‘Ik heb goede hoop voor de toekomst’

Maar liefst twee studenten van De Haagse waren genomineerd voor de jaarlijkse ECHO Award, een erkenning voor maatschappelijk actieve studenten met een niet-westerse achtergrond die een verschil maken op het gebied van Diversiteit & Inclusie. De Nederlands-Marokkaanse Firdaouss Oulad Moussa en Nederlands-Perzische Awa Bager Ahangarha haalden niet de finale, maar blijven wel actief als ECHO-ambassadeurs.

Elk jaar nodigt de non-profit organisatie ECHO, Expertisecentrum Diversiteitsbeleid, hogescholen en universiteiten uit om studenten die zich onderscheiden vanwege excellente studieprestaties, actieve maatschappelijke betrokkenheid, organiserende kwaliteiten en een vernieuwende visie op diversiteit en inclusie binnen de Nederlandse samenleving voor te dragen voor de ECHO Award.

Erkenning

Awa, derdejaarsstudent Bestuurskunde, volgde een cursus neuroscience van dr. Joe Dispenza in Zwitserland toen ze hoorde over haar nominatie. “Juist op dat moment leerde ik dat als je ergens in gelooft en daar hard voor werkt, je dat uiteindelijk terugziet. Deze nominatie gaf me het gevoel erkenning te krijgen voor mijn inzet.”

Grote inzet

Die inzet is voor de 19-jarige studente groot. Vanaf haar 16e doet ze vrijwilligerswerk bij het Wereldnatuurfonds, geeft ze les aan Syrische vluchtelingen en geeft ze als ‘Jong in Europa’-lid bij de Nationale Jeugdraad les aan middelbare scholieren over de Europese Unie. Ook is ze ambassadeur voor Time For Your Future en peer educator Maatschappelijke Dienst Tijd. Voor De Haagse is ze jaarvertegenwoordiger en coördinator.

Stem laten horen

“Ik vind het belangrijk dat ik en mijn leeftijdsgenoten hun stem laten horen. Onze generatie is enorm creatief en een drijvende kracht van vernieuwing.” Volgens Awa voldoet het huidige onderwijssysteem niet voldoende aan de behoeftes van haar generatie. “Ik pleit voor een inclusief onderwijssysteem dat voor iedereen toepasbaar is. Door onderwijs interactiever te maken en moderne vakken te onderwijzen kunnen we leren weer leuk maken.”

Stap naar je toekomst

“De middelbareschooltijd is het moment waarop je jezelf, je klasgenoten en de omgeving leert kennen.” Awa stelt dat het daarnaast waardevol is om de maatschappij te leren kennen. “Ik zag bij mijn leeftijdgenoten en bij scholieren vaak de kennis over bijvoorbeeld de Europese Unie. Maatschappelijke kennis is waardevol, want dat is de stap naar je toekomst. Waar je heen kunt gaan, waar je kunt bloeien als mens.” De volgende stap van Awa naar haar toekomst is meehelpen een school te vernieuwen op Curaçao. Later ziet zij zich actief als diplomaat.

Grote evenementen

Derdejaarsstudent Safety & Security Management Firdaouss Oulad Moussa staat bekend als verbinder. Zo organiseerde ze grote evenementen op De Haagse, waaronder de Open Dagen en Student Shadow Days. Ook initieerde en arrangeerde zij een speciale gastlezing met vertegenwoordigers van de overheid over de rol van de Nederlandse inlichtingendiensten.

Openstaan voor andere cultuur

Firdaouss organiseerde ook twee Iftar-evenementen, waarvoor zij samen met haar familie en vrienden voor maar liefst veertig tot vijftig mensen een diner verzorgde. “Bij de Iftar verbreek je het vasten bij zonsondergang. Het is binnen mijn geloof een warm, intiem en gezellig moment. Ik wilde mijn docenten en medestudenten graag kennis laten maken met de cultuur van mijn moslimgemeenschap waarbij inclusie en het openstaan voor andere culturen en religies heel belangrijk is.”

Stigma

Volgens Firdaouss is wederzijds begrip het hard nodig binnen de Nederlandse samenleving. “Veel mensen denken dat de islam een gewelddadige religie is en dat het dragen van een hoofddoek staat voor het gebrek aan vrijheid voor vrouwen. Dat is eerlijk gezegd precies andersom. Mijn geloof gaat juist over vrede en tolerantie en ik draag mijn hoofddoek omdat ik in vrijheid kies mijn geloof zo te belijden.”

Neutraliteit uitstralen

Firdaouss volgt haar opleiding, omdat ze een maatschappelijke bijdrage wil leveren. “Helaas word ik bij de politie en defensie niet aangenomen vanwege mijn hoofddoek. De reden hiervoor is dat ik hiermee geen neutrale uitstraling zou hebben. Ik heb daar vraagtekens bij. Want moet je niet altijd als professional, bijvoorbeeld als advocaat of leerkracht, neutraliteit uitstralen? En waarom is het zo dat in andere Westerse landen als de Verenigde Staten of Canada, moslimvrouwen wel hun hoofddoek mogen dragen als politie of defensiemedewerker?

Goede hoop

Misschien kan ze niet het politieke klimaat veranderen, Firdaouss gelooft wel dat de mentaliteit van onderop in het klein veranderd kan worden. “Mijn medestudenten groeten mij nu met Salem Maleikum en wensen mij een goed gebed. Ik heb goede hoop voor de toekomst!”