Een gouden plak, medailles voor nationale en internationale toernooien en alle wereldrecords. Regerend titelhouder Wereldkampioenschap Para-atletiek Marlène Gansewinkel lijkt alles op zak te hebben. Deze zomer komt ze toch weer in actie voor de Paralympische Spelen in Parijs. “Dit leven is een droom. Ik kan me niet anders voorstellen dan een leven als topsporter.”

Marlène is geboren zonder linker onderbeen en linker onderarm. “Ik was een heel actief kind. Al sinds mijn vierde doe ik aan ballet en voetbal. Toen ik 17 was ging ik sprinten en werd ik gescout op de Talentendag in Amsterdam. Een jaar later stond ik op het WK.”

Waanzinnig

En de sportprestaties van Marlène liegen er sindsdien niet om. Op de Paralympische Spelen in Tokyo in 2021 pakte ze een gouden plak op de 100 én 200 meter sprint, en een bronzen plak op het onderdeel verspringen. “Ik haalde toen het kampioenschaprecord en versloeg mijn eigen record. Dat was echt waanzinnig.” Tot 3 weken terug was Marlène recordhouder tot haar record werd gebroken door een – Nederlandse – concurrent. “Natuurlijk wil ik de snelste zijn, maar het is mooi voor de sport en een mooie uitdaging om dit record weer te verslaan. Records zijn er om gebroken te worden, maar medailles heb je voor altijd.”

Eigen stichting

Die instelling sluit naadloos aan bij het motto van haar stichting Team Para Atletiek: ‘‘Try to be better than yesterday’. “Met onze stichting willen we een maatschappelijke voorbeeldfunctie zijn. We willen uitstralen dat iedereen –– handicap of niet – in onze maatschappij meetelt en mee kan doen’, vervolgt Marlène. Soms op zaterdagochtend van 9.00 tot 12.00 uur traint ze met volwassenen en kinderen met een handicap. Ook niet-gehandicapte kinderen mogen meedoen. “Sport verbindt, zo ook atletiek, de oudste sport ter wereld.”

Combinatie met studie

De regerend wereldkampioen en student Bewegingstechnologie aan De Haagse Hogeschool traint 6 dagen per week van 10.00 tot 16.00 uur. Veel tijd voor haar studie is er dus niet. “Topsport helpt niet echt met studeren. Gelukkig ondersteunt De Haagse mij overal waar het kan. Ik kijk slides van colleges online terug in de avond en als ik in het buitenland ben, mag ik een toets herkansen.

Innovatieve prothese

In Parijs moet Marlène het voor een groot deel opnemen tegen Nederlandse concurrenten, want op de 100 meter zijn de nummer 1, 2 en 3 afkomstig uit ons land. Op de 200 meter zijn de eerste 2 Nederlands. “Dat is deels te verklaren uit het feit dat wij een welvarend land zijn. Para-atletiek is voor een deel een materiaalsport. Wij hebben bijvoorbeeld een blade, een prothese die energie opslaat en terug kan leveren.”

Trots

Welke hoop of verwachting Marlène heeft? “Ik wil heel graag mijn titel verdedigen en meer records breken. Maar eigenlijk zijn al mijn dromen eerder al vervuld. Toen ik in Tokyo 25,73 seconden liep op de 100 meter kwam mijn grootste droom uit. Topsport is iets prachtigs en ik ben er trots op voor Nederland in Parijs te verschijnen.”