Hoe ziet een soepele beweegreis eruit van zorg naar thuis? Die vraag staat centraal in de ‘Beweegreiskompas-studie’ onder leiding van UMC Groningen en het Beweeghuis. ZonMw stelt de komende 3 jaren een subsidie van in totaal €1,8 miljoen euro ter beschikking voor dit grootschalig, nationaal onderzoek naar de organisatie, borging en financiering van de beweegreis.

Sport en bewegen is gezond, ook voor (ex)patiënten en mensen met een beperking. Toch wordt sport en bewegen nog weinig ingezet in de zorg en is er een kloof tussen de zorg en sport- en beweegwereld. Op tal van plekken bestaan wel goede initiatieven om patiënten meer te laten bewegen, maar deze sluiten (nog) niet goed op elkaar aan en zijn van tijdelijke aard. Financiering is vaak op projectbasis. Mensen kunnen daardoor in veel gevallen geen soepele beweegreis - van therapeutisch bewegen in de zorg naar bewegen in de thuisomgeving – doorlopen. Hierdoor profiteren nog te weinig (ex)patiënten van de positieve effecten van sport en bewegen.

De Beweegreiskompas-studie

Doel van de Beweegreiskompas-studie is kennis en inzicht te verkrijgen in hoe een goede beweegreis er uit moet zien. Daartoe vindt onderzoek plaats in vier regio’s, te weten Amsterdam, Drenthe, Haaglanden en Zeeland. Professionals in de zorg, sport, gemeenten, welzijn, onderwijs en onderzoek, en (ex)patiënten werken hieraan mee. Dit actie-onderzoek wordt gecombineerd met landelijk, overkoepelend onderzoek. Ook worden landelijke best practices op het gebied van de beweegreis geëvalueerd, zoals het Beweeghuis, de Gelderse Vallei en LOFIT. Als handreiking naar organisaties in andere regio’s wordt een toolbox ontwikkeld, de ‘Beweegreiskompas’. Deze biedt concrete handvatten om ook elders een soepele beweegreis te realiseren.

Rol van De Haagse Hogeschool

De Haagse Hogeschool gaat samen met een grote groep partners het actieonderzoek in de regio Haaglanden uitvoeren. Hierin staat de beweegreis van inwoners met een beperking en mensen met kanker centraal. Wij gaan in de regio Haaglanden onderdelen van de beweegreis (al bestaande beweeginitiatieven) in kaart brengen. Ook zoeken we de verbinding met elkaar. We gaan door middel van actieonderzoek aan de slag. Dit doen we samen met onze partners, waaronder gemeente Den Haag, Basalt, Sportbelang SGK, informatieplein oncologie (Haaglanden Medisch Centrum), Bewegen werkt, Sportief Besteed groep, Sport en Welzijn Leidschendam, ROC Mondriaan en het LUMC.

Het consortium

Binnen de Beweegreiskompas-studie werken onderzoekers van De Haagse Hogeschool samen met UMC Groningen, Beweeghuis, Amsterdam UMC, Maastricht University, Hogeschool Inholland Amsterdam, Hanzehogeschool Groningen en HZ University of Applied Sciences. Dit doen zij samen met een groot aantal patiënt-, sport-, beweeg-, zorg-, welzijns-, overheids- en onderwijsorganisaties. De consortiumleiding is in handen van prof. dr. Hans Zwerver (hoogleraar Sport- en Beweeggeneeskunde en sportarts UMCG Centrum voor Bewegingswetenschappen / Sports Valley Ziekenhuis Gelderse Vallei) en dr. ir. Rob Vanwersch (programmamanager Beweeghuis). Hoofdaanvrager is dr. Inge van den Akker-Scheek (universitair hoofddocent en bewegingswetenschapper / epidemioloog UMCG Orthopedie).

Logo beweegreiskompas