Jetske Brummer zegt HI

Jetske Brummer is afgestudeerd als medisch ingenieur met de master Medical Engineering. Zelf vergelijkt ze dit met de opleiding Werktuigbouwkunde, alleen dan afgestemd op het menselijk lichaam. Dankzij haar opleiding heeft Jetske een bijzonder expertise, waardoor ze de link is tussen technologie en het menselijk lichaam. Haar kennis kan ze goed toepassen bij haar rol als junior onderzoeker bij Lectoraat Technologie voor Gezondheidszorg en Lectoraat Technologie voor Inclusief Bewegen en Sport. Daarnaast is ze betrokken bij de opleiding Mens en Techniek, beter bekend als Bewegingstechnologie.

In een notendop: praktijk, studenten, minor, wicked problems

Rol: junior onderzoeker 

Praktijk 

Tijdens haar opleiding liep Jetske stage in het ziekenhuis. Het onderzoek dat ze daar deed, was van praktische aard en bleek later de eerste stap in de richting van haar werk bij De Haagse. Bij het Centre of Expertise is ze betrokken bij verschillende onderzoeken die allemaal direct gerelateerd zijn aan de praktijk. “Het is heel zichtbaar waar je mee bezig bent”, aldus Jetske. “Dat praktische past bij mij, daar krijg ik energie van.” 

Hoe kunnen we studenten op een leuke manier laten leren?

Verbinding met onderwijs

Bij CoE HI doet Jetske niet alleen zelf onderzoek, maar ze begeleidt ook studenten met het doen van onderzoek voor bijvoorbeeld een stage of scriptie. Ze vindt het heel belangrijk om de link met het onderwijs te bewaren en onderzoek volledig daarin te integreren. Via de opleiding Mens en Techniek komt haar affiniteit met onderwijs nog verder tot uiting en kan Jetske het onderzoek dichter bij de student brengen. Vanuit haar dienstverband bij Lectoraat Technologie voor Gezondheidszorg heeft Jetske een minor ontwikkeld voor de opleidingen Mens en Techniek en Voeding en Diëtetiek.

We vinden het belangrijk om een open sfeer te creëren voor de studenten.

Minor ontwikkelen

Voor de minor was een team samengesteld van twee onderwijskundigen en twee onderzoekers, waaronder Jetske. Gezamenlijk ontwikkelden ze de minor Ontwerp een gezonde toekomst. Jetske en de andere onderzoeker waren er vooral om “creativiteit in te brengen”. “Hoe kunnen we studenten op een leuke manier laten leren?” was de vraag waar zij zich voornamelijk mee bezighielden. “We zijn hierin heel vrijgelaten”, aldus Jetske. Het team mocht zelf beslissen hoe de minor werd vormgegeven. Er zijn theoretische lessen met bijvoorbeeld gastcolleges, maar ook praktische lessen waarin de studenten op werkexcursie gaan en verschillende bedrijven bezoeken die vooraf zijn benaderd door Jetske en haar team. 

Het is een hele interactieve minor, het is niet alleen maar zitten en luisteren.

Wicked problems

De verschillende bedrijven leveren niet alleen een leuk uitje op voor de studenten, maar verzorgen ook praktijkgerichte opdrachten. Die opdrachten bestaan uit wicked problems, dat zijn problemen met veel verschillende factoren die lastig op te lossen zijn. Tijdens de minor zullen de studenten zich richten op (een deel van) één van deze problemen. Deze problemen worden tijdens het startevenement van de minor gepresenteerd en de studenten kunnen direct contactleggen met de opdrachtgevers. “We vinden het belangrijk om een open sfeer te creëren voor de studenten”, aldus Jetske. “Het is een hele interactieve minor, het is niet alleen maar zitten en luisteren”. Op die manier wordt de theorie direct met de praktijk verbonden en kunnen de studenten, net als Jetske, zeggen: “Het is heel zichtbaar waar je mee bezig bent.”

Centre of Expertise Health Innovation

Meer weten over Centre of Expertise Health Innovation (CoE HI) en haar lectoraten? Je leest erover op de website. Daar vind je ook de andere interviews uit deze reeks, zoals het  vorige interview met Rienk van der Slikke over inclusief bewegen en sport.

Lezer zegt HI

Heb je een vraag of opmerking? Neem contact op met communicatieadviseur Marita Vaes via [email protected].