Van schoolopdracht naar succesvol drankje
27 augustus 2024
ORM studente Floor Overdevest haar eerste stappen om van een idee voor een schoolopdracht een bedrijf op te zetten.
Ondernemerschap & Retail Management studente Floor Overdevest moest een bedrijfsplan bedenken voor een schoolopdracht. Haar idee was een nieuw drankje te ontwikkelen. Haar omgeving reageert zo enthousiast dat ze er een heus bedrijf van maakt. Nu staat ze op het ene na het andere evenement en gaat haar Flow Spritzer door het dak.
Ze houdt van feestjes en gezelligheid. En van een lekker drankje. ,,Maar bier drink ik niet en veel andere drankjes zijn of heel sterk, of er zit heel veel suiker in’’, zegt Floor Overdevest (22). ,,Ik zocht eigenlijk al een tijdje naar iets nieuws.’’
Dus kwam een opdracht voor haar studie heel goed uit. Omdat ze een bedrijfsplan moest opstellen voor een product, besloot ze een nieuw drankje te bedenken. ,,Ik miste eigenlijk nog iets met smaak en een fruitexplosie. Dat heb je niet echt in clubs of cafés.’’
Ze gaat aan de slag in de keuken, perst talloze fruitsoorten uit, mixt, proeft, begint weer opnieuw, net zolang tot ze tevreden is. Vervolgens nodigt ze mensen uit om een anonieme smaaktest te doen. ,,Met drankje 1, 2 of 3. En dat ging heel erg goed. Ik had mijn nieuwe drankje, dat ik zelf zou drinken als ik uitga, gevonden.’’
Als Floor de door haar bedachte ‘Flow Spritzer’ aan haar docenten presenteert, blijkt die een schot in de roos. Niet alleen de leraren, maar ook de marketingexperts die ze heeft geraadpleegd voor haar onderzoek en mensen in haar omgeving reageren enthousiast. Sommigen van hen zeggen zelfs: waarom zou je dit niet op de markt brengen? ,,Ja, waarom niet, dacht ik.’’
Verrast door de steun
En zo staat ze niet lang na die geslaagde opdracht aan het loket van de Kamer van Koophandel om haar bedrijfje officieel te laten registreren. Met de juiste papieren op zak, probeert ze haar merk nu groot te maken. ,,Ik doe het alleen, maar mijn neef ondersteunt me met het opzetten van FLOW Spritzer.’’
Wie zulke serieuze stappen zet, moet nadenken over een doelgroep. ,,In dit geval zijn dat jongeren tussen de 18 en 25 jaar. Ook de experts uit de horecabranche die ik sprak, waren het met me eens dat dit drankje er nog niet echt is voor mensen in die leeftijdscategorie.’
Ze is verrast door de steun die ze overal ontvangt. ,,Ik heb natuurlijk nog helemaal geen netwerk. Als ik met een standje op een festival wil staan, concurreer ik eigenlijk met de grote merken. En die betalen een enorm bedrag om daar aanwezig te mogen zijn en dat geld heb ik natuurlijk niet. Dus als ik ergens mag staan, moeten mensen me dat gunnen en tot mijn verbazing gebeurt dat ook.’’
Van dorpsfeest naar grote festivals
Dat ze nog niet zo lang bezig is, blijkt geen belemmering te zijn voor een vliegende start. ,,Het gaat heel goed’’, zegt Overdevest. ,,We stonden al op het Havenfeest in Leimuiden met een kraampje, en op een feest van de Haagse Hogeschool. Ik hoop daar binnenkort een festival in Rijnsaterwoude aan toe te kunnen voegen.’’
Vooralsnog zijn dat evenementen in de buurt. ,,Je moet ergens beginnen. Maar inmiddels heb ik ook een akkoord van het Wet 'n Wild Beach festival aan de Zegerplas in Alphen, begin juli. Daar komen duizenden bezoekers. Ik hoop deze zomer meer festivals mee te kunnen pakken, daar ben ik nu mee bezig.’’
Het past bij haar ambities. Op jonge leeftijd wist Overdevest één ding al heel zeker: ze wilde geen negen-tot-vijfbaan en ze wilde ook niet de hele tijd achter een computer zitten. ,,Nee, dat is niets voor mij. Ik realiseer me ook wel dat dit op mijn leeftijd bijzonder is, maar ik heb heel veel zin in wat er nog kan. Laat de zomer maar komen.’’