CvB-lid Arend Hardorff: “Internationalisering zit in ons DNA. Dat verandert niet zomaar”
7 januari 2025
Voor De Haagse staat het belang van internationalisering als een paal boven water.
Voor De Haagse staat het belang van internationalisering als een paal boven water. Maar de manier waarop we dat in ons beleid vormgeven, beweegt mee met de tijd, behoeften van de samenleving en onze eigen behoeften als hogeschool. CvB-lid Arend Hardorff licht de nieuwe accenten voor de komende jaren toe.
Onze hogeschool heeft altijd al een duidelijke focus gehad op internationalisering. “Dat heeft deels te maken met onze locatie”, legt Arend uit. “In een internationale en diverse stad als Den Haag moet zelfs iemand met een lokaal beroep beschikken over interculturele vaardigheden. Bijvoorbeeld Haagse ondernemers, docenten en sociaal werkers hebben dagelijks te maken met mensen uit andere culturen en landen. Maar dat is niet het enige. Anno 2024 houden de vraagstukken van de samenleving, zoals rond duurzaamheid of veiligheid, niet op bij de landsgrenzen. Om studenten goed voor te bereiden op de toekomst, móeten we ze wel voorbereiden op werk in verschillende culturele contexten. Of dat nu is door internationale casussen in ons Nederlandstalige onderwijs in te brengen, of door de internationale gemeenschap welkom te heten in onze Engelstalige opleidingen.”
Hogere kwaliteit door internationalisering
De politiek zette onlangs flinke vraagtekens bij die laatste vorm van internationalisering. Want internationale studenten moeten natuurlijk ergens wonen, en dat schuurt in een land met een huisvestingsprobleem. “De politiek vraagt zich af: wat draagt hun aanwezigheid bij aan Nederland? Iedere docent die staat voor een klas met zowel Nederlandse als internationale studenten, weet het antwoord daarop”, schetst Arend. “De inzet die internationale studenten tonen en de kwaliteit die zij verwachten van een kennisinstelling, tilt het niveau van hun medestudenten en opleiders zienderogen op. Dat werkt door binnen de hele hogeschool. Door hun aanwezigheid komt de lat hoger te liggen. En dat is goed voor iedereen.”
Verantwoordelijkheid erkennen en dragen
“Maar natuurlijk zijn we niet blind en doof voor signalen uit de samenleving”, gaat hij verder. “Huisvesting is een terechte zorg. Daarom nemen we onze verantwoordelijkheid op dat gebied door studentenhuisvesting te helpen organiseren voor internationale studenten. Daarnaast willen we internationale studenten beter toerusten om na hun opleiding hier te blijven, bijvoorbeeld door hen Nederlands te leren. We willen het ze op verschillende manieren makkelijker maken een bijdrage te leveren aan de samenleving, juist ook in sectoren waarin de Nederlandse arbeidsmarkt tekorten kent. En daarmee hebben we het eerste nieuwe accent te pakken van ons internationaliseringsbeleid”, vat hij samen. “Namelijk ons internationale karakter in ere houden, maar daarin wel verantwoordelijkheid erkennen en dragen.”
Partnerschappen verdiepen
Het tweede accent is meer inhoudelijk van aard. “De Haagse heeft wel honderden laagdrempelige samenwerkingen met universiteiten en hogescholen wereldwijd, bijvoorbeeld voor studentenuitwisseling. We zijn eraan toe om een beperkt aantal partnerschappen verder te verdiepen, zodat we elkaar wezenlijk kunnen versterken op meerdere niveaus. Daarom kijken we gerichter welke instituten voor ons interessant zijn, vanwege thematische keuzes die ze maken in zowel onderwijs als onderzoek. Daarbij springen er een aantal kerngebieden in de wereld uit: in Europa, Indonesië en Zuid-Afrika werken we momenteel aan het verdiepen van die partnerschappen.”
Vergelijkbare uitdagingen én oplossingen
Om de daad bij het woord te voegen, reisde Arend onlangs met onderzoekers af naar Zuid-Afrika. “Daar verkenden we met onder andere 4 universiteiten inhoudelijke raakvlakken rond de energietransitie”, vertelt hij. “Ook al is het een land met een volledig andere uitgangspositie, onze uitdagingen en oplossingsrichtingen bij dit vraagstuk zijn vergelijkbaar. En het technische aspect van de energietransitie leidt automatisch ook tot mogelijkheden tot samenwerking op sociaal, economisch en ruimtelijk vlak. Daarmee doen we recht aan het multidisciplinaire karakter van dergelijke vraagstukken, waarvan ook de opleidingen op die terreinen van profiteren. We kunnen dus, precies in lijn met de nieuwe koers, op meerdere onderwerpen met elkaar optrekken en ook mooi de brug slaan tussen onderzoek en onderwijs. Bijvoorbeeld ook via onze nieuwe masterprogramma’s.
Van elkaar leren, ook op bestuurlijk vlak
Arend is ook op persoonlijk gebied geïnspireerd geraakt tijdens de reis, zo vertelt hij tot besluit. “We hebben in Zuid-Afrika gezien hoe de universiteiten, als nawee van het apartheidsregime, een uitgesproken rol durven te pakken in het politieke debat over ongelijkheid in de samenleving. En dat ze daar ook actief hun verantwoordelijkheid in nemen. Dat heeft mij gesterkt in mijn missie als bestuurder en vertegenwoordiger van onze eigen hogeschoolcommunity in de regio Haaglanden.”