Help! Hoe verminderen we het sigarettenpeukenafval op De Haagse Hogeschool? Met deze vraag gingen studenten van de opleiding User Experience Design aan de slag, wat leidde tot een reeks innovatieve ideeën en inspirerende oplossingen.

Sigarettenpeukenafval: Een urgent probleem

Op De Haagse Hogeschool vormen sigarettenpeuken een ernstig milieuprobleem. Vanwege de schadelijke gevolgen voor zowel het milieu als de volksgezondheid is het van cruciaal belang om effectieve maatregelen te vinden. In opdracht van Mission Zero hebben studenten van de opleiding User Experience Design innovatieve oplossingen ontwikkeld om dit probleem aan te pakken.

Inzicht in het probleem

Deze samenwerking benadrukt het belang van gezamenlijke actie bij milieuproblemen. De studenten begonnen met het onderzoeken van de huidige situatie, waaronder het verzamelen van rondslingerende sigarettenpeuken op de campus (zie onderstaande foto). Dit onderzoek bracht belangrijke belemmeringen voor correcte afvalverwerking aan het licht, zoals:

Het in kaart brengen van het probleem

Deze samenwerking benadrukt het belang van gezamenlijke actie bij het aanpakken van milieuproblemen. De studenten hebben eerst onderzoek gedaan naar de huidige situatie en de gevolgen hiervan. Zo hebben ze op straat rondslingerde sigarettenpeuken verzameld.

• Dit onderzoek bracht belangrijke belemmeringen voor correcte afvalverwerking aan het licht, zoals: Een gebrek aan bewustzijn over de schadelijke effecten van sigarettenpeuken op het milieu.
  • Onvoldoende afvalverwijderingsopties.
  • Slecht aangegeven rookruimtes.

Bestaande asbakken bleken onhandig geplaatst, en de beperkte bewegwijzering voor rookzones verergerde het probleem. Uit interviews met rokers bleek echter dat velen bereid zijn hun peuken correct weg te gooien, mits er handige opties beschikbaar zijn. Dit biedt kansen om praktische oplossingen te implementeren.

Innovatie en inspirerende ideeën van studenten

• Het Bloom-initiatief door Keya Mody
    Het Bloom-initiatief, bedacht door Keya Mody, stelt voor om esthetisch aantrekkelijke en functionele rookruimtes te creëren, uitgerust met afvalbakken. Dit initiatief stimuleert bewustwording en bevordert correct afvalbeheer door goed ontworpen en strategisch geplaatste rookzones. Bloom integreert duurzaamheid in het ontwerp en verbetert tegelijkertijd de campusomgeving.
  • BIN door Soobin Kim
    Soobin Kim ontwierp de BIN, een afvalbak die niet alleen dient om sigarettenpeuken weg te gooien, maar ook informatief werkt. De afvalbak biedt informatie over de impact van het correct weggooien van sigarettenpeuken, wat rokers stimuleert om milieubewust te handelen.

Samen werken aan een schonere toekomst

Het verminderen van sigarettenpeukenafval zal een positieve impact hebben op de gehele campus en sluit aan bij de toewijding van de hogeschool aan de Sustainable Development Goals (SDG's). Door bewustwording te vergroten en innovatieve oplossingen te implementeren, kan De Haagse Hogeschool een voortrekkersrol vervullen en laten zien hoe onderwijsinstellingen bijdragen aan milieukwaliteit en verantwoord gedrag. Met voortdurende samenwerking en toewijding kan de campus een gezonde en duurzame omgeving blijven, voor zowel mens als dier!

Bloom initiatief
Cigarette bin