Regeneratieve pedagogiek draait om onderwijs dat niet alleen kennis over duurzaamheid overdraagt, maar ook bijdraagt aan een mindset en vaardigheden waarmee studenten actief kunnen werken aan een gezondere, rechtvaardigere wereld. Hoe verbinden docenten en studenten zich met duurzaamheid op een manier die verder gaat dan theoretische kennis? Welke vaardigheden en inzichten zijn nodig om écht impact te maken?

Samen met onderzoekers Aniek Draaisma en Wâtte Zijlstra verkent deze podcastserie het begrip regeneratieve pedagogiek. Elke aflevering volgt op een leeratelier waarin docenten en onderzoekers samen ontdekken hoe deze benadering binnen verschillende opleidingen vorm kan krijgen.

Wat kun je verwachten?

De eerste aflevering, Innerlijke duurzaamheid en transdisciplinariteit, reflecteert op het eerste leeratelier dat plaatsvond op 12 november 2024. Hierin bespreken docenten Wouter Reith (Pedagogiek) en Carolijn van der Grinten (Bedrijfskunde) hoe regeneratieve pedagogiek studenten helpt om duurzaamheid binnen hun eigen invloedsfeer te brengen.

Thema’s die aan bod komen zijn onder andere:

  • Innerlijke duurzaamheid – Hoe ontwikkelen studenten een persoonlijk besef van duurzaamheid en verantwoordelijkheid?
  • Transdisciplinariteit – Hoe kunnen verschillende disciplines samenwerken om complexe vraagstukken aan te pakken?
  • Praktische toepassing – Hoe integreren docenten deze principes in hun lessen, ongeacht de opleiding?

De inzichten uit deze eerste podcast laten zien dat regeneratieve pedagogiek draait om meer dan alleen kennis: het gaat ook om bewustwording, empathie en het ontwikkelen van een systemische blik op de wereld.

Wat volgt er?

In totaal verschijnen er acht afleveringen, elk gekoppeld aan een leeratelier. Hiermee bouwen de onderzoekers aan een bibliotheek van werkvormen om duurzaamheid in de klas te integreren vanuit een regeneratief perspectief. Uiteindelijk mondt dit uit in een leergang over regeneratieve pedagogiek, die medio 2026 wordt gelanceerd.

Wil je betrokken zijn bij het onderzoek? Luister dan naar de podcasts en bezoek de leerateliers. Het volgende leeratelier vindt plaats op 20 februari 2025, met dr. Lonneke Frie (van lectoraat Duurzame Talentontwikkeling) als spreker over Flexpertise als essentiële vaardigheid binnen duurzaamheidstransities.

Volg de serie

Blijf op de hoogte van de nieuwste inzichten over regeneratieve pedagogiek via onze podcastserie:

Regeneratieve Pedagogiek | Podcast on Spotify

Of neem contact op met:

Wâtte Zijlstra, senior onderzoeker bij Centre of Expertise Global and Inclusive Learning via w.zijlstra@hhs.nl

Aniek Draaisma, onderzoeker bij Centre of Expertise Mission Zero via a.j.draaisma@hhs.nl.