Deze zomer werd The Hague Summer School weer georganiseerd op De Haagse Hogeschool.

Het programma was gebaseerd op de praktische toepassing van de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties, die als een rode draad door het zomerprogramma liepen. De tweede sessie vond plaats van 15 tot 26 juli. Tijdens die sessie coördineerde Karijn Nijhoff de module ‘Global Affairs, Energy Security, and the Green Transition’ namens lectoraat Grootstedelijke Ontwikkelingen. Dertien studenten uit verschillende landen namen hieraan deel.

Global Affairs, Energy Security, and the Green Transition

De module begon met een focus op het onderzoek dat aan De Haagse Hogeschool wordt gedaan. Bij verschillende lectoraten en faculteiten werden docenten gevraagd om hun expertise met de studenten te delen. Daarnaast werden bedrijven en instanties in de Haagse regio benaderd. Zo werd een interdisciplinair programma samengesteld met bijdragen van ingenieurs, politici, lobbyisten en sociale wetenschappers. De theorieën en concepten die in de colleges aan bod kwamen, werden praktisch geïllustreerd tijdens verschillende excursies in en rond Den Haag.

Structuur van de module

De module bestond uit verschillende blokken die verband hielden met Energy Security en de Green Transition. De studenten moesten zelf (een deel van) de blokken aan hun eigen context verbinden. Voorafgaand aan de module kregen de studenten de opdracht om een korte video te maken over een gerelateerd probleem in hun eigen land. Een Koreaanse student vertelde daarin over de toenemende overstromingen in haar land, en een student uit Aruba beschreef hoe rioolvuil een steeds groter probleem op het eiland wordt. Aan het eind van de module kregen de studenten de opdracht om een beleidsadvies te schrijven voor hun (lokale) overheid, gebaseerd op wat ze hadden geleerd.

De twee weken begonnen met een kennismaking en een introductie over intercultureel werken. Mensen met verschillende achtergronden kunnen elkaar versterken, wat leidt tot betere resultaten. De kracht van deze samenwerking werd aangetoond middels een aantal oefeningen, waardoor de studenten niet alleen meer over elkaar leerden, maar ook over zichzelf.

Gastsprekers

Meerdere onderzoekers van Centre of Expertise Mission Zero waren aanwezig als gastsprekers. Lector Kim Poldner opende de inhoudelijke sessies met een indringend verhaal over de textielindustrie. Vervolgens gaf Mario Villalba Ferreira een overzicht van de beleidsontwikkelingen rondom de Green Deal. Lector Rizal Sebastian vertelde de studenten over het hergebruik van bouwmaterialen in de Haagse wijk Binckhorst. Mario kwam nog een keer terug om zijn PhD-onderzoek over circular waste management toe te lichten.

Op donderdagmiddag waren Tibor Hargitai en Esmee Bilderbeek gastdocenten. Esmee is net afgestudeerd bij de opleiding European Studies en heeft onderzoek gedaan naar duurzaamheid in de bouw. Tibor werkt voor Lectoraat Changing Role of Europe aan onderzoek naar Europees beleid en de lokale impact daarvan. Via hem werd het gesprek aangegaan met twee medewerkers van de gemeente Den Haag, waarin werd ingegaan op de vraag hoe de gemeente invulling geeft aan het bereiken van de klimaatdoelen.

In de tweede week kwam Jacco Bruil namens het Centre of Expertise om zijn onderzoek naar urban heating toe te lichten. De rest van de week was gevuld met verschillende excursies in de Haagse omgeving, zoals het bezoek aan de kassen van Koppert Cress. Daar wordt op innovatieve wijze gekeken hoe de kassenbouw verduurzaamd kan worden. Op dinsdag maakten de studenten kennis met de Deltawerken. Bij de Maeslantkering werd uitgelegd hoe Nederland op verschillende manieren omgaat met stijgend zee- en rivierwater. Ook werd het IHE Delft Institute for Water Education bezocht, waar twee lezingen werden verzorgd door onderzoekers van het instituut, onder meer over water governance en de verdeling van water over verschillende belanghebbenden.

Met de nieuwe informatie die ze in de afgelopen twee weken hadden opgedaan, schreven de studenten een beleidsadvies. Een van de studenten gebruikte de ideeën om een beleid voor urban farming in haar land op te stellen. Met dit beleid zou de stijging in voedselprijzen kunnen worden tegengegaan en kunnen groene eilanden in stedelijke gebieden worden gestimuleerd. Een andere student richtte zich op het verminderen van broeikasgassen en schreef hierover een advies voor Roemenië.

Een positieve leerervaring

De studenten vonden de module erg leerzaam en interessant. Het heeft hen nieuwe inzichten opgeleverd en praktische handvatten gegeven om met deze kennis een positieve impact te maken in hun eigen land.

Lees verder over The Hague Summer School en ontdek wat het allemaal te bieden heeft.