Podcastserie: Natuurinclusief onderwijs – inspiratie voor groene generaties
7 november 2024
Het begrip "natuurinclusief onderwijs" is nieuw. Maar wat houdt het precies in, en hoe kunnen scholen het daadwerkelijk vormgeven?
Het begrip "natuurinclusief onderwijs" is nieuw en volop in ontwikkeling. Maar wat houdt het precies in, en hoe kunnen scholen het daadwerkelijk vormgeven? Samen met het collectief Natuurinclusief ontwikkelt De Haagse Hogeschool een podcastserie, bedoeld om onderwijsprofessionals en beleidsmakers te inspireren en informeren. We leren van onderwijsinstellingen hoe zij natuurinclusief onderwijs toepassen, welke principes leidend zijn en hoe dit er in de dagelijkse praktijk uitziet.
Jolanda Lütteke van het Centre of Expertise Mission Zero spreekt in elke aflevering met groene koplopers, docenten en schoolleiders over hun aanpak op dit gebied. Om de week verschijnt een nieuwe aflevering, waarin telkens een andere onderwijsinstelling centraal staat – van basisschool tot universiteit.
Wat kun je verwachten?
Natuurinclusief onderwijs betekent niet dat andere vakken of onderdelen van het onderwijs ruimte moeten inleveren of dat het hele onderwijs anders moet worden ingericht. Integendeel, natuurinclusief onderwijs kan juist uitstekend worden geïntegreerd binnen bestaande lesvormen en het huidige curriculum. Basisvaardigheden kunnen bijvoorbeeld heel goed worden gecombineerd met natuurinclusief leren, waardoor het onderwijs niet alleen duurzamer maar ook rijker wordt.
Hoe werkt het in de praktijk?
Voordat we op bezoek gaan bij de onderwijsinstellingen, nemen we in de eerste aflevering een deep dive in natuurinclusief onderwijs. Elke onderwijslaag komt daarna aan bod en de serie start met het basisonderwijs. Jolanda bezoekt de Utrechtse Montessoribasisschool Arcade en gaat in gesprek met directeur Anita Nijland en leerkrachten en leerlingen van de school. We zien hoe de natuur een positieve invloed heeft op leerprestaties en welzijn van leerlingen en maken een buitendictee mee.
Wat volgt er?
Vervolgafleveringen richten zich op het voortgezet en hoger onderwijs, waar natuurinclusiviteit verder wordt doorgevoerd via “groen” ingerichte schoolomgeving, excursies en lesmethoden. Elke aflevering biedt waardevolle inzichten over de kansen en uitdagingen rondom natuurinclusief onderwijs.
Praktische handvatten en kennisdeling
Aan het eind van 2024 bundelen Jolanda en Bas van den Berg hun bevindingen in een praktische publicatie waarin de principes worden beschreven aangevuld met een inspirerende praatplaat.
Volg de serie
Interesse in natuurinclusief onderwijs? Blijf op de hoogte en ontdek inspirerende voorbeelden over hoe scholen natuur integreren in hun dagelijkse praktijk via onze podcastserie:
The Regeneration Lab | Podcast on Spotify
Of neem contact op met: Jolanda Lütteke, onderzoeker Learning for Regeneration , De Haagse Hogeschool
[email protected]
Nienke Martinus, Domeintrekker Onderwijs Collectief Natuurinclusief
[email protected]