Afval bestaat niet meer!
22 juni 2022
Deze week zette Van Dale zijn nieuwe definitie van het woord ‘afval’ online. Namelijk: grondstoffen om nieuwe producten van te maken. Kim Poldner, lector Circular Business bij Kenniscentrum Mission Zero, is enthousiast.
Deze week zette Van Dale zijn nieuwe definitie van het woord ‘afval’ online. Namelijk: grondstoffen om nieuwe producten van te maken. Kim Poldner, lector Circular Business bij Kenniscentrum Mission Zero, is enthousiast. “Dingen ‘weggooien’ zoals we vroeger aan de lopende band deden, bestáát niet meer als begrip in de Nederlandse taal. Niets verdwijnt in ons land meer op een afvalberg: alles wordt gekoesterd, hergebruikt of er wordt iets nieuws van gemaakt. Een mijlpaal!”
Poldner is bijzonder trots op het feit dat veel topdesigners op dit gebied geïnspireerd zijn geraakt in de projecten van Mission Zero. “Maar niet alleen grote namen zoals Celina Whitehead en Mari Genova die de Sustainable Designprijs 2028 en 2029 wonnen, hebben bij ons hun eerste circulaire stappen gezet. Wel duizenden oud-studenten maken op dit moment het verschil!”
Uit de vertrouwde rollen
Begin jaren ’20 moest Poldner nog continu uitleggen wat het designbegrip biomimicry was. Ze lacht: “Veel mensen vonden het maar een wonderlijk idee. Nu weet gelukkig iedereen dat we voor inspiratie het best kunnen kijken naar hoe de natuur haar processen regelt. Zeg nu zelf: 3,8 miljard jaar aan R&D, je bent toch gek als je daar geen gebruik van maakt?”
Ze is heel blij hoe complete industrieën nu de wetten van de natuur volgen. Van de mode-industrie tot de verpakkingsindustrie. “In de meeste sectoren zijn inmiddels businessmodellen ontwikkeld die niet alleen gericht zijn op geld verdienen, maar op meervoudige waarde creëren. Alle energie- en materiaalstromen blijven binnen lokale kringlopen. Hoe we daarbij met elkaar omgaan is de sleutel tot succes. Ons motto ‘cultiveer coöperatieve relaties’ is een solide wegwijzer gebleken naar duurzaamheid én allerlei vormen van winst. Ontwerpers, producenten, retailers, overheden én consumenten: we zijn echt samen verantwoordelijk voor dit enorme succes.”
Lees meer
Roept dit artikel vragen op? Bekijk dan de pagina voor de Maand van Circular Business en lees bijvoorbeeld dit artikel over Designing with Nature.