Haags onderzoek voor rechtvaardig samenleven: leading lectoren vertellen erover
12 september 2024
De Haagse Hogeschool stelde een kennisagenda op, met drie onderzoeksthema’s waar de Centres of Expertise van de Hogeschool de komende jaren mee aan de slag gaan.
De Haagse Hogeschool stelde een kennisagenda op, met drie onderzoeksthema’s waar de Centres of Expertise van de Hogeschool de komende jaren mee aan de slag gaan. Voor het thema Rechtvaardig Samenleven, trekken Centre of Expertise Health Innovation (CoE HI) en Centre of Expertise Governance in Urban Transitions (CoE GUTs) samen op. De directeuren (leading lectoren) van de CoE’s vertellen in een dubbelinterview over de visie, eerste stappen en toekomstplannen.
Wat houdt het thema Rechtvaardig Samenleven in?
Met dit thema richt De HHs zich op sociale rechtvaardigheid en kansengelijkheid. Sanne: ‘In een rechtvaardige samenleving heeft iedereen gelijke rechten, maar ook gelijke kansen op goede basisvoorzieningen als zorg, voedsel, onderwijs en huisvesting. Ongeacht waar en in welke omstandigheden je opgegroeid bent.’ Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Henno: ‘Samen met lokale partners zoals de gemeente Den Haag, scholen, welzijns- en gezondheidsinstellingen en sportorganisaties wil De HHs werken aan een toekomst waarin armoede en (gezondheids-)ongelijkheid geen plek hebben.’ Om dit te kunnen doen, ontwikkelen de twee CoE’s nu een gezamenlijke onderzoeks- en impactagenda.
Waarom is het thema belangrijk voor De Haagse?
Rechtvaardig Samenleven is een onderwerp waar De Haagse, als hogeschool in de stad van vrede en recht, eigenlijk al op ingericht is vanuit het onderwijs en het onderzoek. CoE HI en GUTs doen bijvoorbeeld onderzoek naar het doorbreken van de opeenstapeling van sociale en gezondheidsproblemen in bepaalde wijken in Den Haag en Leiden; het vergroten van de (veer)kracht of emancipatie van bepaalde groepen, zoals kinderen of vrouwen met een migratieachtergrond; en het vergroten van het handelingsperspectief van professionals en beleidsambtenaren om zo’n opeenstapeling te voorkomen. Daarnaast doen ze onderzoek in binnen- en buitenland naar de toegang tot zorg, hulpmiddelen en zorgvoorzieningen.
‘De link met rechtvaardig samenleven is vanuit verschillende invalshoeken te verklaren’, aldus Henno. ‘Allereerst wordt de identiteit van de school grotendeels bepaald door de diverse populatie van studenten en medewerkers. We hebben te maken met verschillende talen, culturen en sociaaleconomische achtergronden. Deze brengen hun pluspunten, maar ook uitdagingen met zich mee. We willen beter kunnen zorgen voor studenten die sociale, mentale of fysieke problemen hebben, taalachterstanden hebben, eerste generatie studenten zijn of weinig support van thuis ervaren.’
We bundelen de krachten binnen de hogeschool om nog meer van betekenis te zijn voor de regio
Als tweede punt noemt Henno het feit dat we een regionale functie hebben als hogeschool. ‘Wij doen in tegenstelling tot universiteiten vooral onderzoek gericht op de directe omgeving.’ De school staat middenin een regio waar sociaaleconomische verschillen sterk zichtbaar zijn. Sanne: ‘We bundelen de krachten binnen de hogeschool om nog meer van betekenis te zijn voor de regio en gebieden als Den Haag Zuidwest, Laak, Delft en het Westland. We werken daarbij samen om regionale (en (inter)nationale) impact te maken.’
Wat zijn de plannen voor aankomende jaren?
Momenteel zijn de Centres of Expertise druk in gesprek om een agenda voor de komende jaren op te stellen. We richten ons op vier dimensies van rechtvaardigheid, namelijk:
- Sociaal: maatschappelijke participatie. Hoe zorgen we dat iedereen kan participeren (meedoen) in de samenleving en dat de ongelijkheid in deze participatie kleiner wordt? (empowerment, talentontwikkeling)
- Politiek: democratische participatie. Hoe zorgen we dat veel meer mensen mee kunnen praten en mee kunnen besluiten over de zaken die belangrijk zijn voor hun leven?
- Publiek: Hoe vergroten we de fysieke en digitale toegankelijkheid tot voorzieningen, informatie en dienstverlening in het domein zorg, wonen en onderwijs voor alle groepen in de samenleving?
- Cultureel: Hoe vergroten we de diversiteitssensitiviteit en cultuursensitiviteit van professionals en burgers?
Henno: ‘Om ons onderwijs en onderzoek rond sociale rechtvaardigheid te versterken, is naast werken aan inhoud ook investeren in infrastructuur en professionalisering nodig. Want ondanks dat we ons richten op de regio, zijn de problemen waar wij mee te maken hebben niet uniek. We kunnen veel leren van andere (soortgelijke) steden en landen en andersom.’ Het is van belang om mee te doen aan de internationale discussies en het netwerk om te blijven leren en innoveren.
De problemen waar wij mee te maken hebben zijn niet uniek
Daarnaast hebben we te maken met een samenleving waarin – terecht – steeds meer aandacht is voor inclusiviteit. Via een inclusieve onderzoeksmethodologie streven wij naar een betere opzet en uitvoering van onderzoek waarin geen mensen buiten de boot vallen. Sanne: ‘Dit kan in hele praktische dingen zitten: Hoe benaderen en bereiken we mensen? Hoe stellen we (interview)vragen? Betalen we mensen voor deelname? Hoe leren we van en met elkaar? Hoe dragen we kennis over en vertalen we kennis naar de praktijk? Dat vraagt niet alleen om professionalisering in het werkveld, maar ook van onszelf.’
Is er al actie ondernomen?
De twee Centres of Expertise hebben verschillende gezamenlijke, interne sessies georganiseerd om ideeën op te halen, om inzicht te krijgen in wat we al doen en waar we samen mee verder willen. Er zijn middelen beschikbaar gesteld door het College van Bestuur om impact te maken op het thema Rechtvaardig Samenleven van de Kennisagenda. Met deze middelen kunnen we lopende initiatieven en samenwerkingen versterken en verduurzamen en nieuwe initiatieven ontplooien.
Henno: ‘We zijn niet op zoek naar allemaal nieuwe individuele projecten. Veel werk dat wij al uitvoeren, willen we versterken. Daarnaast zoeken we de samenwerking op het grensvlak van gezondheid, werk en inkomen.’ Sanne vult aan: ‘Een uitdaging is de koppeling met het onderwijs. De Haagse heeft de ambitie om een kennisinstelling te zijn (i.p.v. een onderwijsinstelling) en daarvoor is integratie van onderzoek in het onderwijs belangrijk. Een vraagstuk is daarom hoe we het thema kunnen verwerken in de curricula zodat elke student die bij De Haagse studeert kennis en vaardigheden opdoet voor het creëren van een rechtvaardigere samenleving.’
We zoeken de samenwerking op het grensvlak van gezondheid, werk en inkomen
Welke wensen en ambities willen jullie waarmaken?
Henno: ‘Ik zou het gaaf vinden om als hogeschool volgend jaar te kunnen spreken over wat we concreet doen om onze bijdrage aan de samenleving te leveren, gefocust op onze drie kennisagenda thema’s. Dan gaan de thema’s echt leven.’ Sanne: ‘Dat studenten en medewerkers, maar ook bewoners en professionals horen, zien en ervaren dat De Haagse zich inzet voor een Rechtvaardige Samenleving.’
Op de hoogte blijven van dit thema? Houd de pagina’s (website of LinkedIn) van CoE Health Innovation en Governance of Urban Transitions in de gaten!