Arie-Willem de Leeuw in de SpotlAIght

In een wereld waarin Artificial Intelligence steeds meer terrein wint, is het cruciaal om studenten, docenten en onderzoekers uit te rusten met de vaardigheden om met deze technologie om te gaan. In de rubriek SpotlAIght delen de AI-experts van De Haagse Hogeschool hun inzichten over AI. Ze vertellen over hun werk en delen hun visie op de toekomst. Na Kanan Dhru is het nu de beurt aan Arie-Willem de Leeuw.

In een notendop: Innovatie, transparantie, inclusie, sport en bewegen
Rol: Senior onderzoeker op het thema Inclusief Bewegen en Sport
Betrokken bij: Kenniscentrum Health Innovation
Projecten:

Voorbereiden op de toekomst van werk

“De ontwikkelingen op het gebied van AI volgen elkaar razendsnel op. Iedereen krijgt er vroeg of laat mee te maken. Daarom moeten we ervoor zorgen dat studenten hier vertrouwd mee raken tijdens hun opleiding aan De Haagse Hogeschool. Het zou heel waardevol zijn als elke opleiding specifiek kijkt naar de rol van (toegepaste) AI in het voor de opleiding relevante werkveld. En dan bedoel ik niet alleen wat er nu gebeurt, maar ook alvast nadenken over hoe AI in de toekomst nog meer een rol kan gaan spelen.”

Wat zijn de échte problemen die we met AI kunnen oplossen?

Kritisch denken stimuleren

“Ik vind het belangrijk dat studenten begrijpen hoe ze met behulp van AI een bepaald probleem kunnen oplossen. Om dit te bereiken is het van belang om samen te achterhalen wat het echte probleem is, waarvoor een oplossing nodig is. Daarna is het cruciaal dat studenten leren om met een kritische blik naar het probleem te kijken en te beoordelen of en hoe dit met behulp van AI kan worden aangepakt.”

Techniek en ethiek

“Technologie en ethiek spelen beide een cruciale rol in het begrijpen van AI. Het is vanzelfsprekend dat studenten zich verdiepen in de technische aspecten van AI, waarbij ze goed op de hoogte zijn van de meest recente methoden en technieken. Het is echter ook belangrijk om te benadrukken dat ethiek een grote factor vormt bij het gebruik van AI. Studenten moeten weten wat wel en niet door de beugel kan

Bruggen bouwen

“In mijn huidige functie bij het kenniscentrum Health Innovation streef ik ernaar verbindingen te leggen tussen verschillende lectoraten. Zo richt ik me onder andere op het identificeren van kansen bij lectoraten die nog geen gebruikmaken van AI, maar waarvan ik overtuigd ben dat het van waarde kan zijn. Soms neem ik dan actief deel aan een project. In andere gevallen probeer ik nieuwe samenwerkingen op te zetten of subsidies aan te vragen voor projecten met toegepaste AI. We werken veel samen met studenten in deze projecten, omdat dat bijdraagt aan het onderzoek én aan een grotere rol van AI in het onderwijs.”

Blijf op de hoogte en deel jouw verhaal!

Ben je nieuwsgierig naar de laatste ontwikkelingen op het gebied van AI aan De Haagse Hogeschool? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief voor regelmatige updates. Als je zelf een verhaal wil delen, neem dan contact op met Jered Vroon via j.h.vroon@hhs.nl. We kijken ernaar uit om van je te horen!