Lisa van Belle en haar racefietsje zijn al vanaf haar zesde onafscheidelijk. Een aantal jaar later vindt deze tweedejaarsstudent Voeding & Diëtiek zich terug in Parijs waar ze zich klaarmaakt voor de wedstrijd van haar leven. “Een podiumplek is mijn grootste droom.”

Lisa wielrent al 4-5 jaar competitief op nationaal niveau en vorig jaar begon ze aan internationale racen. Haar weg naar Parijs bracht haar naar Zwitserland, Denemarken, Hong Kong en Canada. “Afgelopen winter besloot ik het wat serieuzer aan te pakken door in het buitenland te racen. Daarmee speelde ik mijzelf echt in de kijker voor de Spelen.”

Geen windeieren

Wielrennen zit Lisa in haar bloed. Sinds haar vroege jeugd is ze in de zomer actief voor wegwielrennen. Als 16 jarige beklom ze al het podium bij de Nederlandse jeugdkampioenschappen. “In de winter ging ik altijd schaatsen tot ik overstapte naar baanwielrennen.” En dat legde Lisa geen windeieren. In januari reed ze voor het Europees Kampioenschap en in maart en april reed ze twee nation cups.

In actie

Vandaag komt Lisa samen met haar teamgenoot Maike van der Duin voor Nederland in actie. Samen rijden ze de koppelkoers, een olympisch onderdeel waar in een wedstrijd over 120 rondes om de tien rondes wordt gesprint voor punten. Bij de laatste sprint liggen er dubbele punten klaar. Een ronde winnen op het peloton levert twintig punten op. “We hebben volle focus en werken superhard om als beste te finishen.”

Hoogtestage

Ter voorbereiding trainde Lisa tussen de 3 en 5 uur per dag in Livigno, Italië. “We zaten op 2200 meter hoogte. Door die hoogte is er minder zuurstof, waardoor je je conditie beter kunt trainen.” Veel duursporters gaan op hoogtestage om de aanmaak van rode bloedcellen en hemoglobine te stimuleren. Hierdoor neemt de capaciteit van het bloed om zuurstof te transporteren toe. Dit kan leiden tot een betere duurprestatie in Parijs.

Topsportdecaan

Vanwege de intensieve voorbereiding kon Lisa even geen aandacht geven aan haar studie. “Dat staat even op een laag pitje. Ik heb goed overlegd met de topsportdecaan van De Haagse Hogeschool en ik mag gelukkig even rustiger aan doen met mijn studie. Parijs wordt wel de grootste wedstrijd die ik ooit zal gaan rijden in mijn leven. Dat vind ik nu even belangrijker.”

Veel vertrouwen

Lisa heeft veel vertrouwen in de Spelen. “De zenuwen vallen wel mee op dit moment. Ik kijk er super erg naar uit. Bovendien is het ook belangrijk om te genieten van het proces er naartoe. Samen met mijn ploeggenoot halen we gewoon het beste eruit.”