In het voorjaar vond de opening plaats van de Biomimicry Expo, opgezet door studenten van de minor Design with Nature (DwN) van de faculteit TIS, opleiding Industrial Design Engineering. Deze tentoonstelling is de komende twee jaar te bewonderen in Museon-Omniversum, en we hopen zelfs samen te werken aan toekomstige uitbreidingen.

Tijdens de kick-off van het Biomimicry Living Lab THUAS in september 2023, vroeg Diederik Veerman, co-curator van de SDG-expo in Museon-Omniversum, of de Living Lab team van Dr. Laura Stevens wilde meedenken over ideeën voor een biomimicry-tentoonstelling. Het team nam deze uitdaging graag aan, en zo ontstond het speelse concept van een voetbalteam met superkrachten geïnspireerd door de natuur. Drie alumni van de minor Design with Nature hebben ook bijgedragen met hun onderzoek,  inzichten en vergrote voorbeelden en hun eigen werk tentoongesteld. Hun indrukwekkende video-installaties, op ‘larger-than-life’ beelden, brengen de slimmigheid van de natuur tot leven.

Een groot deel van de expo is ontworpen door Laura’s studenten van het DwN semester 2024. Zij hebben uitgebreid onderzoek gedaan naar de 'superkrachten' van dieren uit de collectie van Museon, wat resulteerde in prachtige tekeningen en boeiende verhalen rondom een voetbalveld vol dieren. Dankzij de voice-over van een van de Ierse studenten waant de bezoeker zich in een echt sportevenement. Elk dier komt tot leven op het veld, en bezoekers kunnen het spektakel volgen via een headset in de taal van hun keuze.

Dr. Stevens is enorm trots op het werk van de studenten en heeft gezorgd dat hun namen als tekenaar of onderzoeker op de borden in Museon prijken.

Kom langs, beleef deze bijzondere ervaring en neem je kinderen of kleinkinderen mee voor een extra rijk bezoek!

Laura Stevens op de Biomimicry Expo
Biomimicry Expo Onno en Pepe