Op dinsdag 10 september ging de eerste pilot binnen de Westlandse onderwijsBooST van start. Dit vierjarige onderzoeksproject is een samenwerking tussen MBO Westland en De Haagse Hogeschool. We onderzoeken hoe Challenge-Based Learning kan bijdragen aan het opleiden van wendbare en toekomstgerichte beroepsprofessionals binnen een geïntegreerd mbo- en hbo-onderwijsprogramma.

In deze eerste pilot van 20 weken werken studenten van de opleiding Voeding en Diëtetiek van De Haagse Hogeschool samen met studenten van de opleiding Food & Lifestyle van MBO Westland aan een praktijkcasus. Zij geven advies en ontwikkelen producten om het voedingsbeleid van kinderopvang Okidoki en kinderopvang Kwest te verbeteren.

Esmee Ocak, studente aan de Haagse Hogeschool, vertelt: “Ik vind het leuk om een project met andere studenten te doen. Zo leer ik weer nieuwe mensen kennen. Ik denk dat we elkaar goed kunnen helpen met de praktijkopdracht.” Ook Zita Zwinkels van MBO Westland is positief: “We krijgen een echte opdracht vanuit het werkveld; hier ben ik enthousiast over. Door samen te werken leren we veel van elkaar.”

Deze mooie vorm van samenwerking is de eerste mijlpaal binnen de Westlandse onderwijsBooST. Naast de pilot over voeding komt er ook een pilot die praktijkvragen onderzoekt over metingen in glastuinbouwkassen. De resultaten van dit onderzoek bieden waardevolle inzichten om Challenge-Based Learning ook in andere onderwijsprogramma’s toe te passen. Zo dragen we bij aan de ontwikkeling van de wendbare beroepsprofessionals van de toekomst.

Centres of Expertise

Naast de opleiding Voeding en Diëtetiek zijn drie Centres of Expertise van De Haagse Hogeschool betrokken bij de Westlandse onderwijsBooST: Centre of Expertise Health Innovation (lectoraat Gezonde Leefstijl in een Stimulerende Omgeving), Centre of Expertise Digital Operations & Finance (lectoraat Smart Sensor Systems) en Centre of Expertise Global and Inclusive Learning (lectoraat Duurzame Talentontwikkeling).

Meer informatie

Wil jij meer weten over de Westlandse onderwijsBooST? Kijk dan op de projectpagina of neem contact op met Machteld van Lieshout van De Haagse Hogeschool.

Westlandse onderwijsBooST
Westlandse onderwijsBooST Westlandse onderwijsBooST Westlandse onderwijsBooST