Van 0 naar 100. Soms een kwestie van seconden, maar als je een auto van de grond af aan zelf bouwt duurt het iets langer. Vorige week was het eindelijk zo ver toen de HU-3, onze elektrische formula student auto, op het circuit in Assen stond. Meerdere studententeams van De Haagse werkten jarenlang hier naartoe en zoals wel vaker het geval met lange ritten, draaide ook dit project niet om de eindbestemming, maar vooral om de reis.

‘’Onze minor Living Labs bevat meerdere grote projecten’’, vertelt docent Technische Bedrijfskunde en coördinator van dit project, Pim de Jong. ‘’De formula student auto is een van de vele die we aanbieden tijdens deze minor. Het project startte in 2019 en ondertussen hebben meerdere teams van studenten hieraan gewerkt. Normaal gesproken weten docenten bij schoolopdrachten wat ze terugverwachten, maar hier zit het educatieve stuk in het feit dat wij ook niet weten hoe het eindproduct eruitziet. In dit geval faciliteren, motiveren en geven we de studenten een punt op de horizon. Meer niet. Het is dus een kruising tussen een schoolproject en een stage waarin je gelijk een managementfunctie krijgt. De uitkomst is volledig aan de studenten.’’

Derdejaarsstudent Technische Natuurkunde en projectmanager, Rovana Plet ervaarde het als een zeer leerzame sprong in het diepe. ‘’De eerste maand spendeerden we volledig aan het uitzoeken waar dit project eigenlijk over ging. De eerdere teams documenteerden hun progressie op een website met weinig structuur. Pas in de tweede maand kregen we door hoe dit project in elkaar zat, wat er van ons werd verwacht en wat we moesten doen. De start was stroef, maar in de derde maand zagen we de passie groeien. Het blijft een ontzettend uniek project en dat we hier met z’n zessen nog elke dag eraan werken tijdens onze vakantie zegt genoeg.’’

Je werkende zelf leren kennen

In het onderwijs probeer je zo goed mogelijk de realiteit van het werkveld na te bootsen. Dat is tenslotte waar we onze studenten voor opleiden. Maar zelden lukt dat zo goed als bij Living Labs waar de studenten volledig verantwoordelijk zijn voor hun eigen start-up.

‘’Elke student met een propedeuse kan meedoen. Sterker zelfs; we moedigen het juist aan om een zo divers mogelijk team samen te stellen’’, zegt Pim. ‘’Want hoe vaak zitten er nou dertig technisch bedrijfskundigen bij elkaar buiten de klas. Eigenlijk is dat dus een onnatuurlijke omgeving. Bij Living Labs werk je in een team met verschillende achtergronden, culturen, overtuigingen, hobby’s en meer. Daar moet je na je studie ook mee kunnen omgaan.’’

Rovana droomt van een carrière als astronoom en daar hoort een stukje management bij. En dat vak zag ze niet terug in haar opleiding. Als projectleider deed ze die ervaring wel op. ‘’In het begin wist ik niet eens hoe je een vergadering leidt en welke regels daarbij horen. Nu heb ik die ervaring wel en weet ik dat management een apart vak is. Je krijgt hier bijvoorbeeld geen studiewijzer, dus maak je zelf deadlines. Ook moesten we onze materialen en sponsors zelf regelen, en sommige teamleden aan- of bijsturen. Als je dit allemaal doet, vind je wie jij bent op de werkvloer.’’

De auto als middel

Zelfs als de auto niet start beschouwt Pim dit als een geslaagd project. ‘’Wij beoordelen ze op drie leerdoelen die ze, in samenspraak met ons, zelf formuleren. We kijken naar de persoonlijke ontwikkeling, de professionele ontwikkeling en hoe ze werken in een groep. Uiteindelijk blijft de auto maar een middel.’

Na de sprong in het diepe kijkt Rovana met een goed gevoel terug. ‘’Ik denk dat veel mensen met deze minor beginnen met de instelling van we kijken wel, maar wie maakt er nou een formule 1 auto tijdens de studie? Ook de werkplaats inspireert en geeft je de kans om veel te leren. Ik raad dit zeker aan bij andere studenten, met de toevoeging dat dit wel een specifieke tak van techniek is. Houd daar dus rekening mee. Ik heb hier in ieder geval veel geleerd en ik ben ontzettend trots op wat dit team heeft bereikt.’’