Prijzenparade 2023
Tijdens THiNK FeST op donderdag 2 november werden weer diverse ‘De Haagse’ prijzen uitgereikt voor bijzondere prestaties.
Olive Award
De Olive Award wordt uitgereikt aan een docentteam dat het best laat zien dat zij onderwijs hebben ontwikkeld in co-creatie met het werkveld.
Pim Breebaart Research Award
De Pim Breebaart Research Award beloont een team van HHs medewerkers (-en -studenten) die samen een onderzoeksproject hebben neergezet dat onderzoek-onderwijs-praktijk met elkaar verbindt.
Gouden Staf Prijs
Nieuw dit jaar: de Gouden Staf Prijs. Deze prijs beloont het team dat eruit springt door meerwaarde op het onderzoeks- dan wel onderwijsproces.
Afstudeerprijs
De afstudeerprijs is een prijs voor studenten die het beste bachelor-afstudeeronderzoek hebben gedaan. Het doel is om afstudeerwerken zichtbaar te maken waar de HHs voor staat zowel binnen als buiten de hogeschool.
De afstudeerprijswinnaars van 2023:
Faculteit GVS - Huidtherapie (deeltijd)
Shirley Boonstra, Bahar Doğan, Hanan el Idrissi, Nadine Sanders en Anne Sunderman
Titel beroepsproduct: 'De inclusieve beeldbank'
Motivatie: ‘De Inclusieve Beeldbank’ levert een innovatieve bijdrage aan de beroepspraktijk en aan de opleiding Huidtherapie. Op een begrijpelijke en aansprekende manier wordt een inclusievere manier van onderwijs en werken betoogd en wordt een handzame aanzet tot realisatie gegeven. Daarnaast wordt adequaat omgegaan met verschillende belangen en wordt ruimte geboden voor een ethisch gesprek behorend bij een professionele houding in zowel opleiding als beroepspraktijk.'
Meer lezen over 'De inclusieve beeldbank'
'De studenten bedachten nieuwe, creatieve oplossingen buiten geleerde standaardprocedures. Doel te bereiken: een cultuuromslag naar een daadwerkelijk inclusieve opleiding. Zij hebben daarom ‘out of the box’ gedacht en een digitale omgeving gecreëerd waarin zij tools aanbieden die meerdere aspecten van een inclusieve opleiding huidtherapie omvatten: zoals casuïstiek, templates voor presentatie, een instructievideo en een stijlgids met tips en tricks voor o.a. inclusief taalgebruik. Deze digitale omgeving wordt gebruikt als ‘toolbox’ door docenten bij het (her)ontwikkelen van onderwijs. De design thinking methodiek is boven verwachting goed toegepast: er is vooronderzoek gedaan bij docenten en studenten, er zijn meerdere prototypes gemaakt en getest, en er is goed nagedacht over implementatie.
De impact van deze producten voor de beroepspraktijk is enorm groot. Binnen de huidtherapie is onder representatie van niet-witte huidtypes in studiematerialen en in onderzoek naar behandelmethoden een probleem wat enorme medische gevolgen met zich kan meebrengen. Herkend worden op de donkere huid. Een betere representatie van alle huidtypen in de opleiding zorgt dus niet alleen voor dat studenten, docenten en patiënten van kleur zich beter gerepresenteerd voelen, maar het werkt door in de kwaliteit van zorg door de door ons opgeleide huidtherapeuten. Het belang van dit product wordt niet alleen erkend door onze docenten studenten, er is inmiddels ook belangstelling getoond door ontwikkelaars van medische studieliteratuur (compendium geneeskunde). Deze studenten hebben de theoretische kennis over inclusiviteit en medische onder representatie uitstekend vertaald naar voor de opleiding praktisch bruikbare tools die echt het verschil gaan maken.'
Faculteit BFM - Ondernemerschap & Retail Management
David van Gaalen
Titel afstudeerscriptie: Verbeterslag merkbranding Rebrain: Opvallen in een competitieve markt
Motivatie: 'Vaak werken academische prestaties en het ondernemen als communicerende vaten. David heeft gedurende zijn hele studie laten zien dat die twee elkaar zeker niet hoeven uit te sluiten en elkaar juist kunnen versterken. David is ‘summa cum laude’ bij ons afgestudeerd. Een unicum. Daarnaast startte David verschillende bedrijven. Met zijn impactbedrijf Recharged verzorgt hij de installatie van zonnepanelen, laadpalen en thuisaccu’s in onze regio. Hij laat zien dat we al het ondernemerschap kunnen gebruiken voor de verschillende transities waar we als samenleving voor staan. Met ondernemende alumni als David heeft Ronald Visser (opleidingsmanager) vertrouwen in onze toekomst.'
Faculteit BRV - HBO-Rechten
Moufid al Mousaoui
Titel afstudeerproduct: Participatie bij aanvragen voor buitenplanse omgevingsplanactiviteiten
Motivatie: 'Moufid heeft een onderdeel uit komende, impactvolle regelgeving in het fysieke domein onderzocht voor zijn opdrachtgever. Participatie bij buitenplanse ontwikkelingen. M.i.v. 1 januari 2024 treedt zeer waarschijnlijk de Omgevingswet in werking. Deze wet bundelt 27 wetten en staat een heel nieuwe werkwijze voor als het gaat om keuzes voor de fysieke leefomgeving. (zie bijv. Grootste wetgevingsoperatie sinds WOII, de Omgevingswet, per 2024 eindelijk van kracht (volkskrant.nl).'
Meer lezen over 'Participatie bij aanvragen voor buitenplanse omgevingsplanactiviteiten'
'Bij start van zijn onderzoek was er nog nauwelijks/weinig informatie beschikbaar over de vraag hoe ver de participatieverplichting onder de Omgevingswet reikt en hoe dit vormgegeven kan worden; het was dus voor een groot deel onontgonnen terrein; Moufid is hier zonder blikken of blozen ingesprongen en heeft de koe bij de horens gevat. Het omgevingsrecht/ recht van het fysieke domein is een ingewikkelde "soort" in het recht; het is "veredeld bestuursrecht c.q. de hogere wiskunde in het bestuursrecht". Dit komt omdat het veelal 'technisch' van aard is. Het goed begrijpen van de wetteksten (en parlementaire stukken) vraagt niet alleen een hoge mate van leesvaardigheid, maar ook een sterk ontwikkeld analytisch vermogen. Verbanden zien en impactanalyse is daarbij altijd van belang. Dat in combinatie met het onontgonnen terrein (hiervoor) maakt de keus van Moufid om voor zijn werkgever juist dit te verdiepen (en dat goed te doen) bijzonder. Het werk is zorgvuldig uitgevoerd en is van uitzonderlijk hoge kwaliteit; Moufid heeft naast de theoretische analyse een heel nauwkeurig het praktijkonderzoek (interviews) verricht met een bijzonder hoge mate van zelfstandigheid. Dit wordt ook bevestigd door zijn (huidige) werkgever/opdrachtgever in de feedback die wij ontvingen.
De keus van Moufid om naast het interviewen van gemeenten (een van de spelers in een participatieproces) ook bewonersorganisaties te benaderen is een heel mooie geweest. Daardoor zijn verschillende inzichten naar boven gekomen die voor de adviespraktijk (opdrachtgever) van belang zijn mee te nemen bij de advisering rondom (het opzetten van) participatietrajecten. Het werk is beoordeeld met een 9.1. Het is een feest geweest om Moufid te mogen 'begeleiden' en Petra Lindhout (afstudeerbegeleider) kan niet anders zeggen dan dat het een eer is dat hij is 'toegetreden' tot de beroepsgroep met een voorliefde voor het omgevingsrecht/recht van de fysieke leefomgeving.'
Faculteit ITD - HBO-ICT
Salman Madadkhah
Titel beroepsproduct: Het optimaliseren van de detectiecapaciteiten van Fox-IT’s XDR propositie
Motivatie: 'Salman heeft zich gedurende het gehele traject onderscheiden door zijn uitzonderlijke vermogen om volledig in control te zijn. Zijn indrukwekkende invulling van beroepstaken in elke fase en de creatie van waardevolle beroepsproducten zijn een getuigenis van zijn toewijding en expertise. Meer dan alleen het succesvol afronden van zijn afstudeertraject, heeft Salman aangetoond strategisch te kunnen denken, waarbij hij zijn producten naadloos heeft geïntegreerd met de doelstellingen van de organisatie (Fox-IT).
Meer lezen over 'Het optimaliseren van de detectiecapaciteiten van Fox-IT’s XDR propositie'
'Zijn diepgaand inzicht en strategisch denkvermogen hebben een positieve impact op de organisatie gehad en maken hem een uitstekende kandidaat voor deze nominatie! Dave Stikkolorum (opleidingsmanager) wil Salman voordragen voor de scriptieprijs. Hij heeft een 10 gehaald! Interessant om te weten is dat studenten bij ITD een zeer moderne stijl hebben van afstuderen. Niet per se een verslag, maar een dossier dat wordt beoordeeld met fasegesprekken op zogenaamde beroepstaken. Fox-It is een zeer vooraanstaand security bedrijf (internationaal bekend).'
Faculteit TIS - Ruimtelijke Ontwikkeling
Jiska van Santen
Titel beroepsproduct: Klimaatadaptatie in de bestaande bouw: klimaatadaptatietool + Handboek Klimaatadaptief Ontwikkelen in de Bestaande Bouw
Motivatie: 'Behalve een waardevol resultaat dat door de opdrachtgever is ingevoerd in het bedrijfsproces, is het afstudeerproces het vermelden waard. Jiska begon haar afstuderen met enige twijfel over haar eigen kennis/vaardigheden/meerwaarde. Tijdens het proces vond ze haar rol en positie. Ze heeft nieuwe kennis en ervaring opgedaan, waarmee ze de aanpak en verslaglegging ingrijpend heeft veranderd tijdens het proces.'
Meer lezen over 'Klimaatadaptatie in de bestaande bouw: klimaatadaptatietool'
'Bij haar afstudeerzitting stond ze zelfverzekerd voor haar eindproduct en maakte zich hard voor de goede invoer hiervan. Het vertrouwen dat zij tijdens het afstuderen kreeg van (bedrijfs)begeleiders had zij deels zelf veroorzaakt. Ze is ontwikkeld van een goede student naar een geweldige professional.
Het eindproduct is een tool die helpt om keuzes te maken voor klimaatadaptatie bij ontwikkeling van vastgoed van woningbouw corporaties. De eenvoud is bedrieglijk. Het lijkt een overzicht op basis van enkele willekeurige technische eigenschappen. In werkelijkheid is de tool het resultaat van zorgvuldige selectie van onderwerpen die maatgevend zijn voor klimaatadaptatie. De maatregelen bij die onderwerpen zijn uitputtend en voorzien van alleen de relevante informatie voor de gebruikers van de tool.
Dit is tot stand gekomen door meerdere versies voor te leggen aan gebruikers en stakeholders. De mate van detail en samenhang tussen de onderdelen van de tool is indrukwekkend, wat de bruikbaarheid enorm vergroot. Niet alleen de bedrijfsbegeleiders, maar ook bij de aanwezige gecommitteerde groeide de waardering voor het resultaat.
Voor een afstudeerproject was dit resultaat voldoende geweest, maar Jiska heeft ook gezorgd dat de tool naadloos past in het bestaande proces van het bedrijf. Zo vraagt het organisatorisch minimale aanpassingen en sluit het aan op de bestaande manier van werken. Na haar afstuderen heeft zij ook de verantwoordelijkheid voor de invoer overgedragen aan een specifiek persoon binnen de organisatie.
Als kers op de taart presenteerde Jiska op haar afstudeerzitting een extra product; een ‘handboek klimaatadaptief ontwikkelen’ specifiek gericht op het bedrijf. Hiermee kunnen medewerkers en opdrachtgevers worden geïnformeerd via een beknopt en aansprekend document.
Het resultaat is methodisch tot stand gekomen, waarbij kwalitatieve en kwantitatieve methoden elkaar versterken. De overkoepelende methode van Design Thinking laat vele onderdelen van het onderzoek op elkaar aansluiten. Dit proces heeft Jiska in grote mate van zelfstandigheid opgesteld en bijgesteld waar nodig. Ook in de uitvoer is zij grotendeels zelfstandig geweest, in goed contact met haar begeleiders.
Faculteit M&O - European Studies
Martina Senoner
Titel afstudeerscriptie: “Uniting Diversity” – Separatism and the European Union/ The Role of the European Union in Dealing with Separatism & Ethnic Minorities
Motivatie: One of the best theses Tiaan Westenberg (teacher) has marked. Fantastic conclusion with concrete recommendations for the European Commission. The introduction clearly lays out the problem in societal and political terms and brings in the EU dimension from the start. The theoretical Framework is very well written, explaining the theories well using relevant authors on the topics. The student takes time to examine the different perspectives and concludes by discussing the EU's role. The methodology is well explained with the student justifying the choices they have made regarding the cases but also the way in which data is collected. The results and findings are excellently written, documenting the necessary information required to understand the problem and the analysis. The analysis is excellent.
Faculteit SWE - Sociaal Werk
Kim Sonneveld
Titel beroepsproduct: Hoe kan het kernteam van de gemeente Pijnacker-Nootdorp omgaan met een aan hoogbegaafdheid gerelateerde hulpvraag van jeugdigen?
Motivatie: In de eerste plaats belicht Kim een onderwerp vanuit een invalshoek die minder bekend is. Hoogbegaafdheid is voor veel mensen een “extraatje”, je hebt geluk als je dat hebt. Men spreekt zelfs van “gifted people”. Je zou kunnen zeggen er heerst een “positief stigma”. Toch is er ook een keerzijde aan hoogbegaafdheid: de manier van denken, de verdieping in het denken, de moeite om dat denken uit te kunnen zetten, zorgt ervoor dat reguliere hulpverlening soms niet aansluit. Methodes die bij andere mensen werken, werken anders of niet bij deze groep.'
Meer lezen over 'Hoe kan het kernteam van de gemeente Pijnacker-Nootdorp omgaan met een aan hoogbegaafdheid gerelateerde hulpvraag van jeugdigen?'
'In de tweede plaats heeft Kim dit onderwerp opgepakt, volledig uitgeplozen en op de kaart gezet in het Kernteam. Ze heeft dat enorm zelfstandig gedaan, waarbij ze het volledige jaar ver voor heeft gelegen op de rest van haar (jaar)groep. In de begeleiding heeft Jeroen haar gezien als zeer zorgvuldig in de theoretische verdieping, leergierig en creatief. In haar rol als stagiair op de afstudeerplek heeft ze alle belanghebbenden benaderd en hun inzichten verwerkt in het uiteindelijke product. Tot slot is het product een heel praktisch, bruikbaar product. Geen advies wat nog uitgewerkt moet worden, maar getest en klaar om te gebruiken.'
Promovendiprijzen
De promovendiprijzen hebben als doel om medewerkers die gepromoveerd zijn (tussen november 2022 en 1 november 2023) in het zonnetje te zetten.
Gepromoveerden
Gerben Bakker
Titel: ‘Veiligheidsbegeerte. Een kritiek van de veiligheidspolitieke controlementaliteit, in de geest van Hannah Arendt’
Gepromoveerden
Bas van den Berg*
Titel: ‘Design Principles for Regenerative Higher Education in Times of Sustainability Transitions’
Samenvatting van proefschrift: 'In dit proefschrift wordt onderzocht hoe hoger onderwijs (her)ontworpen zou moeten worden om betekenisvol bij te kunnen dragen aan grote transitieopgave om een wereld te creëren die duurzamer is dan de huidige. Met name richt het werk zich op de vraag hoe hoger onderwijs er uit zou moeten zien om studenten uit te rusten om deel te nemen aan transformatie van destructieve systemen richting duurzamere en heilzamere alternatieven. Het onderzoek ontvouwt inzichten in de leerprocessen en de kwaliteiten die hiervoor nodig zijn maar laat ook de weerstanden zien die docenten hierbij ervaren, zowel op het cognitieve als op het sociaal-emotionele vlak. Waarbij de nadruk ligt op de weerstanden die binnen het hart en de geest van de onderwijzers zelf zitten. Het onderzoek resulteert uiteindelijk in acht ontwerpprincipes die door docenten gebruikt kunnen worden om op een betekenisvolle manier hun onderwijs met de wereld te verbinden om daarmee bij te kunnen dragen aan een duurzamere en rechtvaardigere toekomsten.'
Klik hier voor het volledige proefschrift
*Bas is in 2 jaar en 8 maanden gepromoveerd, dat was een nieuw record voor de vakgroep bij de WUR.
Gepromoveerden
Rosa Groen
Titel: ‘WALKING THE EXTRA MILE- How governance networks attract International Organizations to Geneva, The Hague, Vienna, and Copenhagen’
Samenvatting van proefschrift: 'Hoe behouden en halen steden als Den Haag Internationale Organisaties binnen, zoals de VN-instellingen die hier gevestigd zijn? Hoe deden beleidsnetwerken dit in Den Haag, Genève, Wenen en Kopenhagen in 1995-2015? De uitkomsten wijzen uit dat netwerken in gemeenten (waarin ministeries nauw samenwerken) meer naar buiten gericht moeten zijn voor een hogere slagingskans. Daarnaast is diversiteit van de netwerken heel belangrijk en dient er een groot internationaal netwerk klaar te staan voor een hogere slagingskans.'
Gepromoveerden
Anita Ham
Titel: ‘Who Cares? Een etnografische onderzoek naar de arbeidsmarktintegratie van eerste generatie immigranten in de geriatrische zorg in Nederland en Duitsland'
Gepromoveerden
Alice Schut
Titel: '"BUT, IT’S JUST A REALLY GOOD IDEA!”- ‘Investigating the guidance of design feedback processes to mitigate pupils’ fixation and stimulate their creative thinking’
Samenvatting van proefschrift: “But, it’s just a really good idea!” 'Creativiteit en het ontwerpproces zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Een veelvoorkomend obstakel in creatieve ontwerpprocessen is het optreden van ontwerpfixatie: een (onbewuste) gehechtheid aan de huidige staat van het ontwerp. Een soort tunnelvisie. Feedback uitwisselingen kunnen mogelijkheden bieden om dit type fixatie te identificeren en verminderen, maar dit gaat niet zomaar goed. Tijdens mijn promotieonderzoek heb ik onderzoek gedaan naar de wisselwerking tussen ontwerpfeedback en de creatieve denkprocessen van (basisschool)leerlingen, om van daaruit feedback-interventies te ontwikkelen en testen om deze denkprocessen stimuleren en ontwerpfixatie te verminderen.'
Gepromoveerden
Dave Stikkolorum
Titel: ‘Studies into Interactive Didactic Approaches for Learning Software Design Using UML’
Samenvatting van proefschrift: 'In december 2022 promoveerde Dave aan de Universiteit van Leiden met zijn onderzoek naar het verbeteren van de manier waarop we softwareontwerp onderwijzen: 'Studies into Didactic Approaches for Learning Software Design'. Door de trend van steeds meer complexe computersystemen, wordt het leren van softwareontwerp aan studenten ook een steeds grotere uitdaging. Studenten worstelen met de (abstracte) taak van softwareontwerp, dus nieuwe benaderingen binnen het (hoger) onderwijs zijn noodzakelijk. Hiertoe heeft Dave interventies onderzocht met zelfontwikkelde tools voor het beoordelen van ontwerpvaardigheden, gamificatie, modellering, begeleiding en beoordeling van studenten.'
Gepromoveerden
Nicole Stofberg
Titel: ‘Sustaining the Sharing Economy’
Samenvatting van proefschrift: 'While sharing in itself is not new, online platforms enable sharing on a much larger scale. Since a sharing transaction is only completed when an unfamiliar consumer returns a shared good after a predefined period, sharing experiences are contingent on the good intent of users. The reliance on the behaviors of others for one’s own sharing experience makes sharing much riskier than buying outright. When we feel dependent on strangers, our behavior is very sensitive to our perceptions of what the situation is ‘about’, which shapes our expectations about others’ behavior. Therefore, this dissertation contends that positive behavioral outcomes in the sharing economy are largely determined by the underlying relational norms, rules and values that are expected of other sharing consumers.
To capture how consumers perceive sharing relationships, the empirical studies build on Fiske’s relational models theory and the sharing economy’s trust typology. This dissertation consists of four empirical studies. The first one examines the influence of two popular governance trends—monetizing sharing transactions and eliminating within-person interactions— on consumers’ self-selection choices and the role relational models herein. The second study analyses how consumers characterize their relationship with others and how these characterizations impact participation intent and sharing citizenship behaviors. The third study investigates the impact of two key governance practices—platform intermediation and consociality— on relational frames, social norms and behavioral outcomes. The fourth study explores the role that platform and network trust play in consumer engagement, alongside governance mechanisms that build trust. The final chapter discusses the findings, implications and limitations of the dissertation, considering both research and practice.'
Voor vragen en/of opmerkingen, graag een e-mail sturen aan: [email protected]