Afgelopen zomer werd de The Hague Summer School weer georganiseerd. In deze editie was het programma gebaseerd op de praktische toepassing van de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties, die als een rode draad door het zomerprogramma liepen. In lijn hiermee heeft het Centre of Expertise Global & Inclusive Learning een module verzorgt binnen de Summer School: Youth in Democracy: Imagining Sustainable, Inclusive, and Participatory Democracies

Imagining Sustainable, Inclusive, and Participatory Democracies

In een tijd waarin wereldwijd verkiezingen van groot belang zijn, is het belangrijk om jongeren te voorzien van de juiste middelen en kennis om actief deel te nemen aan democratische processen. Speciaal voor de Summer School 2024 heeft Dr. Tamara Takacs de module Imagining Sustainable, Inclusive, and Participatory Democracies ontwikkeld. Het richt zich op de verschillende manieren waarop jongeren actief en inclusief kunnen participeren in de democratie en hoe belangrijk hun betrokkenheid is voor het functioneren ervan.

Het doel van de module is om studenten bewust te maken van de complexiteit van democratische processen en hen te stimuleren kritisch na te denken over de uitdagingen en mogelijkheden van participatie.

Gastcolleges door experts

Deelnemers werden ondergedompeld in diepgaande discussies en analyses onder leiding van experts op het gebied van democratie, populisme, en digitalisering. Zo liet Asier Garrido Muñoz (docent Internationaal Organisatierecht) de studenten kritisch reflecteren op de huidige staat van de democratie en de manieren waarop populistische bewegingen deze kunnen ondermijnen. Deze kritische benadering hielp de deelnemers te begrijpen hoe kwetsbaar democratische systemen kunnen zijn en waarom het belangrijk is om waakzaam en actief te blijven.

Daarnaast gaf lector Mendeltje van Keulen (lectoraat Changing Role of Europe) leiding aan sessies over het democratisch beraad en de rol van digitalisering in verkiezingsprocessen. In een wereld waarin technologie steeds meer invloed heeft op de manier waarop verkiezingen worden georganiseerd en beïnvloed, is het belangrijk om zowel de kansen als de risico’s te begrijpen. Studenten kregen inzicht in hoe digitale tools zowel kunnen bijdragen aan een inclusiever verkiezingsproces, maar ook hoe deze misbruikt kunnen worden om democratieën te ondermijnen.

Een kijkje in de keuken

Om de theoretische kennis te koppelen aan de praktijk, bezochten de studenten organisaties zoals de Jonge Klimaatbeweging en het Netherlands Institute for Multiparty Democracy (NIMD). Tijdens excursies in en rondom Den Haag kregen de deelnemers een unieke kans om te zien hoe jeugdengagement in de praktijk wordt gebracht, zowel op lokaal als nationaal niveau. Deze ervaringen gaven de studenten waardevolle inzichten in hoe zij zelf een bijdrage kunnen leveren aan de democratie.

Inclusief onderwijs als basis van empowerment

Een hoogtepunt van de cursus was de betrokkenheid van lector Naomi van Stapele (lectoraat Inclusive Education) die sprak over inclusief onderwijs als basis voor empowerment. Haar inzichten, samen met de inspirerende verhalen van twee Keniaanse jeugdactivisten, maakten een diepe indruk op de studenten en wakkerden hun verlangen aan om zelf actief bij te dragen aan een rechtvaardigere en duurzamere wereld.

Meer weten over The Hague Summer School?

In de zomer van 2025 zal er weer een Summer School plaatsenvinden.

Lees verder over The Hague Summer School en ontdek wat het allemaal te bieden heeft.