Hoe creëer je een inclusieve onderwijsomgeving waarin iedereen zich goed voelt?
5 september 2024
Speciaal voor docenten, studenten en onderwijsprofessionals, met een interesse in inclusief onderwijs, is er een gratis online cursus ontwikkeld: ‘Inclusion at HE in stories’.
Speciaal voor docenten, studenten en onderwijsprofessionals, met een interesse in inclusief onderwijs, is er een gratis online cursus ontwikkeld: ‘Inclusion at HE in stories’.
Wat leer je met deze cursus?
Het doel van de cursus is om een leeromgeving te creëren die de mogelijkheid biedt om meer te leren over het fenomeen inclusief onderwijs in het hoger onderwijs en om de kennis over dit onderwerp te verdiepen. Een van de belangrijkste instrumenten voor het ontwikkelen van een inclusieve onderwijsomgeving is storytelling, dat je tijdens de hele cursus zult volgen.
In de cursus ontdek je waarom het goed is om te streven naar een inclusieve onderwijsomgeving, hoe je daaraan kunt bijdragen, hoe je je eigen verhalen en die van de mensen om je heen kunt openen en hoe je effectief en empathisch met deze verhalen kunt omgaan. Je leert praktische en concrete tips over hoe je het onderwijs en de communicatie kunt aanpassen aan de veranderende samenstelling, eisen en interesses van leerlingen, zodat het relevant en nuttig blijft.
Hoe werkt de cursus?
De cursus is gratis te volgen in het Engels. Het is aan jou om te bepalen welk deel van de cursus je bestudeert, met welke diepgang en wanneer - afhankelijk van wat je relevant vindt voor jouw praktijk. Je kunt de hoofdstukken van de cursus in één keer doorlopen, of je kunt je studie onderbreken. Je voortgang blijft bewaard en je kunt op elk moment verder gaan waar je gebleven was. Heel flexibel dus!
De cursus is een van de uitkomsten van het onderzoeksproject Changing Our Story: the Pursuit of Inclusive Education, dat een samenwerking is tussen de hoger onderwijsinstellingen in Tsjechië, Slowakije en Nederland. Vanuit het lectoraat Inclusive Education is De Haagse Hogeschool betrokken bij dit project, dat wordt gefinancierd door een subsidie van Erasmus+.