Zotero.

Hoe ga je naar BrowZine?

BrowZine als app:

  1. Download de app
  2. Kies 'Haagse Hogeschool' als instelling en log in
  3. Veel leesplezier

Browzine op desktop:

  1. Ga naar BrowZine.com
  2. Kies 'Haagse Hogeschool' als inlog
  3. Veel leesplezier
Waar kan ik BrowZine downloaden?

BrowZine kan je downloaden van Apple App Store, Google Play Store of Amazone App Store.

Hoe kan ik alerts instellen in BrowZine?

Voor de tijdschriften die je op je boekenplank hebt geplaatst, krijg je een alert. Om een boekenplank in te richten, moet je eerst een persoonlijk account maken. Dit is anders dan het inloggen op het account van De Haagse Hogeschool, dit account is nl. niet persoonlijk.

Hoe maak ik een account in BrowZine?

Als het goed is heb je al  ingelogd op je Haagse Hogeschoolaccount om toegang te krijgen. Nu kan je je persoonlijke account aanmaken zodat je een boekenplank kan inrichten maar ook kan synchroniseren tussen verschillende apparaten. Kies ‘Sign up’ en kies het e-mailadres die jij wil gebruiken en een wachtwoord.

Kan ik BrowZine gebruiken zonder een persoonlijk account?

Ja, je persoonlijke account heb je alleen nodig wanneer je een boekenplank wil inrichten en/of wil synchroniseren tussen apparaten.

Om toegang te krijgen tot de collectie van De Haagse Hogeschool moet je wel Haagse Hogeschool als instelling kiezen en inloggen met je HHS-account.

Welke tijdschriften vind ik in BrowZine?

BrowZine.com (de desktop versie) wordt gekoppeld aan de collectie e-journals en toont alle e-journals waarvan we toegang bieden. Echter, in de app zal je alleen academische tijdschriften vinden, en ook nog alleen van uitgevers  waarvan de juiste metadata deelt. Bekijk hier de lijst van alle uitgevers die ondersteunt wordt in BrowZine.

Wordt mijn privacy gewaarborgd?

Ja, ThirdIron, de maker van BrowZine, geeft geen informatie over individuele gebruikers door. Voor meer informatie over hun privacy-beleid, klik hier.

E-books

Waar vind ik een e-book?

In de bibliotheekcatalogus vind je een op maat geselecteerde e-books collectie, waaronder een klein deel van de verplichte literatuur. Op de bibliotheekpagina E-books vind je een overzicht van de belangrijkste e-book leveranciers met de gebruiksmogelijkheden. Je kunt ook naar e-books zoeken via de E-Publication Finder.

Hoe kan ik een e-book lezen/lenen?

Afhankelijk van de leverancier van het e-book kun je een e-book downloaden, lenen of online lezen. Bekijk hiervoor het overzicht van gebruiksmogelijkheden per leverancier.

Moet ik betalen om e-books te lezen?

Nee, dat hoeft niet. Voor medewerkers en studenten van de HHs is dit gratis.

Kan ik e-books op BlackBoard plaatsen / in een college gebruiken?

Ja, houd er wel rekening mee dat e-books met een beperkt aantal gebruikers niet door een grote groep studenten tegelijk gebruikt kan worden. Zie het overzicht van gebruiksmogelijkheden op de website om op de juiste manier te linken.

Welke mogelijkheden zijn er voor online lezen, printen en downloaden naar je laptop, e-reader, of mobiel apparaat.

De mogelijkheden voor online lezen, printen en downloaden naar je laptop, e-reader, of mobiel vind je per leverancier op het overzicht van gebruiksmogelijkheden op de website.

Hoe kan ik linken naar e-books?

Dit is verschillend per leverancier. Zie het overzicht van gebruiksmogelijkheden op de website.

Hoe lang kan ik een EBSCO e-book lenen?

Een EBSCO e-book kun je één week lenen.

Kan ik een EBSCO e-book verlengen?

Nee, na de uitleentermijn vervalt de toegang. Je kunt het e-book eventueel opnieuw lenen.

Ik zie dat het EBSCO e-book in gebruik is. Wat nu?

Je kan het e-book reserveren. Om te reserveren heb je een My EBSCOhost account nodig. Indien je deze niet hebt, kun je deze aanmaken via EBSCO (create account). Nadat je bent ingelogd, kun je het e-book met je email reserveren. Je ontvangt een email als het e-book beschikbaar is. Het e-book wordt geplaatst in de Holds-zone van je My EBSCOhost Folder.

Hoe weet ik hoeveel personen tegelijk een EBSCO e-book kunnen raadplegen?

Bekijk de gebruiksmogelijkheden per e-book leverancier om het aantal gelijktijdige gebruikers te bekijken.

  • Bij EBSCO e-books kun je dit zien bij het kopje "Concurrent User Level" in de bibliografische beschrijving van het e-book.
  • De e-books van uitgeverij Noordhoff bieden (bijna) allemaal toegang tot één gelijktijdige gebruiker.
Hoeveel EBSCO e-books kan ik maximaal downloaden?

Je kunt maximaal zeven boeken downloaden.

Kan ik mijn resultaten filteren op alleen EBSCO e-books die gedownload kunnen worden?

De zoekresultaten kunnen beperkt worden door aan de linkerkant bij Limit To "Download Available" aan te vinken.

Kan ik een EBSCO e-book online lezen?

JaAlle e-books van EBSCO host zijn direct te lezen in je webbrowser. Klik hiervoor op "PDF met volledige tekst", of "EPUB met volledige tekst". Voor online lezen heb je een tablet of laptop nodig en een internetverbinding.

Hoe lang kan ik een EBSCO e-book online lezen?

In principe onbeperkt zolang je actief aan het lezen bent. Na 30 minuten van inactiviteit verloopt je sessie. Online reserveringen verlopen na 4 uur.

Hoe kan ik een EBSCO e-book offline lezen / downloaden op mijn smartphone of tablet?

Wanneer bij een EBSCO e-book een  knop staat, dan kun je het offline lezen (downloaden) op je smartphone of tablet. Omdat veel E-books zijn beveiligd (DRM), kun je ze niet direct downloaden. Je hebt hiervoor drie dingen nodig:

  1. Een Mijn EBSCOhost account: klik bovenaan in de blauwe balk op "aanmelden" en daarna op "een nieuw account maken".
  2. Een Adobe ID.
  3. Een app die Adobe ID ondersteunt, zoals BlueFire Reader.

Voor meer informatie over het authoriseren van de app en het downloaden van e-books is er een korte (Engelstalige) gids: Lees "How can I download and read eBooks on my mobile device?"

Gebruikershandleiding EBSCO e-books downloaden en lezen. LET OP: De e-books van uitgeverij Noordhoff kun je niet lenen (downloaden).

Hoe kan ik een EBSCO e-book offline lezen / downloaden op pc, mac en e-reader?

Wat heb je nodig?

  1. Een "Mijn EBSCOhost" account: klik bovenaan in de blauwe balk op "aanmelden" en daarna op "een nieuw account maken".
  2. Adobe Digital Editions geïnstalleerd op je computer.

Na installatie van Adobe Digital Editions en inloggen op je Mijn EBSCOhost account, kun je de  knop gebruiken om e-books te lenen. Wil je e-books op je e-reader zetten? Gebruik dan een Adobe ID om je computer en E-reader te authoriseren.  Zie ook de handleiding voor exporteren naar een e-reader.

Gebruikershandleiding EBSCO e-books downloaden en lezen. 

LET OP: de e-books van uitgeverij Noordhoff kun je niet lenen (downloaden).

Kan ik EBSCO e-books printen of kopiëren?

Tot 100 pagina's van een e-book kunnen worden opgeslagen om te printen of te e-mailen als PDF-bestand vanuit de Full Text-viewer van het e-book. Het aantal pagina’s kan variëren, afhankelijk van de voorwaarden van de uitgever. Handleiding om e-books pagina’s op te slaan als PDF. De PDF is voor persoonlijk gebruik en mag je niet verder verspreiden. Wil je iemand attenderen op een e-book? Gebruik dan de "Delen" mogelijkheid.

Hoe kan ik linken naar EBSCO e-books?

Gebruik niet de link boven in de adresbalk. Om op de juiste manier te linken, volg onderstaande stappen:

  1. Klik op de titel van een e-book om naar de detailweergave te gaan.
  2. Klik in de rechterkolom op .
  3. Kopieer de speciale URL die verschijnt in de permalink adresbalk.

LET OP:

Boeken met een beperkt aantal gebruikers kunnen niet door een grote groep studenten tegelijk gebruikt worden. Alle Nederlandstalige e-books van uitgeverij Noordhoff vallen hieronder.

Trainingen literatuurvaardigheden (Bibits/Hit)

Hoe moet ik inloggen om de bibliotheektraining te volgen?

Inloggen kan via Informatievaardigheden → Leerlijn - Trainingen. Bekijk de inlogprocedure voor de bibliotheektrainingen Bibits en Hit.

Hoe kan ik buiten de HHs inloggen om de bibliotheektraining te volgen?
Kan ik de toets van de bibliotheektraining opnieuw maken als ik een onvoldoende heb? Zo ja, hoe?

Ja. Via Informatievaardigheden → Leerlijn - Trainingen kan de toets van de bibliotheektrainingen Bibits of Hit opnieuw gemaakt worden.

Wat wordt er met de toetsresultaten gedaan?

De resultaten worden naar de opleiding gestuurd.

Kan ik mijn toetsresultaten opnieuw inzien/opvragen?

Je kan je toetsresultaten (status geslaagd of gezakt en percentage) opnieuw inzien door in te loggen via Informatievaardigheden →  Leerlijn - Trainingen. Wanneer via deze weg je toetsresultaten niet meer beschikbaar zijn (resultaten ouder dan 2018/2019) kun je contact opnemen met Hamida Rodjan.

Literatuurlijst / bibliografie maken (RefWorks)

Wat is de RefWorks group code?

De group code is HHSreference.

Kan ik één account aanmaken in RefWorks?

Nee, je kunt zowel een persoonlijk account maken als gezamenlijk account (bv. voor een project).

Waar vind ik meer informatie en voorbeelden over de APA-richtlijnen voor verwijzen naar bronnen?

Voor Nederlandstalige opleidingen is er de uitgave ‘De APA-richtlijnen uitgelegd, een praktische handleiding voor bronvermelding in het hoger onderwijs’. Deze uitgave is beschikbaar in de bibliotheek, gratis te downloaden via auteursrechten.nl en als ringband te koop voor €3,95 via Studystore.

Voor Engelstalige opleidingen ligt het voor de hand om de officiële Publication manual of the American Psychological Association te gebruiken. Deze officiële manual is beschikbaar in de bibliotheek. Tevens is er veel informatie en voorbeelden te vinden op apastyle.org en op blog.apastyle.org.

Auteursrecht en Plagiaat

Waar vind ik afbeeldingen die ik mag gebruiken ter versiering van mijn rapport/scriptie?

De site search.creativecommons.org biedt handige toegang tot zoekmachines die afbeeldingen met een licentie voor hergebruik doorzoeken (o.a. ClipSafariPixabay en Wikimedia Commons). Of bekijk de uitgebreide fotomateriaal op het web.

Waar vind ik meer informatie en voorbeelden over de APA-richtlijnen voor verwijzen naar bronnen?

Voor Nederlandstalige opleidingen is er de uitgave ‘De APA-richtlijnen uitgelegd, een praktische handleiding voor bronvermelding in het hoger onderwijs’. Deze uitgave is beschikbaar in de bibliotheek, gratis te downloaden via auteursrechten.nl en als ringband te koop voor €3,95 via Studystore.

Voor Engelstalige opleidingen ligt het voor de hand om de officiële Publication manual of the American Psychological Association te gebruiken. Deze officiële manual is beschikbaar in de bibliotheek. Tevens is er veel informatie en voorbeelden te vinden op apastyle.org en op blog.apastyle.org.

Waar vind ik meer informatie over auteursrecht in het algemeen, gebruik van auteursrechtelijk materiaal en mijn rechten als auteur?

Op auteursrechten.nl worden de basisbegrippen uitgelegd. Deze site bevat ook een veelgestelde vragenlijst voor studenten, docenten en onderzoekers. De vragen gaan zowel in op het gebruik van auteursrechtelijk materiaal als op issues waar je mee te maken krijgt wanneer je zelf de auteur bent. Onder tools zijn vuistregels opgenomen die ingaan op specifieke auteursrechtenthema’s als digitale readers, weblectures, presentaties, open access en beeld en geluid.

Hoe moet ik linken naar artikelen uit databanken van de bibliotheek?

Bekijk de handleiding waarin beschreven staat hoe je dit kunt doen.

Kunstmatige intelligentie (AI-tools als ChatGPT) en auteursrecht/plagiaat

Mag ik ChatGPT inzetten bij het maken van mijn studentproduct?

Als je als student het voornemen hebt om ChatGPT te gebruiken, wees je er dan van bewust dat:

  • Volgens de OER (artikel 8.1) ongeoorloofd gebruik van ChatGPT valt onder een onregelmatigheid (fraude en/of plagiaat). 
  • De gegeven informatie niet altijd correct is en ChatGPT niet refereert naar gebruikte bronnen. Je kunt deze dus niet controleren. En als je ChatGPT vraagt om een bronnenlijst de bronnen veelal niet bestaan of als ze wel bestaan de inhoud van de bron niet passend is bij je zoekvraag.
  • Formulering en taalvaardigheid een leeruitkomst en beoordelingscriterium kunnen zijn en bij gebruik van ChatGPT een docent niet meer goed kan beoordelen wat je kennis en vaardigheden zijn.
  • Alles wat je deelt met ChatGPT wordt opgeslagen. Het is dus belangrijk om geen (privacy)gevoelige informatie te delen.

Omdat je beoordelende docent een oordeel moet vellen over je studentproduct is het dus aan te raden om het voorgenomen gebruik van ChatGPT te bespreken met deze docent. Het kan natuurlijk ook zijn dat de docent wil dat je ChatGPT juist gebruikt voor het maken van een opdracht.

Als ik ChatGPT gebruik, hoe moet ik er dan naar verwijzen?

Hoe je melding maakt van het gebruik van ChatGPT volgens APA, vind je hier: http://theapateam.blogspot.com/2023/01/chatgpt.html.

Mag ik andere met AI-tools gemaakte content gebruiken in mijn studentproduct?

Naast ChatGPT zijn er ook nog andere AI-tools die content genereren: Stable Diffision genereert afbeeldingen, Midjourney maakt logo’s, Bhuman genereert gepersonaliseerde video’s, Soundraw voor het maken van muziek, etc. Bij al deze tools geldt veelal dat het onduidelijk is hoe het zit met auteursrechten. En daardoor loop je het risico dat je bij het gebruik ervan fraude pleegt zoals beschreven in artikel 8.1 van de OER.

Wellicht is het helemaal niet nodig om gebruik te maken van AI-tools voor beeld en geluid content. Kijk hier voor de traditionele alternatieven waarbij het auteursrecht goed is geregeld. 

Toch gebruik maken van deze AI-tools? Lees goed de gebruiksvoorwaarden op de site van de tool, verifieer geoorloofd gebruik door te zoeken op de naam van de tool in combinatie met copyright in zoekmachines of de nieuwsdatabank Nexis Uni. Er vinden op dit moment wereldwijd veel rechtszaken plaats die duidelijkheid willen creëren over het gebruik van deze tools en die worden besproken in diverse media. En bespreek altijd eerst je voorgenomen gebruik van de AI-tool met de docent die je studentproduct gaat beoordelen.