43 studenten zijn op 28 augustus begonnen met de kersverse opleidingsvariant PABO/HALO. Deze opleidingsvariant is ontwikkeld om enerzijds het lerarentekort aan te pakken en anderzijds in te spelen op de leerbehoefte van studenten. Door de twee curricula te combineren halen studenten van deze opleidingsvariant twee bachelordiploma’s in 4,5 jaar. Zij kunnen direct aan de slag als docent in de klas én in de gymzaal.

Op maandag 28 augustus verzamelde de eerste groep studenten zich voor de nieuwe opleidingsvariant. De enthousiastelingen hebben op de Haagse Hogeschool hoofdlocatie en Sportcampus Zuiderpark kennisgemaakt met nieuwe applicaties, hun docenten, de locatie, maar vooral met elkaar. Daarnaast hebben ze ook kennisgemaakt met de studentenstad Den Haag. Woensdagavond werd de opleidingsvariant officieel geopend. CvB-lid Arend Hardorff sprak de aanwezige medewerkers en studenten toe met zijn gelukswensen. Ook spraken de opleidingsmanagers, Guy van der Meulen (HALO) en Marcel Meuleman (PABO), en de faculteitsdirecteuren, Alaoui Alaoui (SWE) en Son Burgers - Geerinckx (GVS), de aanwezigen toe. De officiële start van de opleiding was tegelijkertijd ook een feestelijk einde van de introductieweek. De PABO/HALO-studenten zijn hun studententijd goed begonnen; compleet in Hawaï-thema en met een reeks polonaises.

Integraal onderwijs

In de onderwijssector is al jaren sprake van een lerarentekort. Lerarenopleidingen zoeken naar manieren om hun bijdrage te leveren aan deze uitdaging. Dit gebeurt ook op De Haagse Hogeschool. De PABO/HALO-opleidingsvariant is een opleidingstraject waarbij de variant wel een eigen curriculum heeft. Dat houdt in dat de studenten beide opleidingen niet tegelijkertijd of na elkaar hoeven te volgen, maar zo veel mogelijk integraal op het gebied van bewegen en leren. Het ontwikkelteam van PABO/HALO heeft een curriculum opgesteld waarmee de studenten het basisonderwijs en de lichamelijke opvoeding met 4,5 jaar onder de knie hebben. Theorie en praktijk worden letterlijk afgewisseld: de ene week hebben studenten bijeenkomsten in ons schoolgebouw en de week erop passen ze het direct toe in de praktijk in hun stage. Dit is mogelijk dankzij de nauwe samenwerking met Opleidingsschool Zuid-West Holland.