Hank, een 50-jarige accountant die een ruimteschip heeft gewonnen, laveert tussen ruimtepuin door om aliens en robots uit de lucht te schieten. In een ander kanaal zien we een teddybeer vechten met alledaagse voorwerpen die ’s nachts tot leven komen en in monsters veranderen, om de nachtmerries van een slapend meisje terug te brengen naar normale dromen. Een derde kanaal toont een spel waarbij de speler op de maat van de muziek moet aanvallen om tegenstanders te verslaan. Op een vierde scherm is een konijn met een blauwe jurk en breedgerande puntmuts zichtbaar, op een missie om kleur terug te brengen in een grauwe en grijze wereld.

Dit is het resultaat van de minor Game Development & Simulation (GDS). Aan het einde van het semester presenteren studenten de door hen ontwikkelde games tijdens een online expo. De afsluitende expo van GDS vindt normaal plaats in de centrale hal van de Dutch Innovation Factory, de Zoetermeerse locatie van De Haagse Hogeschool. Voor deze editie is uitgeweken naar het online platform Discord. Voordat bezoekers de kanalen langs gaan waarin de studenten hun games presenteren, heet coördinator Marcella Veldthuis alle gasten welkom: de studenten, docenten, vrienden, familie, bedrijven, universiteiten en aankomende studenten voor de volgende editie van de minor.

Tot die laatste categorie behoort Tijmen Knol. Hij beschrijft de expo als ‘een topmiddag!’. Hij kijkt mee terwijl spelers live hun voortgang in het spel streamen. Tijmen is pas vanaf volgende week student aan De Haagse Hogeschool: hij is in Leeuwarden in opleiding om docent theater te worden. Het komende half jaar neemt hij deel aan GDS en in het kader daarvan schuift hij alvast aan bij de eindpresentatie van de huidige studenten. ‘Ik vind het echt heel leuk!’, geeft hij aan. ‘Vet om te zien hoeveel verschillende richtingen je op kunt. Daarnaast is het fijn om een voorbeeld te zien van wat er straks van mij verwacht wordt.’

Een van de spelers die live zijn speelervaring uitzendt tijdens de expo is docent Rick Appleton. Op zijn scherm is te zien hoe hij door een donkere gang sluipt. Af en toe opent hij een van de deuren die zich aan weerszijden van de gang bevinden. Hij vindt weinig van waarde: het verroeste skelet van een ziekenhuisbed, een schilderij met verkoolde randen. Als hij zich omdraait ziet hij plots een bleek, hologig jongetje voor zich staan. Rick schrikt zichtbaar. Studenten lachen. GAME OVER.

Winnaar

Aan het einde van de middag komt iedereen terug in een gezamenlijke sessie. Dave Stikkolorum, teamleider van locatie Zoetermeer en docent binnen GDS, maakt de winnaar bekend en verzorgt de feestelijke prijsuitreiking. De namen van de winnende studenten zullen worden bijgeschreven op de wisseltrofee die tentoongesteld staat in de DIF. Daarnaast ontvangen de winnaars allemaal een spel.

The Unknown is de winnaar van de expo! The Unknown is een 2D top down pixel art game waarin een speler door het koninkrijk van Gjalbalm reist om een nog onbekende vijand te vinden. De zoektocht voert de speler door gevaarlijke gebieden, waar hij monsters verslaat en wapens verzamelt. Daarnaast bevat het spel dorpjes en steden, waar de speler kan praten met mensen om meer informatie te verzamelen over The Unknown. Elke keuze die de speler in het spel maakt heeft invloed op het verdere verloop van het verhaal.

Lotte Schoonderwoerd, lid van de winnende groep, geeft achteraf aan trots te zijn op wat er in ‘maar’ twintig weken ontwikkeld is. ‘Maar we zijn nog niet klaar! Een aantal medestudenten heeft ons spel nog gespeeld na de expo. Zelfs een week later nog. Een van hen heeft zelfs een lijst met verbeteringen opgesteld. Aangezien we het enorm naar ons zin hebben gehad dit afgelopen halfjaar, zijn we van plan dit spel nog verder door te ontwikkelen.’

Minor 

Lotte is student Mechatronica. ‘Ik heb enorm getwijfeld over mijn minorkeuze. Ik zag dat de vakken Math en Physics aangeboden werden, en dat haalde me over om me toch in te schrijven. Achteraf heb ik daar weinig mee gedaan: binnen het team heb ik de rol van artist op me genomen, dus ik heb me gespecialiseerd in onderwerpen als Storytelling en Level & Sound Design. Het was leuk om eens met andere onderwerpen bezig te zijn!’

Binnen de minor GDS werkt een student in een groep aan de ontwikkeling van een game. Daarnaast werkt hij of zij aan een individueel portfolio. Hierbij kan een keuze gemaakt worden uit vakken als Game Programming, Artificial Intelligence, Engine Architecture of Animation. De student kiest hiermee zelf op welke gebieden hij of zij zich verder wil ontwikkelen. Het is vergelijkbaar met een skill tree in een game. Daar houdt de vergelijking met games echter niet op: bij elk vak kunnen zilveren, gouden en platina trofeeën verdiend worden. In een omrekentabel kunnen studenten opzoeken tot welk eindcijfer hun specifieke combinatie van trofeeën leidt. 

Lotte: ‘Het is prettig dat je alle tijd kunt steken in iets wat je leuk vindt om te doen, waar je goed in bent of wat je gewoon mega-interessant vindt. Ik zou echt 100% iedereen aanraden om GDS als minor te kiezen als je een brede minor wilt volgen die eigenlijk overal wel een uitdaging voor je heeft staan om aan te pakken.’ 

Meer informatie?

Mail naar: [email protected]. Bekijk ook de gametrailers die studenten voor de expo hebben gemaakt.