Nederland is koploper in innovatieve en groene mode
29 mei 2024
In de Tegenlicht-podcast gaat Roland Duong in gesprek met lector Circular Business Kim Poldner.
Nederland is koploper in innovatieve en groene mode. In de Tegenlicht-podcast gaat Roland Duong in gesprek met lector Circular Business Kim Poldner. Zij legt uit waarom het modeglas halfvol is.
Het gaat niet best met de modewereld, zou je zeggen. Ultra fast fashion gigant Shein maakt een opmars en de gemiddelde Nederlander koopt inmiddels zo’n 50 mode-artikelen per jaar. Maar voor lector Circular Business Kim Poldner is het modeglas halfvol. In 2005 richtte ze de eerste ecologische modewinkel van Nederland op.
Nederland anno 2024 is een kraamkamer voor de kleding van morgen, zegt ze in de Tegenlicht-podcast. We staan vooraan in het front tegen de fast fashion en andere verspillende modefenomenen en we zijn koploper innovatieve en groene mode.
Hoe zit dat? Allereerst wordt Poldner vooral positief gestemd door wetgeving, zowel nationaal als Europees, die circulaire mode moet gaan stimuleren. Zo is in juli 2023 de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid (UPV) geïntroduceerd in Nederland. Dat houdt in dat elke textielproducent die de Nederlandse markt bedient verantwoordelijk is voor zijn textiel tot ná de gebruiksfase. Verkopers moeten hun kleding inzamelen, verwerken en het liefst hergebruiken, bijvoorbeeld door hergebruikcontainers neer te zetten bij hun winkels.
Daarnaast is Nederland koploper in circulair textiel door de vele pioniers die het land kent. Dan gaat het bijvoorbeeld om producenten van revolutionair afbreekbaar paddestoelenleer, ananasleer of kledingmateriaal van sinaasappelschillen. Poldners toekomstdroom: biologisch afbreekbaar kledingmateriaal kweken, en als je er klaar mee bent, het kunnen weggooien in je eigen tuin.
Maar ook de vele repair- en swapshops maken Nederland koploper, zegt Poldner. Mensen denken vaak dat de circulaire economie alleen maar over recyclen gaat. Dat is een misvatting. Minstens zo belangrijk: repair. En eigenlijk nog belangrijker: refuse.
Poldner eindigt dan ook met een advies voor de consument: stop gewoon met de hele tijd nieuwe kleding kopen. Oftewel: shop in je eigen kledingkast.