Hij bezoekt allerlei werkplekken van deeltijdstudenten om te kijken of studie en organisatie op elkaar aansluiten. Ook staat hij regelmatig voor de klas. De rode draad is dat Edwin Muntjewerff zich inzet voor co-creatie met het werkveld: “Ik vind de verbinding tussen het onderwijs en het werkveld heel belangrijk.” 

Buiten de schoolmuren 

Edwin werkt met deeltijdstudenten van Finance & Control, Ondernemerschap & Retail Management en Commerciële Economie. Als werkplekbezoeker doet hij nieuwe contacten op en ziet hij de studenten eens buiten de vier muren van de school, in een andere context. Dat vindt Edwin ontzettend leuk en leerzaam. Edwin: “Als docent is het essentieel dat ik die werkplekken goed ken. Wij werken namelijk met beroepsproducten, waarbij de studenten onderzoek doen binnen hun eigen organisatie of werkplek. Dan moeten onderwijs en werkplek wel op elkaar aansluiten.”  

Win-win 

Het mooiste is als het beroepsproduct aan beide kanten nieuwe inzichten oplevert. Voor het onderwijs, de student en de organisatie zelf. Edwin: “Ik had een keer een studente in de klas die een voorstel maakte voor een betere urenregistratie op haar werk. Er was namelijk veel weerstand bij de medewerkers om hun uren te registreren. Toen heeft zij een bruikbare tool bedacht die het hele proces stukken makkelijker en toegankelijker maakte. Het wordt nu geïmplementeerd door de organisatie. Ook werd ze uitgenodigd door de directeur om de uitkomsten bij andere afdelingen te presenteren. Dat is natuurlijk de ultieme uitkomst, ze werd enorm gewaardeerd. Een win-win situatie.” 

Voltijdonderwijs bestaat niet meer 

De combinatie tussen werken en leren is dus zo gek nog niet. Het kan natuurlijk wel zwaar zijn om beide te combineren, maar het levert veel nieuws op. Edwin denkt dat het voltijdonderwijs en deeltijdonderwijs alleen maar dichter naar elkaar toegroeien in de toekomst: “Veel mensen zien de deeltijdstudent nog steeds als iemand die ouder is en na lange tijd weer terugkeert in de schoolbanken. Maar veel deeltijdstudenten verschillen niet eens zoveel van de voltijdstudent: ze hebben bijna dezelfde leeftijd, alleen hebben misschien niet dezelfde kansen gekregen. Of ze kozen ervoor te gaan werken en niet meteen een vervolgstudie te doen. Ik zeg altijd gekscherend: voltijdonderwijs bestaat niet meer. Ook de voltijdstudent werkt vaak naast de studie!”  

Mooier en makkelijker 

Het is de uitdaging om te zorgen dat studenten kunnen blijven werken naast de studie. En dat leren en werken elkaar aanvult. Edwin: “Uiteindelijk maakt de samenwerking met het werkveld het onderwijs vele malen mooier en makkelijker.” 

 

Ben jij op zoek naar een studie naast je werk? Bezoek dan één van onze (online) voorlichtingsavonden.