Gerben Helleman over samenwerking tussen lectoraten
28 januari 2025
In een reeks interviews stellen medewerkers van Centre of Expertise Health Innovation (CoE HI) zich voor en delen zij iets over hun carrière, werkveld, passie en dromen.
![Gerben Helleman](https://www.dehaagsehogeschool.nl/sites/hhs/files/2025-01/Gerben%20Helleman.jpg)
Gerben Helleman is stadsgeograaf en werkt bij De Haagse Hogeschool als onderzoeker voor het lectoraat Gezonde Leefstijl in een Stimulerende Omgeving. In zijn onderzoek richt hij zich op het buitenspelen van kinderen. Net als zijn doelgroep kleurt hij niet altijd binnen de lijntjes; zijn onderzoek overstijgt de grenzen van het lectoraat en hij werkt veel samen met Centre of Expertise Governance of Urban Transitions (CoE GUTs), maar ook met bijvoorbeeld docenten en studenten. “Ik zoek altijd mensen die dezelfde passie voor een bepaald vakgebied hebben en daarover willen meedenken”, aldus Gerben.
In een notendop: samenwerken, buitenspelen, kinderen, rechtvaardig samenleven
Rol: onderzoeker
Speelvriendelijke Steden
Een voorbeeld van een onderzoek waarvoor Gerben heeft samengewerkt met CoE GUTs, is het onderzoek Speelvriendelijke Steden. Dit onderzoek is recent afgerond en geeft gemeenten inzicht in hoe kinderen de openbare ruimte gebruiken en ervaren op het gebied van buitenspelen. “Er wordt heel veel over kinderen gesproken, maar er wordt nog heel weinig met kinderen gesproken”, aldus Gerben. In een rechtvaardige samenleving telt iedere stem, ook die van een kind, maar helaas blijft die vaak nog onderbelicht. Reden voor de onderzoekers om juist met hen in gesprek te gaan. Gerben erkent dat kinderen en volwassenen niet gelijk zijn vanwege hun verschillende competenties, maar ze zijn wel gelijkwaardig. Hun ervaringen, wensen en perspectieven zijn daarmee even waardevol. Deze denk- en werkwijze sluit naadloos aan op het onderzoeksthema Rechtvaardig Samenleven uit de Kennisagenda van De Haagse Hogeschool. Dit is een belangrijk thema waarbij het onderzoek gericht is op gelijke kansen en rechten en waarvoor CoE HI en CoE GUTs veel samenwerken. Een gelijkwaardige benadering van de doelgroep, zoals bij project Speelvriendelijke Steden, is een perfect voorbeeld van één van de onderzoeken binnen dit thema.
Ik zoek altijd mensen die dezelfde passie voor een bepaald vakgebied hebben en daarover willen meedenken.
Kinderen als doelgroep
Maar hoe werk je met kinderen in een onderzoek? “Als je creatieve werkvormen inzet, kan je kinderen op een goede manier aan het woord laten en krijg je hele interessante informatie”, aldus Gerben. Eén van de manieren om dit te realiseren, is het inzetten van photovoice, een participatieve onderzoeksmethode. Zo kunnen ook zij hun stem kunnen laten gelden. Voor het project Speelvriendelijke Steden werden basisschoolkinderen uit groep zes gevraagd foto’s te maken van hun favoriete en minder favoriete speelplek. Daarna gingen onderzoekers met de kinderen in gesprek en werden de foto’s gebruikt om over hun ervaringen te praten. “Die foto’s helpen hen in hun denkproces. Zo kunnen ze hun verhaal beter vertellen en hun mening verkondigen”, aldus Gerben: “Deze methode sluit beter aan op de beleving van kinderen en hun competenties en ook kinderen die verbaal minder sterk zijn, kunnen zo hun mening geven.” Omdat dit het beste werkt als je de kinderen al kent en er een vertrouwensrelatie is opgebouwd, gaven de onderzoekers vooraf verschillende lessen op school waarbij ze de kinderen benoemden tot junior-onderzoekers, compleet met badge en diploma.
Het gaat erom dat je mensen vindt die complementair aan je zijn qua kennis en vaardigheden.
Krachten bundelen
De meningen en inzichten van de kinderen zijn vervolgens afgezet tegen de manier waarop gemeenten naar speelvriendelijke steden kijken. Daarom was de samenwerking met CoE GUTs erg waardevol bij dit onderzoek. “Zij houden zich vaker bezig met de governance vraagstukken, dus bijvoorbeeld hoe er binnen gemeenten wordt samengewerkt en hoe je van beleid naar uitvoering gaat”, aldus Gerben. “Het gaat erom dat je mensen vindt die complementair aan je zijn qua kennis en vaardigheden”, vindt Gerben: “Samenwerken heeft als voordeel dat je krachten bundelt. Dat je bepaalde kennis, competenties en vaardigheden samenbrengt en zo van elkaar leert.”
Samenwerken heeft als voordeel dat je krachten bundelt.
Samenwerken
Naast de onderzoekers van CoE GUTs werkt Gerben ook samen met docenten en studenten aan de opleidingen Pedagogiek en Ruimtelijke Ontwikkeling. Daar geeft hij bijvoorbeeld gastcolleges of betrekt hij studenten in zijn onderzoek. In zekere zin werkt Gerben ook samen met de eerdergenoemde basisschoolkinderen: “We zien de kinderen niet zozeer als informatiebron, maar meer als samenwerkingspartner. Zij bepalen bijvoorbeeld zelf de gespreksonderwerpen middels hun foto’s.” Daarnaast willen ze de kinderen ook wat teruggeven: “Dat is meer in lijn met het thema Rechtvaardig Samenleven uit de Kennisagenda.” Door kinderen te leren over onderzoek, leren ze nieuwe woorden en leren ze over burgerschapsvorming: “Je mag wat vinden van je eigen wijk”, aldus Gerben. Ook kinderen mogen hun stem laten horen.
Centre of Expertise Health Innovation
Meer weten over Centre of Expertise Health Innovation (CoE HI) en haar lectoraten? Je leest erover op de website. Daar vind je ook de andere interviews uit deze reeks, zoals het vorige interview met Onur Tezel over data en rolstoelsport.
Lezer zegt HI
Heb je een vraag of opmerking? Neem contact op met communicatieadviseur Marita Vaes via m.vaes@hhs.nl.